- Taxinæringen må som alle andre transportører innstille seg på en mer miljøvennlig hverdag. Tidlig i 2018 vil det bli utarbeidet en felles drosjepolitikk for hele Trøndelag der det vil bli stilt strengere miljøkrav, sier samferdselsdirektør for nye Trøndelag fylkeskommune Erlend Solem.

Solem understreker at samferdselsmyndighetene har en god dialog med taxinæringen, og det er enighet om å sette miljømål. I gjennomsnitt står en drosje lenger på holdeplassen enn den er ute i trafikken og frakter passasjerer. Fortsatt er de fleste drosjene fossildrevne.

- Vi vil lage et mål om at drosjeparken skal bestå av hybridbiler, så vil det etter hvert trappes opp til full elektrisitet eller hydrogen. I dag er det bare Tesla som leverer biler med tilfredsstillende rekkevidde, men vi ønsker ikke å påtvinge næringen et bestemt konsept. De nærmeste årene kommer en rekke elbiler med lang rekkevidde.

- Eldrosjer fungerer greit i byene, men i grisgrendte strøk byr vel elektriske drosjer på større utfordringer?

- Ja, og dette er noe vil må diskutere nærmere med taxinæringen. Om lag halvparten av taxiene i Trøndelag holder til i Trondheim. Hele Trøndelag må involveres. Man må sette seg realistiske mål, men samtidig må planen være forpliktende.

Motoren går på tomgang

Solem legger til at andelen drosjer som står på tomgang og venter på ny tur er skremmende høy. Derfor er det viktig at man i første omgang får byttet ut bilene med hybrider for å få redusert utslippene av skadelige avgasser.

Trondheim har per i dag fem drosjesentraler. TrønderTaxi er desidert størst, deretter følger Norgestaxi, Nidaros Taxi, Christiania Taxi og nystartede Trøndelag Taxi.

Ifølge Erlend Solem har Sør-Trøndelag fylkeskommune som løyvemyndighet gjennomført en kvalitetsundersøkelse av samtlige drosjesentraler. En rapport vil bli lagt frem for administrasjonen en av de første dagene på nyåret, og fylkespolitikerne vil behandle den i midten av februar. Alle sentralene har fått krav til utbedringer. Solem sier nåløyet for å etablere drosjevirksomhet er blitt trangere.

Fryser nye løyver

- Det vil ikke bli gitt nye drosjeløyver før det er utarbeidet en ny drosjepolitikk for hele Trøndelag. I forbindelse med et nytt regionbussanbud kan drosje bli et alternativ til buss. I Nord-Trøndelag har man på strekninger med få passasjerer gode erfaringer med å bruke drosje i stedet for buss, sier samferdselsdirektøren.

Driftssjef i TrønderTaxi, Anders Mauring, opplyser at om lag halvparten av selskapets 490 drosjer går i trondheimstrafikken. Av Trondheims rundt 250 drosjer er fem elektriske, mens 80–100 er hybrider.

- Jeg har større tro på hybrid enn el som drosje. Men på sikt tror jeg hydrogen vil dominere. Asko på Tiller har nettopp etablert en hydrogenstasjon, UnoX vil neste år bygge minst én hydrogenstasjon i Trondheim. Med en rekkevidde på 60–70 mil på én fylling vil hydrogen være et veldig godt alternativ for drosjenæringen, påpeker Mauring.

Han legger til at næringen er endringsvillig og må dessuten etterkomme krav myndighetene stiller.

Mangler ladepunkt

Daglig leder i Nidaros Taxi, Geir B. Lerdahl, opplyser at de fra årsskiftet vil ha 22 biler, hvorav to Tesla Model S og to hybrider.

- Infrastrukturen for lading er altfor dårlig. Hadde det vært ladepunkt på alle holdeplassene, kunne vi kjørt nærmest hva som helst av elbiler. Imidlertid er det lang leveringstid på flere av de mest populære elbilene.

- Blir drosjenæringen tatt med på råd når myndighetene foreslår nye miljøkrav?

- Ja, vi føler vi har et godt samarbeid. Dessuten er Trondheim kommune er positiv til å sette opp flere ladepunkt, men det koster og spørsmålet er hvem skal betale regningen, sier Lerdahl.

Stjørdal Taxi er en av landets største eldrosjesentraler, med tolv Tesla Model S og to Tesla Model X.

Oslo blir utslippsfri

Oslo kommune har vedtatt at alle byens drosjer innen 2022 skal være utslippsfrie. Det er nok en av årsakene til at Autoindustri AS skal importere el-taxier fra London EV Company. Det dreier seg om TX5, en ladbar hybrid med 130 km rekkevidde. Importen starter ifølge Bilnytt.no allerede første kvartal 2018. Bilen ser akkurat ut som en London-drosje.

I Oslo kan eldrosjen kjøre utslippsfritt innenfor Ring 3, mens turer til Gardermoen kan kjøres på bensin og strøm.

Tidligere i år har Stortinget stilt nye miljøkrav ved tildeling av taxiløyver. Dette vil kunne åpne for at store deler av drosjeflåten blir utslippsfri. Det grønne skiftet i drosjenæringen var nylig gjenstand for et seminar i Miljødirektoratet, i regi av miljøorganisasjonen Zero.