Heidi Løseth og Emma K. Gjervan står utenfor Gregus gate 10 på Svartlamon, der har de bodd i henholdsvis ni og elleve år.

Boligen deres er oppført på dødslista til Bane Nor i forbindelse med en utvidelse av jernbanestrekningen mellom Trondheim sentralstasjon og Stjørdal stasjon. Rett forbi husveggen, skjermet av en levegg, dundrer togene forbi til alle døgnets tider.

Til sammen 13 bygninger mellom Trondheim og Hommelvik kan bli revet.

I fjor sommer hadde Svartlamon boligstiftelse et møte med Bane Nor der de ble informert om planene for dobbeltspor.

- Vi ble fortalt at hele prosjektet er usikkert og at det er utfordrende å bygge dobbeltspor. Flere hus må rives. Vi er ikke imot tog, tvert om, men traseen må kunne flyttes utenom de mest befolkede områdene. Svartlamon kan bli mer eller mindre rasert om dobbeltsporet følger dagens trasé, sier Løseth.

Husene står i veien

Gregus gate 5 består av fem leiligheter med til sammen 12 beboere. I likhet med de øvrige husene som boligstiftelsen administrerer, er Gregus gate 10 eid av Trondheim kommune.

Leder av Lademoen Vel, Jan Olav Straume, synes det er trist å måtte rive hus, men de står i veien for dobbeltsporet, som er nødt til å komme. Jo flere som tar toget, desto bedre er det for miljøet og byutviklingen, sier Straume.

Han legger til at Lademoen er en bydel med et stort utviklingspotensial, men i dag flytter én av fire lamonittere til andre steder. Det kommer riktig nok nye til, men for at flere skal bli boende, må de tilbys gode boliger og et godt utbygd kollektivnett. Det foreligger planer om å bygge 7500 nye boliger på Lademoen og Lilleby de nærmeste årene.

I kommunedelplanen for nytt dobbeltspor som kommunene Trondheim og Malvik skal behandle i løpet av våren, vil inntil 13 bygninger kunne bli berørt på strekningen mellom Trondheim S og Hommelvik.

Lademoen mest utsatt

Prosjektleder Torun Hellen i Bane Nor sier dobbeltsporet fra Trondheim sentralstasjon vil følge dagens trasé til Leangen stasjon.

Tettest står bygningene på Lademoen, der flest antall bygninger kan bli revet. Norconsult er rådgivende konsulentfirma for Bane Nor i arbeidet med å prosjektere nytt dobbeltspor mellom Trondheim sentralstasjon og Stjørdal stasjon. Kommunedelplanen som omhandler strekningen Leangen–Hommelvik, vil i nærmeste fremtid bli sendt over til Trondheim og Malvik for politisk behandling.

Kommunedelplanen viser i grove trekk hvor traseen skal gå. I forrige uke ble det kjent at Bane Nor foreslår å legge dobbeltsporet i langtunnel fra Ranheim papirfabrikk til Hommelvik. Dette er trasé D1, ett av fire forslag til trasévalg som Bane Nor la frem i november 2016.

Totalt vil dobbeltspor mellom Trondheim og Stjørdal koste drøyt 10 milliarder kroner, og da er ikke kostnadene ved en eventuell elektrifisering tatt med. Hele banestrekningen fra Nidelv bru til Stjørdal stasjon langs alternativ D er 26,8 km. Langtunnelen mellom Ranheim og Hommelvik er på 12,5 km

Båndlegger 30 meter

Når det anlegges dobbeltspor, vil et område på 30 meters bredde bli båndlagt på grunn av sikkerhetskrav. Flere steder langs traseen ligger husene innenfor denne sonen.

- Først når vi har laget en reguleringsplan, ser vi nøyaktig hvor traseen vil gå og hvor mange bygninger som blir berørt. Dette arbeidet vil komme i gang når Malvik og Trondheim har vedtatt kommunedelplanen, understreker Hellen.

Senioringeniør John Stephen Skjøstad i Norconsult opplyser at forslaget til kommunedelplan viser at mellom Trondheim S og Leangen stasjon kan seks–åtte bygninger bli berørt. Det er Strandvegen 21, Strandvegen 23 A, B og C, Strandvegen 44 og Gregus gate 8 A og B og Gregus gate 10.

Fra Leangen stasjon til Nye Ranheim stasjon kan Schmettows vinkjeller ved Rotvoll holdeplass bli berørt.

Kan bli endringer

På strekningen Nye Ranheim stasjon til Hommelvik stasjon står tre–fire hus i fare for å måtte rives. Det er Ranheimsvegen 199 B, et industribygg nord for Ranheim fabrikker og Malvikvegen 1233 og Malvikvegen 1237 (Hommelvik vest).

Mellom Hommelvik stasjon og Stjørdal stasjon blir ingen bygninger berørt.

Skjøstad presiserer at prosjektet fortsatt er på kommunedelplan-nivå. Antall berørte bygninger vil sannsynligvis bli endret i den videre prosessen rundt reguleringsplanen. Fleksibiliteten i forbindelse med eventuelle traséendringer er minst der det nye sporet planlegges parallelt med dagens spor.

- Når det opereres med en sikkerhetssone på 30 meter for dobbeltspor, er det mest myntet på fremtidig bebyggelse. Eksisterende hus kan bli stående hvis den ikke er til hinder for jernbanen, understreker Skjøstad.

Prosjektleder Torun Hellen sier at det må jobbes videre med å finne ut nøyaktig hvilke bygninger som må rives. Det vil skje under arbeidet med reguleringsplanen.

Legg sporene under jorda

Både Emma K. Gjervan, Heidi Løseth og Jan Olav Straume hadde helst sett at det nye dobbeltsporet ble lagt under jorda. – Det blir vel for dyrt, men ikke hvis du er visjonær og tenker 50 – 100 år frem i tid, mener Straume.

Gjervan og Løseth trøster seg med at ennå vil det kanskje gå fem – ti år før utvidelsen av sporet blir bygd. De stortrives i området. Huset har fått ny bordkledning og nye murpiper. Også innvendig har beboerne kostet på leilighetene en god del.

- I Lademoen Vel er vi for å utvikle livskvalitet og bolyst. Dobbeltspor og elektrifisering skulle vi hatt for lenge siden, sier Straume. Han mener det er ingen motsetning i å rive noen hus og samtidig oppmuntre folk til å bli boende på Lademoen.

- Et godt utbygd togtilbud kan få flere til å velge tog fremfor buss. Vi må unngå at Midtbyen blir en eneste stor bussterminal. Selv om Trondheim er en av de hurtigst voksende storbyene, har vi forpliktet oss til ikke å øke utslippene av miljøgifter. Skal mer av transporten skje ved sykling og gange, må folk bo sentralt, sier Straume.

Tog vil kunne ta en større del av transporten. Ifølge Straume bruker stadig flere holdeplassene på Lademoen og Lilleby når de skal reise med tog.

Lever farlig: Strandvegen 21 er en av flere bygninger i Strandvegen som står i veien for dobbeltsporet. Foto: Rune Petter Ness, Adresseavisen
Må godta: Leder i Lademoen Vel, Jan Olav Straume, synes det er trist å måtte rive hus, men de står i veien for dobbeltsporet, som skulle vært bygd for lengst. Jo flere som tar toget, desto bedre er det for miljøet og byutviklingen, mener han. Foto: Rune Petter Ness, Adresseavisen
For nært: Gregus gate 10 står for nært jernbanesporet når det skal utvides med et ekstra spor. Foto: Rune Petter Ness, Adresseavisen