Torsdag ble historiens ni første meritterte undervisere ved NTNU hedret. Meritteringen er en akademisk tittel og innebærer lønnsøkning, status og ansvar for å fornye og forbedre undervisningen. NTNU og Universitetet i Tromsø har samarbeidet om ordningen og er først i Norge med å gi ekstra status til de dyktigste til å lære bort. Dette betyr oppmerksomhet rundt det som har foregått skjult i forelesningssalen med en lærer og mange studenter.

Stas med heder

- Kjekt, stas og inspirerende, sier professor Lars Lundheim. Han er en av de ni med den ferske meritteringen og holder til på institutt for elektroniske systemer.

- Jeg har vært usikker på om det er lurt å tone ned forskningen til fordel for undervisning slik jeg har gjort, sier han. Derfor syns han det er ekstra stas å bli hedret nettopp for undervisningen.

- Dette gir lyst til å gå videre. Hva kan vi gjøre for å ta et steg til? spør professoren. På en slik festdag legger han vekt på lagarbeidet mellom flere lærere på instituttet.

Teori og praksis hele studietida

- Det er en viktig drivkraft å ikke være alene, sier han. Lars Lundheim minner om at han utdanner akademikere som skal ut i det praktiske livet som sivilingeniører.

- Vi styrker teorien gjennom praktisk øving. Det viktigste nybrottsarbeidet vårt er at vi bruker teorien hele tida mens studentene skal utføre praktisk arbeid.

Adresseavisen har tidligere skrevet om et prosjekt der ferske sivilingeniørstudenter startet NTNU-studiene med å lage overvåkingssystem for de verneverdige båtene ved Fosenkaia i Trondheim.

Aktivisererer studentene

- Kjempespennende å heve statusen på undervisningen. Dette er en anerkjennelse av det arbeidet jeg har gjort, sier førsteamanuensis Hilde Lea Lein ved institutt for materialteknologi. Også hun kan nå kalle seg merittert underviser. Lein arbeider med generell kjemi og har drevet et innovativt utdanningsprosjekt der.

Videointervju: NTNU-rektor Gunnar Bovim intervjuer førsteamanuensis Hilde Lea Lein. Hun er en av ni ved NTNU som har fått statusen merittert underviser.

- Standard på universitetet har vært 45 minutter forelesning og så øving for studentene. Men vi vet gjennom forskning at studentene lærer mer når de er aktive. Vi har jobbet med verktøy for å aktivisere studentene.

Hun slår fast at aktivisering er nøkkelen og at mange på NTNU har gjort mye bra som andre kan lære av.

- NTNU skal utdanne gode folk

- Det viktigste NTNU gjør for omstillingen av landet, er å utdanne gode kandidater til arbeidslivet. Derfor er utdanning og utdannere viktig, sa rektor Gunnar Bovim. Han hadde tatt på seg rektorkjedet sitt da han sto i spissen for feiringen av de ni særlig dyktige underviserne. Bovim kalte det for en milepæl for NTNU. Undervisning

- Dette er et ledd i et langsiktig arbeid for å gi høyere status til undervisningen. Med dette profesjonaliserer vi undervisningen, sa han i talen sin.

Bovim sender de meritterte underviserne tilbake til studentene med krav om å drive med systematisk og forskningsbasert utdanning. Rektoren var usikker på i hvor stor grad universitetsundervisningen har vært basert på forskning på hva som fungerer eller ikke, eller om forelesningene bare har vært gjort slik det har vært gjort før. Han vil også at de ni skal diskutere med hverandre og andre på tvers av fagmiljø hva som er god og ikke så god undervisning. De skal forske på egen undervisning.