Nå i høst skal femtetrinn ved Lilleby skole få prøve seg i verdensrommet. De skal både sjekke tempen og sende en beskjed til den internasjonale romstasjonen.

I femte trinn sitt klasserom sitter 18 elever.

Nesten alle rekker opp hånda. Spørsmålet var hvem som kunne tenke seg å reise ut i verdensrommet.

Romfartsdrømmer: Josefine, Aiden, Magnus, og Eirik jobber sammen. Lærer, Kari Hansen Østgaard snakker med gruppen til Jessica og Noah.

Drømmen om å sveve

På youtube-videoen de nettopp har sett har en astronaut vist dem rundt på den internasjonale romstasjonen (ISS). Den går i bane 35 til 45 mil fra vår jordoverflate. Romstasjonen suser avgårde i 29 000 kilometer i timen og bruker bare 96 minutter på en runde rundt hele jorda. Likevel ser det ut som om alt står helt stille. Alt som ikke er festet, henger i lufta.

- Jeg har lyst til å bli astronaut fordi det ser gøy ut å bare henge i løse lufta, eller fly som supermann, sier Aiden.

Han har nettopp sett astronatuten Sunita Lyn «Suni» Williams pusse tenner om bord i ISS. Hun bodde på romstasjonen i fire måneder.

- Så du hvordan vannet bare ble en liten boble, som bare hang i lufta foran henne, eller? Det var kult. Hun kunne fange den i munnen etterpå og drikke den, sier Aiden.

- Men man blir veldig svak av å være der, sier klassekameraten.

Skal sende en beskjed ut i verdensrommet

Om ikke Aiden og de andre femteklassingene skal bli astronauter med det aller første, skal de i alle fall bidra til å sette igjen sine digitale spor i romstasjonen allerede i høst.

- Dere er den eneste klassen i Midt-Norge som skal få lov til å kommunisere med romstasjonen nå i høst, sier Bjørn Lien. Han er frivillig på Lademoen og ønsker å bidra til praktisk, vitenskaplig læring i skolen. I dag står både koding, kommunikasjon, engelsk, romvitenskap og ikke minst samarbeid på timeplanen.

Gruppemelding: - Skriv en melding på 40 tegn. Akkurat som en sms. Dere er jo mestre i dette språket, sier Bjørn Lien og lar seg imponere over barnas forkortelseskunnskaper. Rundt pulten sitter femteklassingene Aiden, Magnus, Josefine og Eirik.

- Dere skal få muligheten til å måle temperaturen på romstasjonen. I tillegg til det skal dere få sende en beskjed til de amerikanske astonautene og de russiske kosmonautene som bor på ISS akkurat nå.

Klassen deles inn i grupper og skal sammen forfatte en beskjed på 40 tegn som skal rulle over en skjerm oppe i romstasjonen i 30 sekunder.

Har stratosfærisk erfaring

I fjor sendte sjuendeklassingene ved Lilleby skole bamsen «Teddynaut» opp i en værballong. Den hadde med seg kamera, GPS-søker, ovn for å holde batteriene varme nok til å virke i isende kulde og en strømbank. Ballongen kom seg helt opp i til stratosfæren før den sprakk og bamsen dalte tilbake for å lande i Meråker. Elevene fikk unike bilder, både fugleperspektiver av Trøndelag og et av Teddynauten med det svarte verdensrommet i bakgrunnen.

Sesongvarianten: Ønsker om ei god jul til de seks som skal feire om bord i den internasjonale romstasjonen. Dette er ett av flere forslag. Kun én melding skal sendes fra femte trinn på Lilleby skole i slutten av måneden.

Bjørn Lien forteller hvordan meldingen de er i ferd med å lage skal komme frem. Ved hjelp av kode skal den sendes til verdensrommet. Der vil den kunne leses av romfarerne på en enkel liten datamaskin med en LED-skjerm som består av kun 64 pixler, eller lyspunkter.

- Mobiltelefonene vi bruker har 27 millioner piksler, sier Bjørn.

Det diskuteres rundt bordet. Elevene formulerer forslag til hilsninger. 40 tegn kladdes på A4-arkene. I slutten av måneden skal det sendes til himmels.

- Slike prosjekter skaper interesse for læring hos elevene. Det trigger barna til å tenke stort, og nettopp det er en viktig nøkkel for læring og for det å komme noen vei, sier lærer, Lisa Hansen Østgaard.

På skjermbakgrunnen i klasserommet er det en tegning av Ole Brum og Nasse Nøff som ligger i gresset med teksten: Never stop dreaming.