Alle nye Opel/Vauxhall-modeller skal utvikles i Rüsselsheim, som blir et globalt ressurssenter for hele Groupe PSA.

- Gjennom å ha tilgang på teknologi fra PSA, skal Opel bli ledende på lave CO₂-utslipp. Innen 2024 skal alle personbilene bli elektrifisert og tilby både rene elbiler og ladbare hybrider sammen med effektive forbrenningsmotorer, fortalte CEO for Opel Automobile GmbH, Michael Lohscheller, da han torsdag offentliggjorde den strategiske planen for Opel og PSA.

- Som leder i opelforhandlernes forening i Norge, er jeg svært glad for de positive nyhetene, sier Knut Brandrud, daglig leder ved Maskinagentur i Trondheim.

Var i trøbbel

PSA står bak Peugeot, Citroën og DS. Før PSA overtok, var Opel i alvorlig trøbbel. Fabrikken har ikke tjent penger siden 1999 og manglet motorer som kunne klare de strenge CO₂-kravene innen 2025. Også Peugeot slet med økonomien, men har snudd minus til pluss.

Den elektriske Opel Ampera-e som produseres i USA, skulle være med på å snu utviklingen for Opel. Men den har fått en prisøkning på 60 000 kroner, og flere kunder får ikke bilen levert før i 2019.

- Innen 2020 skal Opel ha fire elektriske modeller på markedet, inkludert en ladbar Grandland X PHEV og en helelektrisk Opel Corsa. Peugeots motorer vil kunne sitte under panseret i enda flere modeller i både Citroën og Opel, opplyser Knut Brandrud. Det er en kjent sak at de to merkene har Peugeot-motorer i noen modeller allerede.

Skal utvikle elbiler

Han legger til at Opel og Rüsselsheim har fått hovedansvaret for å utvikle elbiler for hele gruppen. Opel skal innen 2022 komme inn på mer enn 20 nye eksportmarkeder. All produksjon av Opel skal igjen foregå i Europa. I dag produseres bl.a. Opel Mokka i Sør-Korea.

Selskapet vil også øke konkurransekraften innen 2020 gjennom å redusere kostnadene med 700 euro per bil. Totalt sett vil antallet plattformer for personbilene til Opel reduseres fra dagens ni til to innen 2024. På samme måte vil antallet motorfamilier reduseres fra dagens ti til fire.

- Opel ønsker å utnytte kapasiteten på fabrikken i Europa fullt ut. Ved å produsere bilene i Europa kan de leveres raskere til kundene, og fabrikken sparer penger, sier Brandrud.