Sandvik fikk kritikk fra fylkestingets talerstol fra Pensjonistpartiets Svein Otto Nilsen. Han viser til at det i en så stor og viktig sak burde vært åpnet for at flere fikk komme til orde.

Kritikken kom under det som var den siste reelle saken som ble behandlet onsdag ettermiddag, under det siste fylkestinget i Sør-Trøndelag.Her kan du lese mer om hva noen av representantene som var tilstede ser på den historiske anledningen.

- Dette innlegget var en valgtale. Det synes jeg ikke passer seg som en siste sak fra fylkestinget i Sør-Trøndelag, sa Nilsen.

Kritiserte regjeringens prioriteringer

Fylkesordføreren var den eneste som kom til orde i fylkestingets siste sak fordi den ble fremmet som spørsmål fra Sandviks partifelle Arnfinn Brechan, til fylkestinget. Brechan ba blant annet om svar på hvem som står bak prosjektet med «sykkelautostradaen til 2,4 milliarder kroner, hvem som skal betale planleggingen og hvordan dette kan påvirke andre samferdselstiltak i Trøndelag.

Sandvik svarte med krass kritikk av regjeringens samferdselsprioriteringer. Han viser til at regjeringen har valgt å sette elektrifisering av Trønderbanen og Meråkerbanen på vent på grunn av usikkerheten rundt kostnadene. Finansieringen av en ny Sluppen bru er skjøvet ut i tid. Det er heller ikke sikker finansiering av E6-utbygging sørover og nordover fra Trondheim på plass. Isteden velger man å prioritere et sykkelveiprosjekt med svært usikre kostnader og effekt.

Sykkelbro. I utredningen om sykkelekspressvei fra Tiller til Reppe, er det en alternativ trase med sykkelbro over Nidelva. Foto: Statens vegvesen

Sandvik påpeker også den store usikkerheten rundt kostnadene på 2,4 milliarder. Ifølge en rapport er den på hele 40 prosent. Dermed kan regningen ende på hele 3,3 milliarder kroner. Til sammenligning var usikkerheten rundt elektrifisering av Trønderbanen på 600 millioner kroner, noe som fikk regjeringen til å sette prosjektet på vent.

Det siste bildet. Det siste fylkestinget i Sør-Trøndelag fotografert i forbindelse med møtet i Trondheim onsdag. Allerede torsdag er det nytt fylkesting, for et samlet Trøndelag.

- Kan sende pengene til Bergen

Både Tore O. Sandvik og trondheimsordfører Rita Ottervik har tidligere fått kritikk for å sette gigantsatsingen på sykkelvei i fare for Trondheims del.

Fylkesordførerens kritikk i fylkestingets siste møte provoserer Frps Lill Harriet Sandaune og Anita Gilde kraftig.

- Jeg blir forbanna. Her er det snakk om en viktig nasjonal satsing som Trondheim kan få del av. Dette er et fremtidsrettet prosjekt. Vi er også skuffet over at Trønderbanen er satt på vent, men vi kan ikke kaste bort denne muligheten, sier Gilde.

Også Høyres Siri Holm Lønseth reagerer på Sandviks kritikk

- Det fremstår som om fylkesordføreren heller sender de 2,4 milliardene det er snakk om, til Bergen. Han undergraver regionens muligheter med dette. Det er ikke sånn at hvis vi ikke bygger sykkelvei, så får vi penger til noe annet, sier hun.

Tilbakeviser kritikken

Fylkesvaraordfører Tore O. Sandvik tilbakeviser kritikken fra opposisjonen. Han vil ikke svare på spørsmålet om Arnfinn Brechans spørsmål burde vært fremmet som en interpellasjon, slik at det åpnet for debatt.

- Det får du spørre Brechan om, sier Sandvik, som understreker at han svært gjerne ser at Trøndelag får tilført nærmere tre milliarder i samferdselsmidler.

- Mitt poeng er at verken Høyre, Frp eller Venstre lokalt har fremmet forslag om en slik sykkelvei i fylkestinget eller i bystyret i Trondheim. Det ville vært lurt om vi gjennomført de prosjektene vi var enige om før det kom uprioriterte prosjekter. Men vi tar svært gjerne mot disse pengene, dersom de finnes, sier Sandvik.