Fortsatt har noen til gode å høre Knut Sætran på Klett syte og klage.

Tvert om synes 71-åringen det er spennende å følge med på det store veiprosjektet, som forandrer landskapet til det ugjenkjennelige. Grøfter graves, bekken legges i rør. Den gamle gårdsveien brukes som anleggsvei. Digre maskiner eter seg gjennom landskapet for å flate det ut, slik at bilveien ikke skal bli for bratt.

- Jeg liker å ta meg en tur ut og slå av en prat med dem som jobber her. Det er mange underentreprenører og flere svenske anleggsarbeidere. De jobber lange dager og tar helg torsdag kveld klokken åtte. Da er det stort sett stille og rolig frem til mandag klokken seks. Nei, du kan ikke bare sitte inne, da blir du tussete, sier Knut Sætran, som har bodd på Klett i 65 år.

Han overtok for noen år siden huset, som foreldrene bygde i 1952. Barndomshjemmet er i dag et av de eldste husene på stedet. Å feire jul blant anleggsmaskiner og leirdunger ser han ikke mørkt på. Julaften tilbringer han alene.

Kokk på Gråkallen

- Da jeg jobbet som kokk i militærleiren på Gråkallen, jobbet jeg ofte hele jula. Ja, påske, pinse, 17. mai og de fleste helligdager og høytidsdager. Jeg var så vant til det.

Mange ville nok ha opplevd det som en stor belastning at i tre år skal gravemaskiner og lastebiler dure frem og tilbake, nærmest på dørstokken.

- Flere har sagt til meg at jeg må være en tålmodig type som finner meg i dette. Men har jeg noe valg? I så fall måtte jeg ha flyttet, og det vil jeg ikke. Nei, da er det bedre å være ute og følge med på det som skjer rundt veggene her. Dessuten legger jeg så ofte jeg kan ut på lengre sykkelturer eller gåturer. Da benytter jeg anledningen til å stikke innom en kafé.

Rundt den to mål store eiendommen til Sætran er det tatt midlertidig erverv. Men Statens vegvesen har lovet å tilbakeføre eiendommen slik den var. Ifølge Sætran jobbes det ikke med veiprosjektet i høytider og på helligdager.

Bygger åtte km ny E6

Statens vegvesen bygger ny firefelts E6 mellom Sentervegen og Jaktøyen. Strekningen er på åtte km til en kostnad av 2,5 milliarder kroner og skal etter planen stå ferdig våren 2019.

Flere grantrær og bjørketrær ved eiendommen til Sætran er saget ned. Det synes Sætran er bra, for ved en storm kunne de ha blåst over ende og kuttet strømledningen. For øvrig har det flere ganger hendt at telefonforbindelsen er blitt brutt ved at gravemaskiner har kappet ledningen. Men da har reparatører raskt kommet og gjenopprettet forbindelsen.

I Sætrans barndom var Klett langt på landet. Huset lå gjemt i skogen, omgitt av gårdsbruk. Han husker godt da den nye riksveien ble lagt tvers over Heimdalsmyra, senere kalt E6.

- Statens vegvesen ville i 1956/57 legge veien gjennom eiendommen vår, men heldigvis ble en annen trasé valgt i stedet. Klett tilhørte Leinstrand, som var egen kommune til Stor-Trondheim ble etablert 1. januar 1964.

Veiene legges om

Forbi huset til Sætran går det en gårdsvei, som i dag benyttes til anleggsvei. Det er meningen at han fortsatt skal bruke veien når byggarbeidene er avsluttet, men hvor den får sin av- og påkjørsel har han ennå ikke fått beskjed om. De midlertidige gangveiene endres nærmest fra dag til dag.

I 1988/89 ble dagens rundkjøring på Klett anlagt. Den forsvinner når nye E6 står ferdig.

Store deler av området består av leire og kvikkleire. – Når veien skal tillate hastigheter på 110 km/t i det som kalles Klettbakken, men som egentlig heter Storlerbakken, må grunnforholdene være stabile, mener Sætran.

- Det er kanskje ikke en vei som passer deg?

- Nei, jeg kjører stort sett bare i nærområdet og til Melhus. Forleden måtte jeg få nytt batteri på min 18 år gamle VW Golf. Jeg trives bedre på sykkelen. Når jeg er ute og går, bruker jeg staver på grunn dårlig rygg og et kne som svikter.

Løp til jobben

- Du har alltid holdt deg i form?

- Jeg drev tidligere med idrett. Og da jeg jobbet på Gråkallen, syklet jeg til jobben om sommeren og løp om vinteren, 16–17 km hver vei. Forsvaret la ned virksomheten i 2002, og jeg ble oppsagt etter å ha jobbet der i 35 år. Siden har jeg vært pensjonist.

Sætran tror ikke han får erstatning eller noen form for kompensasjon på grunn av byggearbeidene. Et advokatfirma ivaretar interessene til naboene. Flere gårdsbruk får deler av jorda ekspropriert og har følgelig krav på erstatning.

I perioder har lastebilene stått i kø for å kjøre gårdsveien forbi huset. Tykke lag med leire har fylt veien, og da har det bydd på store utfordringer å ta seg frem til fots eller på sykkel.

Blitt mer bymessig

- Før visste vel knapt noen hvor Klett eller Leinstrand var. Etter hvert er området blitt mer bymessig, med omfattende boligbygging og nye veier. Trafikken på E6 bare øker for hvert år. Fredag ettermiddag rikker bilkøen seg knapt fra City Syd og ned til Klett, før køen endelig løser seg opp. Mandag morgen er det lange køer inn mot byen.

- Meningen er vel at det skal bli slutt på bilkøen når den nye E6 åpner om halvannet år?

- Det sies så. Veien kommer et godt stykke unna eiendommen min. Jeg må vel innrømme at det skal bli godt når vi igjen kan leve uten nærgående anleggsmaskiner, sier Knut Sætran.

Ny E6: Bildet er tatt i høst: Midt på ligger huset til Knut Sætran. I tre år vil området være en anleggsplass når ny firefelts E6 mellom Sentervegen og Jaktøyen er under bygging. Foto: Morten Antonsen
Vil ikke flytte: Knut Sætran har bodd i barndomshjemmet det meste av livet. Det er her han trives aller best. Foto: Håvard Jensen, Adresseavisen
Nye tider: Knut Sætran har bodd på Klett siden 1952. Området har gjennomgått enorme forandringer. I dag dominerer anleggsmaskinene frem til våren 2019. Foto: Håvard Jensen, Adresseavisen
I garasjen: Knut Sætran har en 18 år gammel VW Golf i garasjen. Om sommeren sykler han for det meste. Om vinteren foretrekker han å gå, gjerne med staver. Arbeidene med ny E6 byr på store utfordringer med å ta seg frem. Foto: Håvard Jensen, Adresseavisen
Trafikkert: Gårdsveien forbi boligen til Knut Sætran brukes i dag til anleggstrafikk i forbindelse med bygging av ny E6. Til tider har lastebilene stått i kø for å slippe frem. Foto: Håvard Jensen, Adresseavisen