Også interessen for store og mellomstore dieselbiler er etterspurt, opplyser bruktbilforhandlere i Trondheim som Adresseavisen har kontaktet.

- Vi har lagt bak oss et veldig godt år. I fjor solgte vi 1331 brukte biler fra forretningen her på Tunga. Likevel har vi 50 færre brukte biler på lager nå enn ved inngangen til 2017, opplyser Tor Andre Weiseth, bruktbilsjef ved Møller Bil i Trondheim.

I de to øverste etasjene i Skodabygget i Tungasletta står mellom 80 og 90 bruktbiler, men totalt finnes rundt 250 biler på lager. Det selges 120 – 130 biler i måneden, slik at lageret snus annenhver måned.

Salget av nye personbiler i Norge gikk så det suste i 2017, med til sammen 158 650 nyregistreringer. Det gjør 2017 til det tredje største salgsåret i historien, bare slått av 1986 og 1985. Økt nybilsalg har også gitt økt bruktbilsalg for de fleste forhandlerne.

Foretrekker forhandlerkjøp

Utviklingen går i retning av at folk igjen foretrekker å kjøpe bruktbil hos en bilforhandler og ikke privat på nettet. Mange sier de føler større sikkerhet og trygghet ved å handle bil hos forhandler. Dessuten selges bruktbilen med tilstandsrapport og garanti. Det er blitt vanskeligere å selge bil privat. Dessuten er lovverket innskjerpet, slik at folk som selger bil privat kan gjøres mer ansvarlig om det skulle hefte feil og mangler ved bilen. Prisfordelen ved å kjøpe privat er heller ikke den samme som før. Markedet er blitt langt mer transparent.

Leder i Trøndelag Bilbransjeforening, Bjørn Krogstad, sier bruktbilsalg er blitt mer profesjonalisert de senere årene. Det stilles større krav til bruktbilfirmaene.

- Forhandlerne melder om at salget av dieselbiler går godt om det er riktig modell og pris. Det er noe tregere å selge små dieselbiler. Etterspørselen etter firehjulsdrift og SUV er fortsatt stor. Det gjelder særlig ute i distriktene, sier Krogstad, daglig leder ved Strandveien Auto som forhandler Mazda og Porsche.

Firmaet selger 250 – 300 bruktbiler i året. Strandveien Auto selger ikke elbiler, men merker blant kundene at flere ønsker nettopp brukte elbiler.

Diesel populært i distriktet

Bruktbilsjef ved Opel-forhandleren Maskinagentur, Jarle Dretvik, bekrefter at diesel er fortsatt etterspurt, særlig blant kunder i distriktene som kjører mye og langt.

- I Trondheim ønsker mange brukt elbil som bil nummer to. De ønsker å kjøre gratis i bomringen og kunne benytte kollektivfeltene. Derfor er det tyngre å få solgt brukte femdørs combibiler fra rundt 200 000 kroner som bil nummer to. Vi skulle gjerne ha kunnet tilby flere brukte elbiler, forteller Dretvik. Maskinagentur selger 350 – 400 bruktbiler i året, to bruktbiler per nybil. Ved årsskiftet kom det inn en god del leasingbiler, men Dretvik tror ikke det skal by på større problemer å få solgt disse.

I lokalene til Møller Bil er Elizabeth Moan på leting etter en ny bil, muligens ender hun opp med en bruktbil. Hennes gamle Saab 9–3 synger på siste verset. Sønnen Ruben Kjølsø er med som konsulent. Selger Stig Lyby har et bredt utvalg bruktbiler å vise frem. I og med at Møller Bil forhandler Audi, Volkswagen og Skoda er det naturlig nok disse merkene som dominerer i bruktbilhallen.

- Hva jeg ender opp med, vet jeg ennå ikke. Kanskje kjøper jeg like godt en helt ny bil, sier Moan.'

70 000 bruktbiler på Finn.no

I fjor lå over 70 000 brukte personbiler ute på Finn.no på det meste, både fra forhandlere og privatfolk. Biler som selges privat ligger som regel ute lengst før de skifter eier.

- Kundene er opptatt av drivstofforbruk. En dieselbil bruker vanligvis mindre enn en tilsvarende bensinbil. Dessuten er literpris på diesel lavere enn på bensin. For øvrig er de fleste dieselbilene vi har stående her, utstyrt med de nyeste dieselmotorene – Euro 6. Disse motorene gir mye renere avgasser, sier bruktbilsjef Weiseth.

Brorparten av bruktbilene til Møller Bil er leasingbiler, både firmabiler og fra privatleasing. De er stor sett tre år og har derfor enn to år igjen av nybilgarantien. Bilene er gått 45 000 – 60 000 km

- Rent økonomisk lønner det seg å kjøpe en tre års gammel bil, fremfor en bil som er bare ett eller to år. Avskrivningen er størst det første året eller to.

Ifølge Weiseth velger stadig flere nybilkjøpere å lease bilen. De er usikre på hvordan det blir å selge bilen brukt. Markedet for fossilbiler, hybrider og elektrisitet kan endre seg raskt. Og det er aldri godt å vite hva politikerne finner på med hensyn til nye bilavgifter og beskatning. Kundene overlater til bilfirmaene med å ta risikoen ved videresalg.

Fortsatt mulig å prute

Bilforhandlere som Adresseavisen har snakket med, vedgår at det for tiden er litt kjøpers marked og at det går an å prute, i hvert fall på bruktbiler som har stått lenge på lager.

Forbrukerne vet mer om bil enn noen gang. De følger med på nettet og sammenligner priser. Det nytter ikke å legge ut en bil 50 000 kroner høyere enn markedsprisen. De regionale grensene er visket ut, en bruktbil er ikke mye billigere i Oslo enn i Trondheim.

- Vi skulle gjerne hatt flere brukte elbiler, tre–fire år gamle. Flere elbiler kjøpes usett straks de er annonsert. Den store etterspørselen kan også skyldes lang leveringstid på nye elbiler. Tidligere bekymringer for at batteriene på elbilene skulle bli dårlige etter noen år, viser seg ikke å stemme. De fleste som ønsker brukt elbil, skal bruke bilen til korte turer, gjerne inn til sentrum. Gjennomsnittsbilisten kjører dessuten ikke mer enn vel fire mil om dagen, sier Tor Andre Weiseth.

Høyt salg: Det høye nybilsalget gjenspeiler seg i et godt bruktbilsalg. Bruktbilsjef Tor Andre Weiseth ved Møller Bil på Tunga klarer ikke skaffe nok brukte elbiler. Etterspørselen etter brukte dieselbiler er også stor. Foto: Terje Svaan, Adresseavisen