Verken Næringsforeningen eller Norges Automobil-Forbund (NAF) Sør-Trøndelag støtter konklusjonen.

– Vi mener veiprising er en mer effektiv måte å påvirke bilbruken på, sier Børge Beisvaag, næringspolitisk leder i Næringsforeningen i Trondheimsregionen.

- NAF mener det heller må satses på bedre og billigere kollektivtilbud enn økte satser i bomringen, sier Jan Olav Haarsaker, styreleder i NAF Sør-Trøndelag.

- Peker på både pisk og gulrot

Adresseavisen skrev fredag at byutredningen konkluderer med at bomavgiften i Trondheim i verste fall må firedobles, for å oppfylle statens krav om ingen økning i biltrafikken. Det heter i utredningen at økte bomavgifter og dyrere parkering er de mest effektive tiltakene for å hindre veksten i personbiltrafikken. Å bare legge til rette for mer bruk av kollektiv, sykkel og gåing er ikke nok.

- Det er en bedre løsning å la hver enkelt bileier betale for hvor mye man bruker bilen, enn dyrere passeringer i bomringen, sier Beisvaag, som ikke er overrasket over konklusjonene i byutredningen.

- At utredningen peker på både pisk og gulrot som virkemidler er ikke spesielt uventet, sier han.

Næringsforeningen i Trondheimsregionen mener det viktigste temaet i byutredningen er arealutnyttelse. I utredningen blir arealbruk trukket fram som et viktig virkemiddel.

- Ved å bygge tett og kompakt vil det bli mindre behov for transport, mens spredt utbygging av boligområder gir økt biltrafikk. Det ligger i kortene at dersom biltrafikken øker, er det stor sjanse for restriksjoner og avgifter på bilbruken, sier Beisvaag, som mener det mest realistiske valget for byutviklingen er å bygge tettere.

Trenger ny debatt om tettere utbygging

- Men er det ikke politisk gehør for en slik byutvikling allerede i dag?

- Ikke hvis man følger kommuneplanens arealdel, som gir anledning til å bygge litt over alt. Næringsforeningen er opptatt av det må bygges enda tettere enn før langs kollektivårene og ikke minst i sentrum. Et tettere sentrum er en smart måte å utvikle byen på fordi det vil redusere behovet for transport. I Oslo bygges det tettere enn i Trondheim fordi Oslo har et annet kommunalt regelverk som tillater at det bygges både høyere og mer kompakt. I Trondheim er det også behov for en ny debatt om hvor høyt og tett vi kan bygge i sentrumsnære områder. Graden av fortetting vil også virke styrende for prisingen av transporten, sier Beisvaag, som mener det er hva byens innbyggere gjør på fritiden og ikke transporten til jobb som er den største utfordringen.

Kommentar: Hvem tør svinge pisken?

- Transport i fritiden største utfordring

- Stadig flere benytter kollektivtransport på vei til og fra jobb. Det er langt vanskeligere på fritiden hvor det er mange og kryssende behov. Spørsmålet som er viktig å stille seg, er hvordan vi kan bygge en levedyktig by uten at bilen blir en helt nødvendig del av hverdagen. Med det mener jeg ikke at vi ikke lenger skal ha tilgang på bil, men at både arbeidstransport og fritidssysler blir tilrettelagt på en slik måte at vi blir mer eller mindre uavhengig av biltransport. Det er en langt mer viktig debatt enn å diskutere hvor mye bomavgiften må øke for at vi lar bilen stå, sier en engasjert Beisvaag.

- Opphev avgiftsfritaket for elbiler i bomringen

Norges Automobil-Forbund vender tommelen ned for flerdobling av bomavgiften og vil heller oppheve betalingsfritaket for elbiler i bomringen.

- Det er ingen tvil om at det økende antallet elbiler fører til stigning i personbiltrafikken, og får utviklingen til å gå i feil retning. Ved også å avgiftsbelegge elbiler vil man få bukt med en slik utvikling, sier Haarsaker.

- Hvilke andre tiltak kan bidra til at Trondheim kan hindre økning i biltrafikken?

- Et enda bedre og rimeligere kollektivtilbud med hyppigere avganger, flere ruter og rabatterte priser vil få flere til å velge kollektivt framfor bil. Å legge opp til en firedobling av bomsatsene er en frisk satsing. Jeg er langt på vei enig med fylkesordfører Tore O. Sandvik som sier han tar et slikt virkemiddel med en stor klype salt, sier Haarsaker.

Dette er bymiljøavtaler (PDF)