Den kommunalt eide Ny Jord-vegen er 5,3 kilometer lang og går mellom Bratsberg sentrum og Engelsåsen ved Jonsvatnet. Hver vår går veien mer eller mindre i oppløsning noe beboerne har slitt med i mange tiår.

Gjørmeveien i Bratsberg var hovedoppslag i Arbeideravisa våren 1991 uten at det hjalp så mye. Foto: Frank Lervik

- Nå er vi møkklei

I Arbeideravisa i april 1991 stod to av de ivrigste veiforkjemperne frem og fortalte om den begredelige veistandarden de hadde slitt med i flere år.

- Vi er mildt sagt lei av forholdene, sa Svein Husby og Ole Stokke den gang.

Etter at innbyggerne tok opp saken i 1991 bestemte Trondheim kommunes politikere at en større opprustning skulle starte året etter. Lite har skjedd siden den gang.

- Nå er vi møkklei. Det eneste som har skjedd er at de har høvlet ut veien så den er blitt litt bredere. Ett år kjørte de på pukk av en sånn type som gjorde at bilene punkterte. I fjor vår var veien helt elendig. Hull og dumper overalt, det var nesten ufremkommelig, forteller Husby.

Slik så Ny Jord-vegen ut våren 2017. Det beboerne ønsker er at det gjøres nytt grunnarbeid, at den får asfaltdekke og at den blir litt bredere. Foto: Privat

Ble vedtaket lagt nederst i skuffen?

I tiden etter 1991 har de flere ganger etterlyst tiltakene som ble vedtatt, uten at de har klart å finne noen i de kommunale kontorene som kunne gi dem gode svar.

- Vi gikk fra avdeling til avdeling i kommunen, men ingen visste noe. Dette var vel i 1995. På meg virket det som om saken var lagt nederst i skuffen. I 1999 gjentok det samme seg, forteller Husby.

I 2015 skrev adressa.no om en hullete vei like i nærheten: - Det har vært veldig suppete på denne veien

Nytt innbyggerinitiativ

Til tross for at både Husby og Stokke for lengst er blitt pensjonister har de ikke gitt opp kampen om bedre vei. I fjor vår samlet de to 314 underskrifter slik at veien igjen kunne tas opp som egen sak i bystyret gjennom et såkalt innbyggerinitiativ. Saken skulle egentlig behandles i oktober 2017, men ble utsatt. Torsdag skal saken endelig opp i bystyret.

- Jeg er pessimist. Ingen av politikerne som bestemmer er fra denne siden av byen, så jeg tror ikke de bryr seg, sier Ole Stokke.

- Vi var mye kjekkere for 27 år siden, konstaterer veiforkjemper Svein Husby i Bratsberg. I hånden har han et eksemplar av Arbeideravisa fra 8. april 1991, der han og Ole Stokke fortalte om uholdbare forhold på lokalveien. Foto: Frank Lervik

Nummer 270 på prioriteringslista

I et tilleggsnotat til saken skriver rådmannen følgende:

«I Trondheim kommune er det ca. 300 vegstrekninger som har grusdekke ... Ny Jord-vegen er rangert rundt nr. 270 på prioriteringslisten. Formannskapet har ... sluttet seg til at prioriteringslisten legges til grunn ved asfaltering av grusveger. Det har ikke vært rom i budsjettet til asfaltering av grusveger de siste 11 år.»

- Det er nesten komisk så det må vi bare flire til. Jeg tror ikke de har tenkt å gjøre noe med veien vår. De driver bare med litt nødhjelp av og til og slik blir det vel i fortsettelsen også, sier Stokke.

- Tror dere at dere får se veien med asfaltdekke før dere dør?

- Nei, det har jeg ikke noe tro på, men jeg vet jo ikke hvor gammel jeg blir, flirer Svein Husby, og veikamerat Stokke legger til:

- Vi må jo håpe at noe snart skjer. Veien er trafikkfarlig, folk ødelegger bilene sine og det er uholdbare tilstander hver eneste vår og sommer.

Ny Jord-vegen går mellom Engelsåsen ved Jonsvatnet og Bratsberg kirke.

Høyre: – Kommunale veier forsømt lenge

Da komiteen for byutvikling behandlet saken foreslo Høyre en innstilling til bystyret som blant annet beklaget overfor beboerne.

«Bystyret beklager at tidligere vedtak om handlingsplan for utbedring av Ny Jord-vegen ikke er fulgt opp, og at vedlikehold og utbedring av grusveier i kommunen er forsømt gjennom flere år. Bystyret ber om å få en oversikt over nødvendige investeringer for å kunne ta igjen etterslep på området.»

Nestleder i byutviklingskomiteen, Niklaus Haugrønning, er enig i at Ny Jord-vegen er blant de veste i Trondheim. Foto: Geir Otto Johansen

Forslaget fikk bare Høyre sine to stemmer i komiteen, og ble nedstemt. Nestleder i byutviklingskomiteen Niklaus Haugrønning (H) mener vedlikeholdet av kommunale veier har blitt forsømt i altfor mange år og mener det er på tide å gjøre noe.

- Denne veien i Bratsberg er nok en av de verste i Trondheim, men den er slett ikke alene om å være i elendig forfatning. Om Ny Jord-vegen er på 270. plass på prioriteringslisten lurer jeg på hvordan vei nummer én på den lista ser ut, sier han, og fortsetter:

- Vi trenger en overordnet plan for å få en god oversikt. Da kan vi sette inn tiltakene der de trengs mest, for det trengs uten tvil et løft på dette området. Så håper jeg at de som bor langs veien slipper å «feire» 50-årsjubileum med venting før noe blir gjort, sier Haugrønning.

Ap: – Behov for en oppdatert prioriteringsliste

I det vedtatte forslaget til innstilling fra byutviklingskomiteen ber politikerne om at rådmannen legger frem en ny prioriteringsliste av fast dekke på grusveier og at denne kan behandles politisk høsten 2018.

- Mye har endret seg siden den forrige listen ble lagt fram og det er nødvendig å få den gjennomgangen vi venter på i form av en sak til politisk behandling. Denne saken kommer i løpet av året og vi vil da få en presis vurdering av Ny Jordvegens forfatning i forhold til andre veier, sier kommunalråd for Arbeiderpartiet, Sissel Trønsdal.

Kommunalråd Sissel Trønsdal (Ap) lover at beboerne i Bratsberg skal slippe å vente i 26 nye år før veien blir rustet opp.

- Kan de som bor langs veien forvente at noe blir gjort snarlig?

- Jeg skjønner godt beboernes utålmodighet, og kan love at de ikke skal vente i 26 år til. Jeg minner også om at sentrum-venstrepartiene ved siste årsoppgjør satte av 35 millioner kroner til asfaltering, så vi er i gang, lover kommunalråden.

I fjor høst ba Adresseavisen sine lesere om å kartlegge veistandarden i Trøndelag. Under finner du noen av sakene som ble laget den gang.

Hjelp oss å finne Midt-Norges dårligste veier

Disse veiene mener folk er aller dårligst

Drosjeeiere hevder de fikk felger og dekk ødelagt på Østre Rosten

- Det er veldig dårlig asfalt, mange hull og det er lenge siden det er gjort noe her

Les spørsmål og svar fra nettmøte om dårlige veier i Midt-Norge

Les intervju med samferdselsministeren og fylkestoppene om veistandarden

Turid Mjønesaune kjører skolerute på grusvei i Snillfjord kommune. Hun forteller om elendig standard.

Har mottatt over 22 000 meldinger om feil på vei

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter