- Flere steder har kommet mye lenger enn oss i planleggingen av sykkelekspressveier. Uten tydelige signaler om at dette er et prosjekt Trondheim ønsker å være med på, vil det heller ikke bli prioritert av staten, sier Henning Lervåg, leder i Miljøpakkens sekretariat.
Les også: - Dette milliardanlegget har vi ikke bruk for
Miljøpakken har allerede fått avklart med staten at penger til sykkelekspressvei bare kan brukes langs riksvei.
– Det betyr at det bare er fire aktuelle strekninger i Trondheim: Osloveien/Nordre avlastningsvei, Omkjøringsveien, E6 Klett–Sluppen og Rotvoll–Malvik, sier Lervåg.
- Hvordan skal det arbeides videre med utredningen fra Statens vegvesen om sykkelekspressvei mellom Tiller/Heimdal og Reppe?
- Neste skritt i planleggingen er høringsfasen for Nasjonal transportplan, hvor politikerne både i fylkeskommunen og i kommunen må peke på hva som er høyest prioritert. Fristen for å komme med en høringsuttalelse er 31. desember 2017.
- Hvilket tidsperspektiv har en sykkelekspressvei i Trondheim?
- I utgangspunktet eksisterer det planer og prioriteringer for sykkelsatsinger fram til 2023. Det mest sannsynlige tidspunktet for en sykkelekspressvei er derfor etter 2023.
- Lar seg tilpasse øvrige sykkelveiplaner
Planene om en sykkelekspressvei lar seg tilpasse de øvrige planene om et hovednett for sykkel i Trondheim, et nett som er under stadig utbygging. Traseene som er foreslått legger likevel føringer for hvilke andre prosjekter vi kan gjennomføre de nærmeste årene.
Les også: 500 meter med vei og bru koster 85 millioner
Sykkelekspressveier kan bli en del av utbyggingsplanene noen år fram i tid, sier Lervåg, som synes det er et «viktig bidrag at staten er villig til å betale for at flere skal bruke sykkel».
- Nullvekstmålet innebærer både satsing på kollektivtransport og på at flere skal sykle og gå, sier Lervåg.