Forrige uke skrev Adresseavisen om norske Opel-kunder som fortvilte etter prissjokk og forlenget ventetid på den mye omtalte Opel Ampera-e.

I saken som du kan lese HER skrev vi at Opel på kort tid har økte prisen med 60 000 kroner på en ettertraktede elbilen som har en rekkevidde på 500 kilometer. Og om ikke det var nok så kom meldingen om at flere av kundene ikke vil få bilen sin levert før 2019.

Dette blir også bekreftet av bransjebladet insideevs.com.

I dag skriver dinside.no at hovedårsaken til leveringsproblemen heter Chevrolet Bolt. En bil som blir produsert på den samme fabrikken i Detroit som Opel Ampera-e og som til og med selges med et tap på oppimot 73 500 kroner ( ca. 9000 dollar).

Mangler elbiler: Sjef for Maskinagentur, Knut Brandrud, forteller at fabrikken i USA ikke klarer å produsere nok Ampera-e. Arnljot Holten fikk som førstemann overlevert den nye elbilen i Trondheim i mai.

Lages på samme fabrikk

Opel Ampera-e er nemlig helt lik og laget på samme fabrikk som Chevrolet Bolt. Flere amerikanske stater praktiserer et system som skal få opp salget av miljøvennlige biler og i California, som har en enorm bilpark, gjøres dette ved at bilkonsernene tvinges til å levere en viss andel grønne biler.

Dinside.no skriver at dette er informasjon som selskapene selv nekter å bekrefte, men det spekuleres i at om dette er korrekt så kan dette være årsaken til at det ikke blir levert tilstrekkelig Opel Ampera-e til norske kunder.

Men det finnes de som stiller seg tvilende til denne forklaringen. På forumet til insideevs.com så skriver en kilde at den problemfylte distribusjonen og produksjonen av Opel Ampera-e ikke skyldes inkompentanse eller ferieavvikling, men derimot en bevist forretningsstrategi.

Opel Ampera-e er så langt bare lansert i fire europeiske land: Norge, Nederland, Tyskland og Sveits.

Dårlig nyheter for Ampera-e -kjøpere

Norske Ampera-e -kjøpere mottok for litt siden mail eller telefon fra Opel-forhandlerne der de ble opplyst om at bilen de venter på eller står på venteliste for, vil bli dyrere enn først antatt.

Så langt i Norge er det inngått omlag 4000 kontraker om salg av Opel Ampera-e. Flere av disse i trøndelagsfylkene.Opel øker nå prisene med 45 000 kroner, også for de kundene som allerede har skrevet kontrakt. Prisøkningen kommer i tillegg til økningen på 15 000 kroner fra mai, som allerede er blitt lagt på 2018-modellen (biler produsert fra og med desember 2017), melder Bilnytt.no (krever innlogging).

Startprisen på Ampera-e vil da bli 349 900 kroner (pluss eventuelle leveringskostnader), og ikke 289 900 som Opel fortalte kundene i desember 2016.

- Dette er en voldsom prisøkning. Situasjonen er sterkt beklagelig, sa daglig leder ved Opel-forhandleren Maskinagentur i Trondheim, Knut Brandrud til Adresseavisen sist uke.

Stor suksess i Paris: Denne bilen, en Opel Ampera-e, har en rekkevidde på 500 kilometer. Bilen skal produseres i USA og bilen vil dukke opp i Norge sommeren 2017, skrev vi høsten 2016. Lite visste vi da at nettopp denne bilen skulle forfølges av så mange problemer.

Solgte til PSA

Opel var tidligere eid av General Motors ( GM) en av verdens største bilfabrikanter. Men i august i år solgte GM Opel-merkenavnet ( og Vauxhall som er navnet på Opel i Storbritannia) til det franske PSA-konsernet. PSA eier Peugeot og Citroën.  I denne avtalen het det at GM fortsatt skulle stå for produksjonen av Ampera-e til det europeiske markedet samtidig som de også produserte Chevrolet Bolt til det amerikanske.

Opel Norge opplyser til dinside.no at det er denne avtalen som førte til at prisene på Ampera-e gikk opp.

I mai, juni og juli i år skal leveringen av Ampera-a vært tilfredsstillende, men siden da har leveransene vært fattige. PR-sjef Stein Pettersen fra Opel sier til dinside.no at dette skyldes sommerferie på fabrikken i Detroit og at produsentene i denne perioden har prioritet Chevrolete Bolt.

Forrige uke avslørte Opel at de satser på ytterligere fire elektriske biler som skal komme på markedet innen 2020. Opel Corsa skal bli en ren elbil og er ventet på markedet i 2019. Opel har også planer om å redusere kostnadene ved produksjon av elbil. Og siden GM allerede har oppjustert sin pris på Ampera-a så ser framtiden til den populære elbilen unektelig litt vinglete ut.

I vår anmeldelse av Opel  Ampera-e skrev vår testkjører Morten Abrahamsen følgende om elbilen: «Akkurat nå er Ampera-e det beste elbilkjøpet på markedet, med mange mils klaring på neste bil i sitt segment.».

Vår anmeldelse av Opel Ampera-e kan du lese i sin helhet HER.