Trøndelag fylkeskommune har vedtatt at man skal stille miljøkrav til drosjene. Det skal skje i nært samarbeid med næringen.

- Vi får fossilfrie busser i Trondheim i 2019, og vi mener det er en selvfølge at drosjenæringen skal følge etter. Dette vil bidra til reduserte klimagassutslipp, mindre støy og renere luft, sier Tommy Reinås i MDG, som fremmet forslaget i fylkesutvalget.

Les også: - Trondheim er en spydspiss i klimateknologi til transportsektoren

- Bare Tesla duger i dag

Kristian Nilsen, styreleder i Norges Taxiforbund, avdeling Sør-Trøndelag, sier næringen er omstillingsvillig.

- Det har den vært i mange år, men det må legges til rette for at vi får riktig type kjøretøy av leverandørene. I dag er det bare Tesla som duger, sier han.

Fylkesutvalget har bedt rådmannen om å gå i dialog med drosjenæringa for å få innspill til hvordan man kan sette fart på omleggingen til null- og lavutslippskjøretøy.

- Bilene i drosjenæringa skiftes ut relativt ofte, og derfor vil det være lettere for denne næringa å få til en overgang. Elbilene får stadig lengre rekkevidde som gjør overgangen enklere, mener Tore Dyrendahl fra MDG. Han sitter i transportutvalget i Trøndelag fylkesting.

- I tillegg må vi få på plass flere ladepunkter og annen nødvendig infrastruktur for å få til dette. Det er viktig at vi får på plass forutsigbare krav som næringa lett kan forholde seg til og at vi har god dialog og involvering av næringa når vi skal få til denne overgangen, mener Reinås.

I årene frem til 2020 vil det bli lansert en rekke nye elbiler. Felles for dem alle er at de lover solid rekkevidde, og at de fleste er ganske store.

Lovendring gir muligheter

Dyrendahl sier MDG tidligere har etterspurt miljøkrav for drosjer, men at det er først nå det blir gitt adgang til dette etter at en lovendring trådte i kraft i mars tidligere i år.

Hvilke miljøkrav som skal stilles er ikke klart før rådmannen kommer tilbake med en sak med forslag til krav.

- Derfor er det mulig for næringa å komme med innspill til hvordan vi skal få til overgangen, opplyser Dyrendahl.

I vedtaket heter det at "Fylkesutvalget ber om at rådmannen i saken om ny drosjepolitikk for Trøndelag også kommer med forslag til miljøkrav, jamfør Lov om yrkestransport med motorvogn og fartøy (yrkestransportlova) §9 (4). Rådmannen bes gå i dialog med drosjenæringen for hvordan man kan få til en økt overgang til null- og lavutslippskjøretøy.”

- Kravene vil i første omgang gjelde for drosjer i Trondheim, men etter hvert vil det omfatte drosjer i andre byområder i Trøndelag. Vi håper også å få luket ut de verste utslippsbilene i distriktene, sier Dyrendahl.

Les også: Taxinæringen om nullutslippskrav: - Umulig å få til slik det er i dag

Vesentlig dyrere

Kristian Nilsen i taxiforbundet mener kostnadene blir en utfordring for næringen.

- Tesla koster rundt én million kroner. Det er mye mer enn biler med utslipp som næringa får momskompensasjon for. Derfor fører vedtaket til at bilkjøp blir en dyrere investering for drosjeeierne. Dette må det tas hensyn til når kravene skal utformes og realiseres, mener Nilsen, som minner om at drosjenæringa står for mindre enn én prosent av utslippet fra bilparken i Norge.

- Det miljømessige bidraget blir symbolsk, men på tross av dette er vi med, sier Nilsen.

Les også: Trøndertaxi snuser på hydrogen

Vil ha ren by

Det går i dag mellom 5 og 10 Tesla-drosjer i Trondheim.

- De andre bilene er ikke egnet for drosjekjøring fordi rekkevidden er altfor kort. Vi har mange forpliktelser, og da kan vi ikke bare stå å lade. Derfor ønsker vi også flere alternativer, som blant annet hydrogenhybrider. Vi vil også gjerne ha en ren by, understreker Kristian Nilsen i taxiforbundet.

- Bilene i drosjenæringa skiftes ut relativt ofte, og derfor vil det være lettere for denne næringa å få til en overgang. Elbilene får stadig lengre rekkevidde som gjør overgangen enklere, mener Tore Dyrendahl fra MDG. Foto: Espen Bakken