I august i fjor vedtok bystyret bygging av 90 nye ladepunkt for elbiler i sentrumsnære boliggater og i Midtbyen.

Disse skal driftes av Trondheim Parkering. Adresseavisen skrev i august i fjor at ladepunktene skulle settes opp i løpet av høsten. I forrige møte i formannskapet etterlyste kommunalråden status for prosjektet. Til Adresseavisen sier Moe at det på bakgrunn av den sterke økningen i elbilsalget kan være aktuelt å sette i verk en ytterligere utbygging av ladestasjoner i Trondheim.

- Rådmannen sier at ladepunktene kommer i løpet av 2018. Trondheim Parkering har ansvaret for å etablere ladepunktene, og de gjør jobben sin. Men det er dumt at man ligger på etterskudd, sier Moe.

Samtidig har bystyret satt av to millioner kroner som skal gå til etablering av ladepunkt i boligselskaper. Ordningen vil bli annonsert i løpet av januar, men interessen er allerede stor, bekrefter Jøran Solli ved Miljøenheten i Trondheim kommune. Det kan søkes kommunen om 5000 kroner per ladepunkt, som tilsvarer om lag 20 prosent av investeringskostnadene.

Leüthenhaven og Munkegata

Drift- og kontrollsjef Steinar Myhr i Trondheim Parkering sier det til nå er etablert 28 nye ladepunkt i Leüthenhaven parkeringshus og fire ladepunkt i Munkegata som erstatter eldre ladepunkt.

- Innen 1. juli vil det bli etablert 30 ladestasjoner med doble ladeuttak i sentrum og sentrumsnære strøk. I tillegg vil det bli etablert tre hurtigladere på plassen utenfor Leüthenhaven p-hus i løpet av kort tid, sier Myhr.

I løpet av inneværende år vil det bli etablert 92 ladeuttak for normallading og tre ladeuttak for hurtiglading.

I årsoppgjøret for 2016 ble det satt av en million kroner til en tilskuddsordning for etablering av ladepunkt i boligselskaper. For 2018 er det bevilget ytterligere en million kroner. Det betyr i så fall tilsagn til etablering av 400 ladepunkt.

Godkjent av ESA

Ifølge rådmannen er årsaken til at det har gått senere enn planlagt med å få rullet ut ladepunktene todelt. Det tar tid å etablere en så vidt omfattende tilskuddsordning der en rekke praktiske og juridiske spørsmål krever avklaring. Ordningen krever godkjenning fra det europeiske kontrollorganet ESA. Det er Nærings- og fiskeridepartementet som har vært saksbehandler for ESA i Norge og som har brukt lang tid på saksbehandlingen. Et positivt svar kom først i desember.

Jøran Solli sier at ved å gi tilskudd til lading for elbiler i boligselskap er hensikten å stimulere til en trygg og enkel hjemmelading for el- og hybridbiler. Noen er bekymret for at ladingen vil føre til stor belastning på det elektriske anlegget og derved øke faren for brann.

- Boligselskapene kan etablere eller oppgradere elektriske anlegg for lading av el- og hybridbiler, legge kabel frem til fordelingsskap i parkeringsanlegg samt montering av smarte systemer for energistyring, slik at tilgjengelig effekt i anleggene utnyttes maksimalt, sier Solli.

Ikke til privatpersoner

- Hvem kan søke?

- Boligselskap som borettslag, sameier, boligaksjelag, huseierforeninger og boligsamvirker. Det gis ikke støtte til privatpersoner, statlige byggeiere eller kommunale aktører.

Solli understreker at det ikke gis støtte til selve ladepunktet/ladeboksen på den enkelte p-plass. Det gis heller ikke støtte til drift. Kostnader til ekstern rådgivning kan inngå i søknaden. Maksimalt støttebeløp per boligselskap er 100 000 kroner. Støtten kan maksimalt være 20 prosent av investeringskostnadene og begrenset oppad til 5000 kroner per ladepunkt.

Trenger sjeldnere lading

Steinar Myhr påpeker at parkeringsforskriften krever at det skal tilbys tilstrekkelig lademulighet på offentlige parkeringsplasser. Hva som vil være tilstrekkelig, må evalueres etter hvert som ladekapasiteten øker. I takt med at antall elbiler øker, vil det være behov for økt ladekapasitet. Utviklingen går i retning av elbiler med stadig lengre rekkevidde som ikke trenger å lades så ofte.

Rådmannen gjennomfører nå et forprosjekt for å undersøke muligheten for å etablere energistasjoner med flere typer nullutslippsdrivstoff, inkludert hurtiglading. Prosjektet er støttet av Miljødirektoratet. Rådmannen vil orientere formannskapet når forprosjektet er ferdig.

Nye ladere: Trondheim Parkering har ansvaret for å etablere og drifte ladepunktene på offentlig gategrunn, som i Munkegata. Foto: Christine Schefte
Reetablert: I august i fjor vedtok bystyret bygging av 90 nye ladepunkt for elbiler i sentrumsnære boliggater og i Midtbyen. Her fra Munkegata. Foto: Christine Schefte
Inkludert: Når du betaler parkeringsavgift på et av de fire ladepunktene i Munkegata, er lading inkludert. Foto: Christine Schefte
Innendørs: Trondheim Parkering har etablert 28 nye ladepunkt i Leüthenhaven parkeringshus. I tillegg vil det bli etablert tre hurtigladere på plassen utenfor p-huset i løpet av kort tid. Foto: Christine Schefte
Attraktivt: Trondheim Parkering etablerer lademuligheter for elbiler i p-hus. Brannfaren forbundet med lading er ikke lenger så stor som tidligere fryktet. Foto: Christine Schefte