Brechan sitter også i Trøndelag fylkesting. Han mener det haster å få elektrifisert strekningen fra Trondheim til Steinkjer om målsettingen med et tog hver halvtime skal kunne innfris.

Det nytter ikke å vente på at det skal bevilges penger til dobbeltspor mellom Trondheim sentralstasjon og Stjørdal stasjon. Brechan minner om at planene ikke ligger inne i Nasjonal Transportplan (NTP), som ennå gjelder i 12 år.

- I beste fall kan prosjektet komme i første periode på neste NTP, og da snakker vi om kanskje 15 år frem i tid, sier Brechan.

Som det fremgikk av en reportasje i Adresseavisen onsdag fortviler flere beboere på Lademoen over at husene deres høyst trolig må rives. Gregus gate 10 ligger kloss inntil sporet. Huset er pusset opp både utvendig og innvendig.

Viktig å synliggjøre

- Planer om dobbeltspor langs dagens trasé på Lademoen har eksistert i mange år, derfor kan det ikke komme som en overraskelse at Bane Nor igjen tar frem planene. Det synes jeg er fint, det er viktig å vise at det jobbes med planene, understreker Brechan.

Dagens jernbanespor på Lademoen har alltid ligget der. Under arbeidet med kommunedelplanen har Bane Nor og Norconsult kommet til at 13 hus på strekningen Nidelv bru og Hommelvik står for nært sporet. Arbeidet med reguleringsplanen vil gi en endelig avklaring.

Det var ventet at det på statsbudsjettet for 2018 ville bli satt av penger til elektrifisering, men regjeringen ba Bane Nor vurdere kostnadene på nytt. Nå håper mange på at det i kommende statsbudsjett gis grønt lys for elektrifisering.

Venter på godsterminal

- Det skal også bygges en ny godsterminal på Torgård, som det heller ikke er satt av penger til. Dobbeltsporet er beregnet å koste over ti milliarder kroner. Vi må være realistiske og håpe på penger til elektrifisering i første omgang.

Brechan legger til at elektrifisering ikke er nok for å øke frekvensen på Trønderbanen, det må også bygges vekslingsspor. Men for å få flere til å reise med tog, trengs enda flere avganger. Det kan bare skje ved å bruke to spor. Ellers blir togene bare stående og vente på et skiftespor.