Ingen av partene anker, så nå blir dommen stående.

Rambøll ble engasjert for å prosjektere ny gjenvinningsstasjon og være prosjektleder for Renholdsverket i byggeprosjektet. Noen måneder forsinket åpnet anlegget i juni 2016, til en prislapp på 112 millioner kroner, nesten 20 millioner kroner mer enn planlagt.

Trondheim fikk et topp moderne gjenvinningsanlegg, som kan ta imot 200 000 besøkende i året, mot 40 000 på det gamle anlegget. Renholdsverket ved daglig leder Knut Eirik Ballestad hevdet den nye gjenvinningsstasjonen var blitt mye dyrere enn forventet. Han mente han ikke var blitt gitt mulighet til å gå inn og redusere kostnadene.

I 2015 ble Renholdsverket klar over at kostnadene for anlegget ble høyere enn avtalt. I et intervju med Adresseavisen i fjor sommer understreket Ballestad at han ikke ville sende regningen for de ekstra kostnadene til byens innbyggere.

Renholdsverket hadde to krav: Selskapet ville ha tilbakebetalt 4,3 millioner kroner for det de mente var for mye utbetalt honorar til Rambøll. I tillegg krevde de inntil 6,5 millioner kroner i erstatning for dårlig rådgivningsarbeid. Rambøll på sin side mente de fortsatt hadde utestående krav, og krevde i motsøksmålet at Renholdsverket måtte betale dem vel tre millioner kroner.

Grov uaktsomhet

Rambøll ble i tingretten frifunnet for tilbakebetaling av honorar, men dømt til å betale 1 483 114 kroner i erstatning til Renholdsverket. Etter en totalvurdering fant retten at det forelå grov uaktsomhet knyttet til Rambølls håndtering av sine omsorgsforpliktelser overfor Renholdsverket. Samtidig ble Renholdsverket dømt til å betale 2 999 620 kroner til Rambøll i utestående betalinger.

Ballestad sier Trondheim Renholdsverk etter en samlet vurdering har bestemt seg for å vedta dommen.

- I stedet for å bruke mye energi, tid og ressurser på en ankesak, vil vi heller se opp og frem. Rambøll ble dømt for grov uaktsomhet. Vi er ikke fornøyd når det gjelder det økonomiske utfallet av rettssaken, men moralsk er vi kommet godt ut av det.

- Vil byens innbyggere måtte ta regningen for at dere ikke fikk fullt medhold i retten?

- Vi sitter igjen med et veldig fint gjenvinningsanlegg, som kommer byens innbyggere til gode. Man kan vel si at det er innbyggerne som må ta regningen, men resultatet av konflikten påvirker ikke gebyret merkbart. Nå er det godt å få lagt saken bak seg, sier Ballestad.

Vil se fremover

Kommunikasjonssjef i Rambøll, Nina Kristin Amdahl, sier Rambøll har bestemt seg for ikke å anke dommen. - Vi fikk fullt medhold i vårt honorarkrav på tre millioner kroner, og vår motpart fikk i ikke medhold i de fleste punktene i sitt erstatningskrav mot oss. Dette er vi godt fornøyd med. Vi er uenig i punktet om grov uaktsomhet, men tar dette til etterretning. Dette er en gammel sak. Nå ønsker vi å legge den bak oss og se fremover, sier Amdahl.

Kontrakten mellom Renholdsverket og Rambøll ble inngått i februar 2013, men i juni samme år ønsket Renholdsverket å vurdere en samlokalisering av gjenvinningsstasjonen med farlig avfall på Heggstadmoen. Ifølge dommen er en sentral tvist mellom partene om det ble utarbeidet og avtalt nytt honorarbudsjett etter at prosjektet ble utvidet.

Rambøll mente at det ikke var avtalt noe honorarbudsjett for den utvidede avtalen, og at det avtalte budsjettet gjaldt det opprinnelige prosjektet.

I dommen konkluderer Sør-Trøndelag tingrett med at Rambøll på flere sentrale områder har begått rådgivningsfeil og brutt den strenge profesjonsnormen som gjelder for prosjektledere.

Profesjonell rådgiver

Ifølge tingretten burde Rambøll ha sørget for at det ble utarbeidet et nytt honorarbudsjett når prosjektet ble utvidet, og den avviser Rambølls argument om at det ikke var tid til dette. Tingretten mener Rambøll som stor profesjonell aktør burde ha sikre rutiner på at egne kontraktsdokumenter var i orden før oppstart av et så vidt stort oppdrag. Retten understreker at Rambøll, som den profesjonelle rådgiveren, burde ha foretatt en avklaring om roller og forventninger mellom partene.

Retten mener også Rambøll må klandres for at de i flere tilfeller håndterte endringsmeldinger fra delentreprenører uten å involvere byggherren Renholdsverket. På bakgrunn av dette konkluderte altså retten med at Renholdsverket har krav på 1,48 millioner kroner i erstatning.

Rettssak: Den nye gjenvinningsstasjonen på Heggstadmoen kostet 112 millioner kroner, nesten 20 millioner mer enn planlagt. Renholdsverket gikk til erstatningssak mot rådgivningsselskapet Rambøll, men fikk bare delvis medhold i tingretten. Foto: Morten Antonsen