- Det var veldig dum oppførsel. Heldigvis kjørte jeg med tomgods. Hadde jeg hatt last, ville jeg sannsynligvis ha truffet ham, sier sjåføren av semitraileren, som ønsker å være anonym.

Han forteller om hendelsen på E6 mellom Ikea og Moholt i Trondheim som man kan se i videoen over.

Videoen ble filmet med dashcam (kamera festet på dashbordet som filmer kontinuerlig, journ. anm.) om ettermiddagen lørdag 7. januar.

Ligger i venstre kjørefelt

- Personbilen kommer ned fra Rotvollkrysset og legger seg i høyrefeltet en liten stund, før den svinger over i venstrefeltet, gjenforteller mannen.

LES OG SE VIDEO: - Glad jeg ikke kolliderte med en barnefamilie

Personbilen skulle etter hvert utføre det politiet kaller trafikkfarlige manøvre. Adresseavisen har vært i kontakt med mannen som står registrert som bilens eier. Han ønsker ikke å uttale seg.

I videoen kan man se at bilen legger seg over i venstre kjørefelt ved Ikea. Der blir den liggende, mens semitraileren etter hvert svinger over i det høyre.

- Rekker finger

- Når jeg er på vei forbi bilen, kjører han på og legger seg inn foran semien. Når jeg setter på blinklyset og bytter tilbake til venstre felt, følger han etter. Så bremser han, og jeg må hive meg på blinklyset og komme meg over til høyre igjen.

Etter den første episoden blir kjøretøyene liggende side om side. Sjåføren av semitraileren hevder at mannen i bilen så rekker finger. Dette skjer utenfor kameraets rekkevidde.

- Så legger han seg inn foran meg igjen og bremser opp. Dette skjer ved avkjøringa på Moholt, hvor jeg skrur på langlysene og tuter. Etterpå kjører han videre sørover, og vi skilles ved City Syd.

- Farlig og ulovlig

- Oppbremsingen foran semitraileren kunne ha medført en anmeldelse. Det er en helt unødvendig, farlig og ulovlig manøver, sier politioverbetjent Håvard Tømmervold.

Han er faglig leder trafikk ved Sentrum politistasjon, og understreker at politiet må ta mange forbehold når de vurderer videoer de får inn som bevis.

- Det er blant annet vanskelig å vurdere det reelle fartsnivået på de to kjøretøyene, og vi ser heller ikke sidearealene. Med videoer som bevis, må vi ta tak i helt konkrete hendelser og se om de er straffbare, for eksempel oppbremsingene i denne videoen.

Tømmervold stiller også spørsmål ved feltskiftet til semitrailersjåføren etter Ikea, hvor det kommer en hvit varebil fra påkjøringsrampen.

SE VIDEO: Kommer seg akkurat inn foran bussen

- Sjåføren står på retten sin, så det er et samspill mellom trafikantene som ikke er bra. Men det er han i personbilen som har en kjøreadferd som ikke er akseptabel, sier han, og forklarer:

- Det normale er å ligge i høyre felt, mens det venstre skal brukes til manøvrering. Å legge seg over i venstre felt og bremse når det ikke er noen foran, er en klar ulovlig handling som også er farlig.

Høyt konfliktnivå

Tømmervold trekker paralleller til en sak noen kilometer lenger sør, i Storlerbakken, fra sommeren 2016. I den aktuelle saken foretok den unge mannen i personbilen en farlig forbikjøring, før han bremset ned og ble påkjørt av vogntoget som kom like bak.

Også den hendelsen ble filmet med dashcam, og mannen ble dømt for brudd på vegtrafikkloven.

Se videoen av den farlige forbikjøringen her

- Sammenstøt oppsto fordi personbilen bremset opp. Dette er litt på samme måte. Det spiller ingen rolle at denne semitraileren ikke hadde last, for det kunne ikke sjåføren i personbilen vite.

Politioverbetjenten beskriver konfliktnivået i trafikken som generelt høyt.

- Å stå på retten sin, provosere, hisse seg opp eller gi fingeren, er blitt vanlig i mange sammenhenger. Det  gjør deg til en dårligere trafikant, og slik oppstår det ulykker. Det vi vil fremheve er at alle trafikanter må samhandle. Vi forventer at folk forholder seg til vegtrafikklovens paragraf 3 som en hovedregel, sier Tømmervold.

- Bremselengde på 100 meter

Sjåføren av semitraileren har vist videoen til politiet, og vurderer om han skal anmelde.

- Heldigvis var det ikke så glatt på veien. Uansett, med vanlig last hadde jeg sikkert hatt en bremselengde på rundt 100 meter. Han var tydeligvis misfornøyd med noe.

Han har vært yrkessjåfør i snart 17 år, med erfaring fra både buss, lastebil og vogntog.

- Jeg kjører semitrailer, og må prøve å vise hensyn. Vi har lengre bremselengde enn vanlige trafikanter, og bruker lengre tid på å komme opp i fart. I tillegg har vi en blindsone foran.

Mannen viser frem videoen for å oppfordre andre til å vise hensyn ved feltskifte.

- Jeg vil advare andre mot slik kjøring. Hadde det blitt med det første feltskiftet, hadde jeg ikke lagt meg mer oppi det. Slike hendelser er det en del av. Men når det skjer gjentatte ganger, er det mer alvorlig.