Fra tirsdag til torsdag har de beste kampanjetilbudene gått fra -37 til -67 kroner per måned. Det vil si at du får betalt for å bruke strøm. Beløpet trekkes fra på nettleien.

Gudbrandsdal Energi har vokst jevnt og trutt siden 2003 da de hadde 13 000 kunder. I dag har de 105 000, deriblant en god del fra Trøndelag. Dette er en av leverandørene som nå kjører negativt påslag på spotprisen.

- Vi kan skaffe noen gode tilbud. Det er begrenset hvor lenge vi kan gi et negativt påslag. De lave prisene holder i en måned, men det vi da gjør er at vi ikke går over til en skyhøy pris, men priser inn en fornuftig og konkurransedyktig margin fremover sier Jansrud.

Les også: NVE vil gjøre det dyrere å bruke mye strøm på én gang

Jan Jansrud er markedsdirektør i Gudbrandsdal Energi. Foto: Tor Ivan Boine

Han sier at Gudbrandsdal Energi ikke slår seg til ro med den kundemassen de har, men jobber for stadig vekst. Da må de være med og konkurrere også på pris.

- Det er mange kunder som er i bevegelse. Antall bytter på landsbasis ligger på 19 prosent. Det har vært stor utvikling i markedet og konkurransen er hard, sier daglig leder Jan Jansrud.

Spennende periode nå

Telinet kjører også kampanje og betaler nå folk for å bruke strøm. Markedssjef Bjørn Arctander sier det er en veldig spennende periode nå som viser hvor viktig det er for folk flest at det er konkurranse på markedet.

- Nå er markedet svært konkurranseintensivt og det har presset frem et negativt påslag. Vi synes likevel dette er mye bedre enn å bruke millioner av kroner på markedsføring som ikke kommer kunden til gode. Vi får absolutt mye kunder på å hele tiden vise oss som billigst. Om det er ved å ha negativt påslag eller bare et lavt påslag kommer an på hvordan konkurransesituasjonen er. Vi skal markere oss som den lavprisleverandøren vi alltid har vært, så det er den generelle konkurransesituasjonen som bestemmer hvor lenge vi holder på med for eksempel negative påslag, sier Arctander.

Strømmåleren i huset viser forbruket ditt. Nå er det penger å tjene på strøm. Foto: Terje Svaan

Liten gruppe strømshoppere

Han kaller de som holder fast ved den samme strømleverandøren for «sofavelgere»:

- Det er en liten gruppe shoppere som er aktive og bytter leverandør ofte. Dessverre er det store flertallet ikke slik, og det vi håper er at sofavelgerne kommer seg på nett. Folk flest bør være flinkere til å shoppe litt rundt. Altfor mange sitter med den leverandøren som tidligere har hatt monopol siden de aldri senere har gjort noe for å bytte. Det de kanskje ikke vet er at det tar et knapt minutt å bestille, så gjør strømleverandøren resten av jobben, sier Arctander.

Les også: Bør du velge vedovn eller varmepumpe?

«Lokketilbud»

- Ut fra et forbrukerperspektiv er det bra at det er sterk konkurranse på strømprisene. Det som er synd er at en del aktører opererer i grenseland for hva som er greit. De legger seg på en strategi der man lokker kunder inn på en avtale. Selv om du i en periode i praksis får betalt for å bruke strøm, er det ingen som har noen annen plan enn å tjene penger på kundene over tid, sier kommunikasjonsdirektør i Trønderenergi Bengt Eidem.

- Alle har lokketilbud, hvis du vil kalle det for det. Også aviser har tilbud på abonnement til 1 kroner, sier Jansrud i Gudbrandsdal Energi.

- Det er ingen som har noen annen plan enn å tjene penger på kundene over tid, sier kommunikasjonsdirektør i Trønderenergi Bengt Eidem.

- Hva bør folk tenke på når de skal gå inn på strømavtale?

- Se på bindingstid og bruddgebyr. Det er noen useriøse i markedet. Sørg for at du ikke blir lokket inn i noe du ikke kommer deg ut av, sier Jansrud.

Les også: Nær én million TV 2-seere mistet bildene da strømmen gikk: Her finner de feilen

Arctander i Telinet synes uttrykket lokketilbud har en litt negativ valør:

- Vi er nøye på å merke kampanjetilbud med hva som er prisen i kampanjeperioden og hva som skjer senere. Om noen ønsker å kun være med på kampanjeperioden er det helt ok. Det er ingen bindingstid hos oss, sier Arctander.

Spot-pris

Trønderenergi lå torsdag på 27. plass av 87 tilbud på strompris.no. Hos dem er det stipulert at må du betale 355 kroner i måneden for strømmen. Med nettleie blir totalen 867 kroner i måneden. De billigste har en forventet månedspris inklusive nettleie på 444 kroner, mens de dyreste ligger på 1014 kroner. Dette er tilbud på spot-/innkjøpspris og er beregnet ut fra hvor mye strøm vanlige folk bruker i strøm per måned. Strømprisen følger børsen Nord Pool time for time. Spot/innkjøp gir store prissvingninger, men gir normalt lavest strømregning for året under ett.

- Penger å spare

- Hvordan tenker Trønderenergi rundt det å sette pris?

- Vi ønsker å prise slik at det over tid blir en god avtale for kundene. For aktive forbrukere er det mulig å spare penger på strøm dersom man hele tiden er på og shopper lokketilbud. Det er helt sikkert noen som utnytter det rommet. Uansett bør alle følge med på strømavtalen sin, og passe på at de ikke blir lurt, sier Eidem.

- Hvor stabil er kundemassen hos dere?

- Todelt. Det er ingen tvil om at det er et segment som flyter mellom ulike selgere av strøm, sier Eidem.

- Svekker omdømmet

Han mener også at lokketilbudene i tillegg til en skjerpet konkurranse også sliter på tilliten til de norske strømleverandørene.

- Min bekymring er at dette svekker omdømmet til bransjen. Lokking og luring som strategi for å kapre kunder gir bransjen et frynsete rykte, og det er en utfordring for alle som selger strøm, sier Eidem.

Les også: Kråka stjal strømmen fra 6669 kunder i Trondheim

- Stor pågang

Thomas Iversen i Trondheim opplever stor pågang fra leverandører som vil selge strøm. Han takker nei.

- Jeg har det greit som jeg har det og vil ikke bruke tid eller krefter på å spare noen kroner i måneden, sier Thomas Iversen.

Han sier han opplever stor pågang fra telefonselgere som tilbyr strømavtaler, men har holdt seg til samme leverandør i mange år.

- Jeg var sikker på at det var en selger som ringte nå. Det er altfor mange selgere på døra og på telefonen, sier Iversen.

Thomas Iversen bor i Trondheim. Han opplever stor pågang fra strømselgere, men holder seg til samme leverandør. Foto: Terje Svaan

- Ikke mye å spare

Han betrakter strøm-shopping som en aktivitet for spesielt interesserte.

For familier som bruker mye strøm, eller bedrifter kan det kanskje ha noe for seg å bytte leverandør ofte, men jeg tror ikke det er mye penger å spare i måneden for meg. Det går jo an å lage seg et system der man sjekker prisene en gang i måneden og bytter, men jeg tror det blir mye arbeid for å spare lite penger, sier Iversen.

- Krevende for forbrukeren

Hilde Uthaug i Forbrukerrådet er ansvarlig for strømprisportalen (strompris.no).

- Erfaringen er at de som går inn på avtaler som har kort varighet på pris, må være gode på å kjøpe strøm. Ofte setter de inn merknader i kalenderen sin når de må sjekke strømavtalen sin og se på nye tilbud. Det er krevende for forbrukeren. For dem som ikke orker å forholde seg til alt dette er det enklere å kjøpe hos en leverandør der prisen ikke forandrer seg stort, sier Uthaug.

Hilde Uthaug i Forbrukerrådet er ansvarlig for strømprisportalen (strompris.no). Foto: OLE WALTER JACOBSEN

- Kreativt marked

Og hun sier det er kjempeviktig at du følger opp slik at du faktisk får den prisen du så på når du bestemte deg for å bytte leverandør.

- Markedet er ganske kreativt over hele fjøla. De får selge som de vil så lenge de holder seg innenfor loven, sier Uthaug.

Alle selskaper er forpliktet til å levere inn alle avtalene de tilbyr til strompris.no.

Les også: Trønderenergi-kunder uten strøm i mange timer

- Gå nøye gjennom tilbud

Juridisk direktør i Forbrukerombudet, Frode Elton Haug, sier at strømleverandører er på topp 3-lista over bransjer Forbrukerombudet mottar klager på.

- Det som folk spesielt skal være oppmerksomme på er dør- eller telefonsalg. Her er det mye rart. Gå nøye gjennom avtalene for å se om det er noen haker. Noen krever forskudd på strømleveransen og det kan være bindingstid på avtalen som tilbys, sier Elton Haug.

Frode Elton Haug er juridisk direktør i Forbrukerombudet

- Penger å spare

Dersom du følger med på strømprisene og sørger for å bytte leverandør ofte, er det penger å spare på strøm. Frode Elton Haug påpeker at de laveste prisene ofte er kampanjepriser som varer i et avgrenset tidsrom.

De har tatt et oppgjør med strømleverandører etter at kunder har klaget. Dette gikk blant annet på at kunden skal bli varslet dersom prisen skrus opp.

- Vi ser nå at noen tilbyr et såkalt negativt påslag på strømprisen. Det er slik at et sånt tilbud ikke vil fortsette i altfor lang tid. Her er det snakk om kampanjepriser og det må kundene være oppmerksomme på. Det er helt åpent når prisene blir skrudd opp. Vi har jobbet med at selskapene skal varsle kunden 14 dager i forveien når prisene skrus opp. Vi fikk tidligere en del henvendelser på at strømleverandørene ikke varslet. Ting tyder på at dette er blitt bedre det siste året, sier Elton Haug.