Hvilken skjebne det nye forslaget til Tom Chr. Lindvåg (Ap) vil få, gjenstår å se.

Lindvåg sitter i bystyret i Trondheim og er Arbeiderpartiets fraksjonsleder for finans og næring. I en interpellasjon til bystyrets møte i desember ber han bystyret vedta at rådmannen utreder muligheten for å bygge og finansiere, i samarbeid med private, en gondolbane mellom Ilsvika og Våttakammen og et serveringssted i området ved Våttakammen.

Ingar Hynne, som i 20 år var daglig leder for Vassfjellet skisenter, minner om at et tilsvarende forslag om gondolbane fra Ilsvika til Våttakammen ble behandlet av bystyret. Den gangen var Hynne ung student ved Handelshøyskolen i Bergen, men skrev et engasjert innlegg under Ordet fritt i Adresseavisen da han ble gjort kjent med planene.

Manglet finansiering

- Saken kom opp for bystyret, men ble forkastet bl.a. på grunn av finansiering og mangel på parkeringsplasser i Ilsvika. En av initiativtakerne var Francis Kjeldsberg (H). Dessverre ble forslaget forkastet og saken lagt død.

- Du befant deg i Bergen og tente på ideen om en gondolbane til Våttakammen?

- Ja, tre år tidligere hadde Bergen fått en gondolbane til Ulriken, 643 meter over havet. Trondheim kunne ikke være dårligere.

Banen tar sju minutter opp til Bergens høyeste fjell. Utsikten er fantastisk, sier de som har vært der. På toppen ligger Skyskraperen restaurant. I tillegg har Bergen Fløibanen. Fra sentrum til banens øverste stasjon tar det fem - seks minutter. Utsiktspunktet Fløien ligger 320 meter over havet.

Bratt og ufremkommelig

Våttakammen ligger 286 meter over havet og har et av byens mest spektakulære utsiktspunkt. Fra Våttakammen er det 800 meter i luftlinje til den nordligste delen av Ilsvika, som grenser mot Fagervika. Skråningen fra sjøkanten oppleves som bratt og ufremkommelig for mange.

Under Order fritt i 1965 var det flere engasjerte innlegg for en gondolbane til Våttakammen. Ingar Hynne påpekte at mens alle andre norske byer med tilsvarende muligheter for lengst har bygget både baner og tilhørende restauranter, er trondhjemmerne mer interessert i å kjøre i kø og eksos oppover Fjellseterveien når de skal i marka. De turister som vil nyte utsikten, må lete seg frem på lykke og fromme.

Gondolbane fra Storsvingen

Trude Altern Øvrehus forteller at hennes far, Leif Altern, i 1954 foreslo å bygge en gondolbane fra Storsvingen til Våttakammen. Han var bl.a. leder av hovedkomiteen for NM på ski i 1953 og en ivrig bruker av Bymarka. Saken ble behandlet i bystyret, men nedstemt. Skogsjefen var en av dem som gikk imot bygging av en gondolbane i marka. Trude forteller at hun husker det i mange år etterpå sto en stor plakat i garasjen med tegninger av gondolbanen.

Talsmann: Ingar Hynne skrev som ung student i 1965 et flammende innlegg under Ordet fritt der han støttet planene om en gondolbane mellom Ilsvika og Våttakammen, men bystyret vendte tommelen ned. Foto: AGNETHE WEISSER, Adresseavisen