Kanskje noen til og med ga seg selv en Tesla i julegave.

Regjeringen foreslo i statsbudsjettet for 2018 en avgiftsøkning på nærmere 70 000 kroner for dyre elbiler, som først og fremst ville ha rammet Tesla. Men regjeringen måtte bøye av etter press fra blant andre Venstre, som ønsker å beholde insentivene for elbiler.

Bilnytt.no skriver at når tre dager av desember gjenstår, har Tesla passert både Nissan, Ford og Audi på registreringsstatistikken til Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). Fra 1. til 24. desember er det ifølge OFV registrert 2277 nye Tesla. Med det tar Tesla en markedsandel på 18,2 prosent denne julemåneden.

Av disse er 1344 Model X og 933 Model S. Andel firehjulsdrift er hele 97 prosent. Så langt i år er Tesla Norges sjuende største personbilmerke. Det er hittil registrert 8288 biler, som gir en markedsandel på 5,3 prosent.

Tesla er ingen billig bil. Bare Opel Ampera-e kan skilte med tilsvarende lang rekkevidde. Tesla Model S koster ifølge prisoversikten fra OFV mellom 622 700 og 1 137 450 kroner, mens du for en Model X må ut med mellom 670 800 og 1 236 700 kroner.

Tesla Model 3

Tesla har varslet en mellomklassebil kalt Model 3, forhåpentligvis i løpet av 2018. Den kan bli en farlig konkurrent til blant andre VW Golf, Nissan Leaf og BMW i3.

Nissan, hvor over halvparten av salget er elektrisk, har falt fra åttende til tiende plass på merkeoversikten hittil i år. Audi ligger nå på åttende, mens Ford fremdeles innehar niendeplassen.

Aldri før har så mange vært i tvil om hvilken type bil skal de velge. Elektrisk, hydrogen, hybrid, bensin eller diesel? Generalsekretær Børre Skiaker i Kongelig Norsk Automobilklub (KNA) peker nettopp på dette overfor Bilnytt.no. Det er krevende å sette seg inn i alle de nye teknologiene. I tillegg skaper politiske tiltak ekstra usikkerhet.

Tall fra OFV viser at andelen bensin- og dieselbiler går nedover. Over halvparten av nybilkjøperne velger nå elbil eller hybrid.

- For mange kan det være lurt å vente med elbil og hybyrid. Fortsatt er teknologien dyr og dårlig. Senere, når den er testet ut og videreutviklet, blir den bra og forutsigbar, sier Skiaker.

Nullutslippsbiler vil dominere

Han mener likevel at nullutslippsbiler vil dominere, ikke minst i og rundt de store byene. Batteriene i elbilene blir stadig bedre. Innen et par år vil normal kjørelengde være på 40–60 mil, mens den i dag ligger på 20–30 mil. Man risikerer at andrehåndsverdien på bilen man kjøper i dag, vil kunne falle betraktelig.

Det er blitt mer og mer vanlig at også privatfolk leaser nybilen, ordningen er ikke lenger forbeholdt firmaer. Stadig flere av DNB-selskapet Autoleases leiebiler er elbil eller hybrid. Selskapet har 40 000 biler i sin portefølje. Ved å lease bilen, er det leasingselskapet som tar risikoen for uforutsette endringer i andrehåndsverdien.

Leder for Autolease i Norge, Haakon J. Marthinsen, sier til Bilnytt.no at årsaken til veksten i salget av elbiler og hybrider først og fremst er myndighetenes avgiftspolitikk som stimulerer til kjøp av ladbare biler. Endringen bremses av dårlig utbygd ladeinfrastruktur og få elbiler med lang rekkevidde til fornuftige priser. Hva bilen skal brukes til, bør avgjøre bilvalget.

Diesel på landsbygda

- Det er åpenbart fornuftig å kjøpe elbil for kjøring i by. Kjører man langt og mye, er diesel det beste, også økonomisk. Ladbare hybrider kan dekke begge bruksområdene, men batterikapasiteten er for svak på mange av dagens modeller, sier Marthinsen.

Ser man landet under ett, har diesel og bensin fremdeles en sterk stilling. Nedgangen i salget av bensinbiler og dieselbiler er et byfenomen. Der straffes fossilbilene med høye bomavgifter og dyr parkering, mens elbilene slipper unna bompenger og får samtidig kjøre i kollektivfeltene. Børre Skiaker i KNA sier at på bygda har man ikke de samme problemene med lokal forurensning. Lokalpolitikerne vil ikke finne på å bygge bomringer og fjerne parkeringsplasser. Bensin- og dieselbiler vil ennå i mange år bli foretrukket i distriktene.

Avgiftene avgjør

Ved nybilkjøp favoriserer i dag avgiftssystemet hybrider, og i særdeleshet de ladbare. Imidlertid går de fleste ladehybridene for få kilometer på strøm til at de kan bli en reell konkurrent til de rene elbilene. Skiaker tror hybridene kan forsvinne helt etter hvert som de helelektriske bilene blir bedre. Det kan påvirke andrehåndsverdien av dagens hybrider.

Skal salget av hydrogenbiler ta seg opp, må det etableres hydrogenstasjoner. Men etableringen går svært tregt.

De mest solgte bilmerkene

Dette er merkestatistikken per julaften. Antall biler og markedsandel i prosent.

1. Volkswagen: 22 874 biler. 14,7 pst.

2.Toyota: 17 799 biler. 11,5 pst.

3. BMW: 12 971 biler. 8,4 pst.

4. Volvo: 11 206 biler. 7,2 pst.

5. Mercedes-Benz: 10 318 biler. 6,7 pst.

6. Skoda: 8838 biler. 5,7 pst.

7. Tesla: 8282 biler. 5,3 pst.

8. Audi: 7503 biler. 4,8 pst.

9. Ford: 6576 biler. 4,2 pst.

10. Nissan: 6316 biler. 4,1 pst.

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken

Merkevinner: I desember har Tesla passert både Nissan, Ford og Audi på registreringsstatistikken. Til tross for at billigste versjon koster 622 700 kroner. Foto: Ole Martin Wold, OLE MARTIN WOLD