Denne uka skrev Adresseavisen om vintersykling. Mangeårig sykkelmekaniker og syklist Michał Więcyk ga sine tips om utstyr til vintersykling. Blant annet om lys.

– Jeg bruker lys på hjelmen, det er det høyeste punktet og lettere for bilene å se. Baklyset har jeg på sekken. Det vises også tydeligere der og det blir ikke så mye støv og skitt på det, sa Więcyk i artikkelen.

Skapte engasjement

På Facebook-siden «På sykkel i Trondheim» ble rådet om å bruke lys på hjelm og på ryggsekk, møtt med forundring.

En av deltagerne på Facebook-siden er svært kritisk til anbefalingen og skriver: «Adressa framsnakker vintersykling, men burde kanskje bli korrigert på anbefalingen om å feste lykta på hjelmen framfor på sykkelen? Det er i beste fall en misforståelse at bilister ser hodelykta bedre enn en god fastmontert lykt på styret. Lyskjeglen fra nærlysene til bilen når normalt opp midt mellom forhjulet og styret. Siden blikket til bilføreren vil foretrekke det opplyste området lenger ned, vil han lettere få øye på ei fastmontert lyskilde enn en som er en meter lenger oppe. Nå vil vel det at syklisten beveger på hodet, gjøre at lyskilden fanger mer oppmerksomhet, dog ...». Innlegget vakte engasjement og mange meldte seg på i diskusjonen under. «Lys skal være fastmontert på sykkelen for å sykle lovlig i mørket. Lys på hjelmen kan brukes i tillegg», skriver én.

Flere påpeker at loven er klar på hvordan belysningen skal være når man sykler i mørket. Noen reagerer også på billedbruken i artikkelen: «Det kan se ut til, fra bildet, at det er offroad-syklingen i marka som skal dobles, håpløs bildebruk», skriver en annen.

– Skal endre mine egne vaner

Og sykkelentusiastene har rett.

I Forskrift om krav til sykkel står det klart og tydelig at «lyktene skal være festet til sykkelen».

– Jeg vedgår at jeg tok feil, og jeg skal endre mine egne vaner også. Lys på hjelm og ryggsekk kan bare være et supplement til påmonterte lys, sier Więcyk.

– Grunnen til at jeg har brukt lys på hjelm er at jeg sykler mye utenfor byen, og i skogen, og da bruker jeg lyset på hjelmen til å se på veien og stien foran meg, forklarer han.

Lysråd: Syklist og sykkelreparatør Michał Więcyk sykler med lys på hjelmen for å lyse opp veien og det han trenger å se foran seg når han er på stier og mørklagte veier. Han vedgår at han også burde anbefalt fast monterte lys på sykkelen, og lyset på hjelmen kun som et supplement.

Blir man bøtelagt?

Denne høsten har politiet flere aksjoner for å øke bevisstheten rundt sykkellys. Forrige uke ble 220 syklister stanset i mørket av politiet i Trondheim, hvor godt over halvparten syklet uten lys.

Ups, ingen lykt her, nei.

Men vil man bli bøtelagt om man faktisk sykler med lys foran og bak, på hjelm og sekk?

Politioverbetjent Håvard Tømmervold, fagleder trafikk ved Sentrum politistasjon svarer:

– På kontrollene til nå har vi hatt mer enn nok med dem som er helt mørklagt, og vi har sett gjennom fingrene på dem som har lys på hjelm eller sekk. Jeg har ikke vært med ut på kontrollene, men jeg tror ikke noen har fått forelegg for å ha lys på sekken. Det er veldig vanlig med et rødt blinkende lys på sekken, sier Tømmervold.

Nye aksjoner

Like fullt, regelverket er krystallklart: Lysene skal være montert på sykkelen.

– En av grunnene til det er at lyset da følger sykkelens retning. Med lyset på hjelmen følger du hodets retning, og det kan være rom for misforståelser. Bak på ryggen er det nok mindre sjanser for misforståelser. Ryggsekken henger stort sett bak på ryggen, sier Tømmervold.

Å sykle uten lys kan gi deg en bot på 1150 kroner. Men istedenfor bot fikk syklistene amnesti under aksjonen sist torsdag. De fikk faktisk en lykt til å sette på sykkelen fra Syklistene Trondheim. Det gjelder også neste aksjon torsdag 9. november ved puben Ladejarlen i Innherredsveien 50–52 mellom klokken 16.00 og 17.30. Fredag 17. november vil den siste aksjonen skje klokken 16.00 – 17.30 på TMV-odden.

Kravene til sykler som skal ferdes i mørket:

● Sykkel skal ha rød refleks bak.

● På begge sider av pedalene skal det være hvit eller gul refleks. Ved bruk av sykkel utstyrt med klikkpedaler hvorpå det ikke kan monteres refleks, skal sykkelen ha refleks på pedalarmene. Refleksanordningene skal være av godkjent type.

● Sykkel, som brukes i mørket eller i usiktbart vær på alminnelig beferdet veg eller område, skal foran ha lykt som gir gult eller hvitt lys og/eller flerfunksjonslykt som kan gi blinkende eller fast hvitt lys.

● Bak skal sykkel ha lykt som gir rødt lys og/eller lykt som gir blinkende rødt lys.

● Lyktene skal være festet til sykkelen.

● Lyktene skal kunne sees tydelig i en avstand på 300 m. Lykter som gir blinkende lys, skal blinke med minst 120 blink per minutt.