Samferdselsdepartementet har sendt ut på høring forslag til endring av vegtrafikkloven og parkeringsforskriften for å sikre at elektriske og hydrogendrevne kjøretøy skal ha minst 50 prosent rabatt ved parkering sammenlignet med fossildrevne kjøretøy.

Flertallet i formannskapet støtter rådmannen, som mener det ikke skal etableres en nasjonal bindende regel om at nullutslippskjøretøy ikke skal betale mer enn maksimalt 50 prosent av takstene for konvensjonelle kjøretøy når det gjelder bompenger, ferje og parkering.

Frem til 1. januar i år var ett av insentivene for å øke bruken av miljøvennlige kjøretøy at kommunene var pålagt å tilby gratis parkering til slike kjøretøy på kommunale p-plasser. Men høsten 2015 opphevet Stortinget denne plikten og lot kommunene selv avgjøre om det skal tas betalt og hvor mye.

Flere kommuner benytter nå muligheten til å ta betalt for parkering av nullutslippsbiler. Ifølge Norsk Elbilforening er det gratis å parkere i 27 bykommuner. 30 bykommuner har innført betaling, delvis eller helt, og i totalt 34 kommuner er det mulig å parkere elbilen gratis.

Stortinget bestemmer

Stortinget bestemte for ett år siden i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2017 at det etableres en nasjonal bindende regel om at nullutslippskjøretøy ikke skal betale mer enn maksimalt 50 prosent av takstene for konvensjonelle kjøretøy når det gjelder bompenger, ferje og parkering. Det er bare vedtaket om parkering som er sendt ut på høring og som formannskapet skulle uttale seg om. Imidlertid vender politikerne tommelen ned også for halv pris på ferjer og i bomringen.

Trondheim kommune innførte fra og med 1. januar 2017 lik parkeringsavgift for el- og hydrogendrevne biler for parkering på offentlige gate- og boligsoneparkeringsplasser som for konvensjonelle biler. I tillegg vedtok bystyret at brukerbetaling for lading av ladbar motorvogn på kommunalt eide ladestasjoner inngår i p-avgiften for slike biler.

Trondheim Parkering har anslått at ved innføring av halv p-avgift for nullutslippskjøretøy vil bruttoinntektene bli redusert med mellom 1,5 og 2 millioner kroner hvert år, basert på dagens prisnivå og antall kjøretøy.

Ap og H går imot

I formannskapet støttet Høyre og Arbeiderpartiet rådmannens innstilling om ikke å gi nullutslippskjøretøy halv avgift på parkering, mens de øvrige partiene stemte imot. Videre går formannskapet imot at det skal etableres en nasjonal bindende regel om at slike biler ikke skal betale mer enn 50 prosent av takstene for konvensjonelle kjøretøy med hensyn til bompenger, ferje og parkering.

Kommunalråd Ingrid Skjøtskift (H) sier det må være opp til den enkelte kommune å bestemme parkeringsavgiftene.

- I fjor ble p-plassene i Midtbyen blokkert av elbiler som kunne parkere gratis inntil tre timer. Folk med konvensjonelle biler og som skulle gjøre ærend i byen, hadde problemer med å finne ledig plass. I år er det blitt mye lettere å parkere. Derfor vil det være uheldig om man igjen skulle redusere p-avgiften for nullutslippsbiler, sier Skjøtskift.

Kommunalråden er enig med rådmannen i at en endring i vegtrafikkloven og parkeringsforskriften vil redusere kommunens mulighet til selv å vurdere tiltak og regulering ut fra de behovene som kommunen har. Da elbiler kunne stå gratis i tre timer, var det i perioder vanskelig å finne parkeringsplasser for funksjonshemmede, handlende og besøkende i Midtbyen. P-plassene var ofte tatt i bruk fra tidlig morgen, og en stor andel av plassene ble benyttet til gratis parkering av elbileiere som var på jobb.

Vil øke bilbruken

Rådmannen mener halv avgift vil bidra til økt bilbruk, i strid med bymiljøavtalen. Nullutslippsbiler bruker like stort parkeringsareal per bil som konvensjonelle biler. P-avgiften bør derfor være den samme. Lik avgift vil føre til enklere og billigere administrasjon, utvikling og drift av de teknologiske betalingsløsningene Trondheim Parkering tilbyr.

EUs kontrollorgan ESA har gitt grønt lys for tre år til med momsfritak og en videreføring av andre fordeler elbiler i Norge har. Ifølge ESA utgjør momsfritak alene 3,2 milliarder kroner i statsstøtte i året. ESA forutsetter at Norge evaluerer momsfritaket etter to år. Tiltakene omhandler også hydrogenbiler. Nullutslippsbiler har lavere årsavgift og omregistreringsavgift, gratis bomring, og mange steder kan de kjøre i kollektivfelt.