Flytrafikken er mandag kveld så godt som normal igjen, etter et snaut døgn med mye sidevind og lite med landinger på rullebanen. Mandagen startet imidlertid med svært lite trafikk. Det forteller fungerende lufthavnsjef ved Trondheim lufthavn Værnes, Thomas Wintervold.

- Uværet startet søndag ettermiddag, og i 16-tida ble den første flymaskina hindret i å lande på grunn av for mye sidevind. Det tiltok utover kvelden, og til slutt var det vel rundt 16 fly som ikke klarte å lande her. Normalt sett skal vi ha 14 fly stående her mandag morgen, men på grunn av problemene kvelden før, fikk bare åtte av disse flyene landet. Det gjorde selvfølgelig at trafikken i morges var betydelig mindre enn normalt, forklarer han.

Rolig på terminalen

Wintervold sier det var veldig stille på terminalen da han var der tidlig mandag morgen.

- Det var nesten ikke passasjerer her. Det vitner om at de fleste hadde blitt informert om hvordan ståa var, og at flyene deres var ombooket. Det skal flyselskapene ha all honnør for. Passasjerene har også tatt alt dette på en god måte.

SE LANDINGENE: Landet tross vanskelige vindforhold

Forsinkelsene på flyene har selvsagt gitt både små og store konsekvenser for reisende. Likevel er det den eneste måten å gjøre det på, ifølge lufthavnsjefen.

- Det er en gang slik at når det først blir dårlig vær, så får vi ikke gjort noe med det. Man må bare vente til det bedrer seg. Jeg må skryte av både tålmodige passasjerer, flyselskapene og de som jobber på flyplassen, som har vist stor fleksibilitet, og har fått det beste ut av situasjonen, sier Wintervold.

- Tenker ikke på penger

Med forsinkelser og kanselleringer hender det seg også at overnattinger må stelles i stand. Så også denne gang. At det koster for flyselskapene er det vel ingen tvil om. For Avinor sin del er det ikke pengene som er fokuset, påpeker lufthavnsjefen, som sier det er flyselskapene som får den største utgiften.

- I slike situasjoner tenker ikke vi i Avinor på økonomien vår i det hele tatt. Det vil merkes marginalt i løpet av et år. Det viktigste er at passasjerene blir minst mulig plaget. Hva det koster oss vet jeg faktisk ikke heller.

- Når det er sagt, så koster det selvsagt flyselskapene, som sørger for overnatting for sine passasjerer. Det er såklart uheldig for dem, legger han til.

Osloproblemer

Det har mandag også vært flere forsinkelser og kanselleringer, men ikke på grunn av været.

- Vi har ikke vært påvirket av sidevind i særlig grad i dag, men det har ved Gardermoen vært noen værutfordringer. Det forplanter seg da selvfølgelig til flere flyplasser i landet. Jeg har en mistanke om at forsinkelsene på Værnes i dag har vel så mye med problemene på Gardermoen å gjøre. Jeg tror likevel de fleste har kommet seg avgårde nå, avslutter Wintervold.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter.