Industriveien ble gradvis stengt høsten 2016 og arbeidene forventes å være ferdig innen utgangen av januar i 2019. I denne perioden er det omkjøring om Heggstadmoen.

- Jeg synes det er merkelig at de ikke har gjort noe for å utbedre veien på Heggstadmoen. De har lenge vært klar over at de skulle stenge Industriveien og ha omkjøring, sier Stian Aleksander Løberg.

Ødela felgen

Han jobber i området og kjører både privatbil og lastebil på veien. På vei til jobb kjørte han i et hull og ødela felgen. Nå krever han erstatning fra Trondheim kommune.

Les også: Se våre bilder fra byggingen av ny E6 mellom Heimdal og Melhus

- Om morgenen er det nå mørkt og vanskelig å se hullene i veien. Spesielt når de er fylt med vann. Bydrift burde utbedret denne veien før de stengte Industriveien. Nå lapper de med kaldasfalt, men etter ei uke er det like ille igjen. Det er fort gjort at det blir skader på flere biler i dette området, sier Løberg.

Trondheim bydrift får mange meldinger om dårlig veidekke i omkjøringen etter at Industriveien ble stengt.

- Mye trafikk

Han krever 6000 kroner i erstatning for den ødelagte felgen.

- Det er mye trafikk i området med mye tungtransport og biler som for eksempel skal til avfallsmottaket på Heggstadmoen, sier Løberg.

nettstedet til Trondheim kommune er det meldt inn tre tilfeller av hull i denne veien: 19. oktober, 20. oktober og 1. november. De to første tilfellene er utbedret, skriver Trondheim bydrift.

Byggearbeidene i området ved Heggstadmoen har gitt nytt kjøremønster det siste året (oppe til venstre på bildet). Det tærer på veien.

Tror ikke han får erstatning

Løberg har ikke stor tro på at han får noen erstatning, men mener Bydrift bør utbedre veibanen og ber også brukere av veien å være oppmerksomme.

I juli fikk en bileier som hadde fått skade på bilen på Heggstadmoen avslag på kravet om erstatning. Begrunnelsen var at at kommunen ikke hadde mulighet til å identifisere det aktuelle hullet og tettet det før uhellet oppstod.

Les også: Denne veien stenges ett år til

I avslaget står det: «Trondheim kommune er av den oppfatning at fører av motorvogn ikke kan innrette sin kjøring etter en tiltro til at vegholder til enhver tid skal holde alle veger i en slik forfatning at risikoen for skade ikke er til stede. Denne vurderingen må ses i sammenheng med vegtrafikklovens § 3 og trafikkreglene § 13. Kjørende må kunne stanse på den vegstrekning som den kjørende har oversikt over, og foran enhver påregnelig hindring.»

- Ble vurdert å være bra nok

Avdelingsleder for vei i Trondheim bydrift, Randi Sesseng Aas, sier at belastningen på denne strekningen er blitt større en det man så for seg.

Det jobbes med å finne en løsning på denne utfordringen, sier Avdelingsleder for vei i Trondheim bydrift, Randi Sesseng Aas.

- I utgangspunktet ble omkjøringen vurdert til å være god nok slik det var planlagt. Men belastningen og trafikkmengden har vært større enn forventet, sier Sesseng Aas.

- Burde kommunen gjøre en ordentlig oppgradering av veien Heggstadmoen?

- Når en ser hvor stor slitasje veien faktisk har fått, bør den nok oppgraderes. Dette vil nærmest være en investeringssak da veien må bygges opp i grunnen. Trondheim Bydrift disponerer ikke over investeringsmidlene og vi har ikke nok drift/vedlikeholdsmidler til å gjennomføre dette tiltaket. Det jobbes med å finne en løsning på denne utfordringen, sier Sesseng Aas.

Les også: Nå flyttes avkjøringen ved Sandmoen for godt

Mange klager

Trondheim bydrift tetter nå hullene etter hvert som de dukker opp og de får melding om dem.

- Har dere fått mange meldinger om at veien er dårlig?

- Ja, vi har fått mange klager på dårlig dekke og mange hull.