En mann og en kvinne som begge er i 30-årene satt i bilen som ble stoppet. De hadde vært i Östersund og ble stanset etter at de hadde passert Storlien på vei ned til Stjørdal på E14.

- Ut fra reaksjonen til de to som satt i bilen vurderte tollerne at de burde ta en grundigere sjekk av kjøretøyet. Amfetaminet ble funnet i motorrommet på bilen. Stoffet var kommet med en postforsendelse til Sverige og var hentet der av de to nordmennene. Vi har sett at omfanget av postforsendelser til Sverige for så å hente stoffet der er blitt større. Kontrollen av post inn til Sverige er liten. Det har tollvesenet i Sverige selv uttalt. Det er over 120 000 postforsendelser i døgnet inn til Sverige, sier avdelingsleder i Tollregion Midt-Norge, Christian Fuglem.

Tollerne fattet mistanke på grunn av funn inne i bilen og oppførselen til de to personene i bilen. Da de åpnet panseret fant de store mengder amfetamin.

Flere beslag enn i 2016

Amfetaminen som ble hentet i Östersund var sendt fra England og Nederland. Sjåføren av bilen er fra Møre og han ble varetektsfengslet. I fengslingskjennelsen fra Sør-Trøndelag tingrett 10. november står det at siktede ikke har erkjent at han visste det var amfetamin i pakkene som ble funnet av tollerne. Amfetaminen har en antatt gateverdi på 1,1 millioner kroner.

To pakker ble funnet i motorrommet på bilen. Til sammen veide de 2,2 kilo.

Beslaget er det største som ble gjort i Trøndelag ved siden av 2,6 kilo marihuana som også ble gjort i bilen til en nordmann på E14 i desember.

- Innføring av narkotiske stoffer har økt både fysisk av folk og gjennom posten, sier Fuglem.

Den ene av to pakker med amfetamin som var skjult i motorrommet på bilen.

Bestilling av syntetiske stoffer og tabletter via det mørke nettet. Her er for eksempel ecstasytabletter utbredt.

Mer effektiv med blålys

Tollerne i Trøndelag har mange veier i grensetraktene de skal overvåke. Fuglem mener det er flere årsaker til at de i fjor gjorde såpass mye større beslag enn i 2016.

- Vi har fått teknisk utstyr som gjør det lettere å følge med. Blant annet har vi fått kamera med automatisk skiltnummergjenkjenning (ANPR). Ved hjelp av det kan vi se forskjellige kjøretøy og hvilke det er grunn til å stanse for kontroll. Det går blant annet på når de kjører over grensen til Sverige og tilbake igjen. Og så har vi fått kjøretøy med blålys, som gjør at vi kan stanse folk underveis og på forskjellige plasser. Det gjør at vi kan jobbe mer effektivt, sier Fuglem.

Han mener økt bemanning og opplæring i å håndtere konflikter gjør at tollerne nå gjør en bedre jobb.

- Når det gjelder rekruttering, så har Tolletaten fått en styrking på 120 personer og Tollregion Midt-Norge har fått sin del av det. Styrkingen har skjedd i forbindelse med etablering av ANPR, sier Fuglem.

Avdelingsleder i Tollregion Midt-Norge, Christian Fuglem. Foto: Øyvind Lein

Tøffere i jobben

- Nå er tollerne utstyrt med pepperspray. Det alene skaper ikke mye større trygghet, men det at tollerne lærer seg å lese kroppsspråk hos folk og hvordan de skal håndtere forskjellige situasjoner gjør at de samlet sett kan gjøre en bedre jobb. De kan rett og slett bli tøffere i jobben mot kriminelle. Nivået og profesjonaliteten hos tollerne er blitt høyere og samarbeidet med politiet er blitt bedre. Samlet sett er dette med og øker antall beslag, sier Fuglem.

Han sier også at samarbeidet over grensen med politi og toll på svensk side er blitt styrket.

Avdelingsleder i Tollregion Midt-Norge, Christian Fuglem. Foto: Øyvind Lein