I 2017 ble det registrert 158 650 nye personbiler i Norge, som gjør 2017 til det tredje største salgsåret i historien.

Av disse var 33 080 elbiler eller hydrogenbiler. Salget av dieselbiler fortsetter å falle. Bare i 1986 og 1985 har nybilsalget i Norge vært større, da med henholdsvis 167 352 og 159 079 solgte nye personbiler. Sammenlignet med 2016 var økningen i bilsalget på 2,6 prosent.

Legger man til 20 944 bruktimporterte biler antallet 179 594, som er rekord for førstegangsregistrerte personbiler i Norge.

I Trondheim har flere bilforhandlere god grunn til å glede seg over et meget godt nybilsalg i 2017. En av dem er Rune Wang-Henrichsen, daglig leder ved Nardo Bil. Han forhandler bl.a. Volvo, der veksten var på 40 prosent i Trondheim sammenlignet med 2016. Volvo havnet på tredjeplass med hensyn til merkestatistikken med 9,3 prosent, kun slått av Volkswagen og Toyota som tok henholdsvis 14,6 og 10,4 prosent av markedet i Stor-Trondheim. Volvo i Norge hadde en markedsandel på 7,4 prosent.

Høy markedsandel

- Trønderne liker tydeligvis Volvo. I desember hadde vi 141 nybilregistreringer mot Teslas 115. For hele fjoråret solgte vi 790 biler. Av disse var 456 plug in-hybrider, forteller Wang-Henrichsen.

Det gir Volvo en markedsandel på 25,3 prosent for ladbare hybrider. Men fortsatt består rundt halvparten av Volvos nybilsalg av bensin- eller dieselbiler.

- Hvorfor er fjerde ladbare hybrid i Trondheim en Volvo?

- Volvo har flere ladbare hybridmodeller. Folk i Trondheim responderer veldig godt på ny teknologi. Plug in-hybrid er miljøvennlig. De fås som SUV, firehjulsdrift og stort bagasjerom.

- Men rekkevidden på strøm er begrenset?

- Folk er flinke til å lade bilen. På elektrisitet kan bilen kjøre fire–fem mil før bensin- eller dieselmotoren kobler seg inn. Med en ladbar hybrid slipper man rekkeviddeangst som mange elbileiere kan føle, sier Wang-Henrichsen.

Prisgunstige biler

Ladbare hybrider er prisgunstige på grunn av lave avgifter. I likhet med Mercedes-Benz, BMW og Audi i det såkalte premiumsegmentet, ligger Volvo høyt på salgslistene. Med bruk av ny teknologi faller avgiftene. I løpet av første kvartal kommer den nye Volvo XC40, en bil som starter på rundt 400 000 kroner, og som Volvo har store forhåpninger til. Bagasjerommet er nesten like stort som på Volvo XC60.

Direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) sier OFV har satt prognosene for bilsalget i 2018 til 157 700 personbiler. Han sier det er grunn til å tro at salget av nullutslippsbiler vil forsette å øke også i år. Det kommer flere modeller som både har lenger rekkevidde, passer inn i familiesegmentet og vil ligge på et prisnivå som passer for flere.

– I 2017 ble det registrert 33 080 nye nullutslippsbiler, det er 20,9 prosent av nybilsalget. I tillegg til de nye nullutslippsbilene ble det bruktimportert 8 559 personbiler med nullutslipp i 2017, mange av dem så godt som helt nye. Det betyr at den norske personbilbestanden økte med mer enn 41 000 nullutslippsbiler i 2017, sier han. Videre ble det også registrert 917 nye og bruktimporterte elektriske varebiler i fjor.

Norge i verdenstoppen

– Hvis veksten i salg av nye nullutslippsbiler blir slik vi tror, betyr det at andelen nye registrerte nullutslippsbiler i 2018 vil ligge på anslagsvis 25 prosent av det totale salget av nye personbiler. Da vil Norge fortsatt være helt i toppsjiktet i verden hva gjelder salg av nullutslippsbiler sammenlignet med det totale bilsalget, sier Solberg Thorsen.

Av en samlet norsk bilpark på rundt 2,7 millioner personbiler, utgjør rene elbiler drøyt 5 prosent, snaut 150 000 biler. Mer oppmerksomhet på det grønne skiftet, strengere krav til utslipp og avgifter er trolig blant hovedårsakene til at salget av dieselbiler fortsetter å falle.

- Tendensen er klar: Folk i Norge velger elbiler, hybrider og bensinbiler fremfor diesel. I 2017 hadde 23,1 prosent av alle nyregistrerte personbiler dieselmotor, mens tallet for 2016 var 30,8 prosent. For bare fem år siden, i 2012, var dieselandelen på mer enn 64 prosent. Utviklingen mot mer miljøvennlige drivstoff har gått svært fort, påpeker Solberg Thorsen.

Flere ladbare hybrider

I 2017 hadde personbilene med hybriddrift 31,3 prosent markedsandel. I 2016 var markedsandelen 24,5 prosent. Totalt ble det registrert 49 736 biler med bensin/diesel-elektrisk hybriddrift i 2017. Det er 11 814 flere (+ 31,2 prosent) enn i 2016. I 2017 var 29 236 av personbilene med hybriddrift ladbare, det er 8573 flere (+ 43,9 prosent) enn i 2016.

Det ble registrert 16 077 nye personbiler i desember. Det var en økning på 18,2 prosent fra samme måned i 2016. Til tross for at det var to registreringsdager mindre i 2017, er det aldri før blitt registrert flere personbiler i desember måned.

For Tesla ble det en forrykende avslutning på 2017, som mer enn doblet salget fra 2016 og endte på 8460 biler.

Volkswagen ble i 2017 igjen landets desidert mest solgte bilmerke, med en markedsandel på 14,6 prosent, fulgt av Toyota på 11,3 prosent og BMW på 8,3 prosent. VW Golf ble for tiende år på rad den mest solgte bilmodellen. Tre av fire nye Golf er nå elektrisk eller ladbar hybrid.

Godt for miljøet

Dagens og morgendagens biler nyter godt av bedre teknologi, er sikrere og har lavere utslipp enn eldre modeller.–Denne utviklingen vil bare øke, og dette er et gode både for trafikksikkerheten og miljøet. Derfor er det viktig å fornye bilparken raskest mulig. De store bilprodusentene, både innen personbiler og lastebiler, legger inn store ressurser for å bedre teknologien og bidra til lavere utslipp, sier Solberg Thorsen.

Gjennomsnittlig CO₂-utslipp for alle førstegangsregistrerte nye personbiler i 2017 ble 82 g/km, det er 11 g/km lavere enn for 2016, og allerede langt under regjeringens målsetting om 85 gram i 2020.

10 på topp

På listen over de mest solgte personbilene dominerer biler som kan gå på alternative drivstoff, som elbiler, ladbare hybrider eller hybrider.

1. Volkswagen Golf (alle drivstoff): 12 164 biler.

2. BMW i3 (elektrisitet og ladbar hybrid): 5036 biler.

3. Toyota Rav4 (hybrid og bensin): 4821 biler.

4. Tesla Model X (elektrisitet): 4748 biler.

5. Volkswagen Passat (ladbar hybrid, diesel, bensin): 4544 biler.

6. Mitsubishi Outlander PHEV (ladbar hybrid, diesel, bensin) : 4274 biler.

7. Toyota Yaris (hybrid og bensin): 4071 biler.

8. Tesla Model S (elektrisitet): 3712 biler.

9. Skoda Octavia (diesel, bensin og ladbar hybrid): 3604 biler.

10. Toyota C-HR (hybrid og bensin): 3508 biler.

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Ladbart: Volvo i Trondheim en markedsandel på 25,3 prosent for ladbare hybrider. Men fortsatt består rundt halvparten av Volvos nybilsalg av bensin- eller dieselbiler, konstaterer Rune Wang-Henrichsen i Nardo Bil. Foto: Terje Svaan
Populær: Det ble i 2017 registrert 245 biler av Volvo V90, langt de fleste ladbar hybrid. Foto: Terje Svaan