Dermed kan kommunestyret i Melhus i ettermiddag med knappest mulig flertall, 19 – 18, komme til å bøye av for presset fra utbyggingsselskapet Nye Veier AS.

Det er bare Arbeiderpartiet og Melhuslista med til sammen 18 stemmer som kan komme til å stå på kravet. Det øvrige kommunestyret har signalisert at de føyer seg etter Nye Veier, som har varslet at et veikryss på Ler kan forsinke utbyggingen av E6 med flere år.

- Vi er blitt omtalt som jokeren i kommunestyret når det gjelder denne saken. På et medlemsmøte mandag kveld ble det vedtatt at våre to representanter ikke vil kreve bygging av krysset, sier Jan Petter Opedal, lokallagsleder i Melhus KrF.

Men det forutsetter at Nye Veier holder løftet om at veien blir bygd om kravet om et kryss på Ler bortfaller.

Bra for utviklingen

I uttalelsen fra partiet heter det at en tverrforbindelse med kryss Losen – Ler isolert sett vil være bra for utviklingen av Ler og Lundamo samt for trafikkavviklingen i Kvål sentrum. Den planlagte kryssløsningen som foreligger, er etter Melhus KrF sitt syn en dårlig løsning; både fordi den blir veldig dyr (inntil 400 mill. kr) ut fra samfunnsnytten, den vil kreve om lag 90 dekar dyrkajord, og det vil bli ei veldig dominerende bru over det vernede vassdraget Gaula.

- Nye Veier opplyser i et faktaskriv fra 17. november at en enklere og rimeligere utforming ikke er realistisk. De skriver at strekningen Melhus – Korporalsbrua vil stå ferdig inntil ti år tidligere om tverrforbindelsen Losen-Ler droppes i denne omgang, understreker Opedal.

Derfor mener Melhus KrF at den beste løsningen for regionen er at Lerkrysset utgår i denne omgang, forutsatt at Nye Veier holder løftet om den forespeilede fremdrift i totalprosjektet. Dersom Nye Veier har ytterligere behov for besparelser i prosjektet, vil partiet peke på om det er nødvendig å bygge firefelts vei med 110 km/t på hele strekningen til Støren. Dette vil ha en del negative miljømessige effekter, som å kreve mye dyrkajord.

Må vurderes på nytt

- Dersom E6 gjennom Melhus ikke høynes på Nye Veiers prioriteringsliste etter et eventuelt bortfall av kryssløsning på Ler, ber Melhus KrF om at spørsmålet om trasé tas opp til ny vurdering, hvor antall felt, toppfart og trasé vurderes på nytt. Alt sett i sammenheng med verdiene klima, miljø og folkehelse, samt ønsket utvikling mellom trafikk på vei kontra kollektivtrafikk og jernbane/sjø, legger Opedal til.

De pengene Nye Veier sparer på forenklinger som er foreslått, mener Melhus KrF må brukes til bl.a. trafikksikkerhetstiltak og kollektivtiltak på det som blir gamle E6.

Frafaller: Jan Petter Opedal, lokallagsleder i Melhus KrF, sier partiet kommer til å frafalle kravet om at ny E6 sør skal bygges med et kryss på Ler. Dermed ser det ut til at Nye Veier får viljen sin. Foto: Morten Antonsen