«En seksjonseier kan med samtykke fra styret anlegge ladepunkt for elbil og ladbare hybrider i tilknytning til en parkeringsplass seksjonen disponerer, eller andre steder som styret anviser. Styret kan bare nekte å samtykke dersom det foreligger en saklig grunn».

Dette er et utdrag fra eierseksjonsloven som sommeren 2017 ble revidert og endret i henhold til hvem som kan kreve tilgang til ladepunkt for elbil i sameie.

Loven trådte i kraft 1. januar i år.

Men før du løper til styret og krever ladepunkt for den nye elbilen din så må du vite følgende:

Loven gjelder kun for sameier og ikke borettslag.

En feil eller en bevisst handling?

Sannsynligvis ikke en feil, for Kommunal -og moderniseringsdepartementet sendte før jul ut en pressemelding der det sto å lese:

«Departementet vurderer om det skal være en tilsvarende rett til å anlegge ladepunkt i borettslag».

Den reviderte loven er nå altså åpnet for at elbil-eiere i sameie kan kreve å få installert ladepunkter, mens elbil-eiere i borettslag så langt ikke kan gjøre det samme.

Kamp om plassene: Har du garasjeplass og bor i sameie kan du fra i år av kreve å få installert ladestasjon for elbil.

Dinside.no skriver onsdag at det i dag finnes totalt 63.000 eiendommer med 500.000 seksjoner. Og siden hver husstand i Norge har gjennomsnittlig 2,19 beboere gjelder denne lovendringen så langt for over èn million potensielle elbil-eiere.

Ikke så mange elbiler som en skulle tro

I virkeligheten er tallet et ganske annet. I følge den norske elbilforeningen så fantes det i årsskiftet i underkant av 142.000 rene elbiler i landet. Av ladbare hybrider langt færre, drøye 67.000.

Der sameier reguleres av eierseksjonsloven så er det borettslagsloven som regulerer borettslag. Og under «Lov om burettslag» på lovdata.no så finnes det ennå ingen punkter som nevner ladestasjoner.

Medlemsrådgiver Anders Leisner i Huseiernes landsforbund sier følgende til dinside.no om saken:

To ulike lover: Anders Leisner i Huseiernes landsforbund mener det vil være helt uproblematisk å revidere loven ytterligere.

- Årsaken er rett og slett at det handler om to ulike lover. Politisk er det så vidt jeg kan se helt uproblematisk å revidere borettslagsloven på samme vis som eierseksjonsloven. Men det skal jo behandles i Stortinget først, og det kan ta noe tid.

Løsninger tvinger seg fram

Advokat og avdelingsdirektør Henning Lauridsen i Norske Boligbyggelags Landsforbund (NBBL) mener at den teknologiske utviklingen i seg selv vil  på sikt tvinge fram løsninger om kostnadsfordeling.

Løsninger tvinger seg fram: - Styrene måtte forholde seg til en helt ny virkelighet, sier Henning Lauridsen i NBBL.

- For få år siden kjørte fåtall kjørte rundt i Teslaer og andre elbiler. Nå som Stortinget har vedtatt at det kun skal selges utslippsfrie biler fra 2025, vil styrene måtte forholde seg til en helt ny virkelighet. Jeg tror derfor vi vil se langt færre slike konflikter framover, sier han.

Til tross for en og annen konflikt så er NBBLs erfaring at både sameier og borettslag så langt har løst elbil-utfordringene tilfredsstillende.