Dagens jernbanestasjon har dispensasjon til å benytte mellomplattformen til 2019. Den oppfyller verken dagens strenge tekniske krav eller krav til universell utforming.

Metrobussen skal være i trafikk fra august 2019, og det er et håp om at første byggetrinn på den nye jernbanestasjonen da kan stå ferdig. Rådgivningsselskapet COWI har på vegne av tidligere Jernbaneverket, nå Bane Nor, utarbeidet planene for en ny stasjon, som byplankontoret i Trondheim kommune nå har sendt ut på høring.

Metrobussen vil få stoppested på hver side av Leangbrua (Bromstadveiens forlengelse), rett over den nye jernbanestasjonen. Det forutsetter en utvidelse av bredden på brua og bygging av trapp (mulig rulletrapp) og heis. Det legges til grunn en etappevis utbygging av nye Leangen stasjon. Trappe- og heishuset øst for Leangbrua, en perrong på 125 meter med mindre endringer av sporene, er planlagt bygget først.

Adkomst fra vest

Senere utbygginger går bl.a. ut på å etablere adkomst mellom Leangbrua og stasjonen vest for brua, en forlengelse av perrongen med ytterligere 125 meter, tilpasning til elektrifisering av jernbanen og bygging av dobbeltspor. En gang i fremtiden tenker man seg et lokk over jernbanen der det bl.a. kan bygges boliger.

I likhet med Heimdal stasjon og Trondheim sentralstasjon er Leangen ett av tre knutepunkt for byutvikling langs jernbanen i Trondheim og den eneste i øst. 300 meter sør for planområdet er Strindheim et viktig knutepunkt for den nye rutestrukturen, der 14 linjer, inkludert to metrobusslinjer, har stopp. Nye Leangen stasjon og kollektivterminalen på Strindheim vil sammen utgjøre et svært viktig kollektivknutepunkt og ha stor betydning for kollektivtrafikken i de store utbyggingsområdene i øst.

I strategien om at flest mulig reiser skal skje med kollektivtransport, sykkel eller gange, og at transportbehovet i regionen skal reduseres, er Leangen stasjon nevnt som et prioritert omstigningspunkt som skal videreutvikles. Nye Leangen stasjon ligger inne i Nasjonal Transportplan.

Metrobuss og bylinjer

I den nye rutestrukturen vil metrobuss-linje M2 og fire bylinjer ha trasé for Lade/Leangen via Leangbrua. For at det skal bli mulig med omstigning mellom jernbane og buss, er det forutsatt etablert en ny stasjon for metrobuss i tilknytning til stasjonsområdet.

I kommunedelplanen for Lade, Leangen og Rotvoll fra 2005 er Leangen utpekt som sentrumsområde. Det forutsettes en sentrumsutvikling oppå en lokkløsning over den nye jernbanestasjonen. Formannskapet ba i 2016 rådmannen gå i dialog med Bane Nor for å få utarbeidet ny detaljregulering og avtale om finansiering for en eventuell fremtidig lokkløsning.

Dagens stasjonsbygg og godshus på Leangen er fra 1944 og har vært ubetjent siden 1984. For å komme til plattformen må man enten gå trappen eller turstien fra Leangbrua og krever kryssing av spor. Plattformen er 55 meter lang og for noen år siden var det om lag 40 000 reisende til og fra Leangen. Det er gitt dispensasjon til 2019 til å bruke dagens mellomplattform.

Fire ny spor

I planene for den nye stasjonen foreslås fire jernbanespor (to dobbeltspor, kryssingsspor og hensettingsspor). Leangbrua foreslås utvidet med om lag 4,5 meter i østlig retning og i underkant av 2 meter i vestlig retning for etablering av stasjoner for metrobussen. Det må også gis plass til sykkelvei og fortau på begge sider av Bromstadveien.

Stasjonene for metrobussen er foreslått regulert med en bredde på 3,75 meter og lengde på rundt 70 meter. Det foreligger også planer om sykkelparkering ved bussholdeplassene.

Må utvide: Leangbrua må utvides med 4,5 meter i østlig retning og knappe 2 meter i vestlig retning for fremtidig etablering av stasjoner for metrobuss, sykkelvei og fortau på begge sider. Foto: COWI / Pir 2 arkitekter
Metrobuss: Stasjonene for metrobussen er foreslått regulert med en bredde på 3,75 meter og lengde på rundt 70 meter. Det foreligger også planer om sykkelparkering ved bussholdeplassene Foto: COWI / Pir 2 arkitekter
Buss og bane: Metrobussen vil stoppe rett over stoppestedet for toget. For å komme seg opp eller ned kan man ta trappen (muligens rulletrapp) eller heisen. Foto: COWI / Pir 2 arkitekter
Gradvis: Leangbrua må utvides og Leangen stasjon vil bli gradvis bygget ut. Det første heis- og trappehuset er planlagt på østsiden. Foto: COWI / Pir 2 arkitekter
Trafikknutepunkt: I strategien om at flest mulig reiser skal skje med kollektivtransport, sykkel eller gange, er Leangen stasjon nevnt som et prioritert omstigningspunkt som skal videreutvikles. Foto: COWI / Pir 2 arkitekter