Det skjedde samtidig som bystyret vedtok å innføre parkeringsregulering på offentlig gategrunn og parkeringsarealer i Trondheim kommune.

Bakgrunnen for Jasinskis forslag er at det skal bidra til å redusere personbiltrafikken inn til bykjernen.

–Vi trenger et løft for bildeling i Trondheim. Beregninger fra Trafikkøkonomisk institutt viser at en bildelingsbil erstatter mellom 5 og 15 privateide biler. De som bruker delingsordninger kjører langt færre turer enn privatbilister og det er også en klimagevinst ved at parkeringsplassene utnyttes bedre, sier Ap-representanten.

Vil ha elbilflåte

Han understreker at det er viktig at det også bygges ut ladere slik at bildelingsflåten i stor grad kan være elektrisk.

–Det er viktig at også flere virksomheter i kommunen benytter seg av bildelingsordninger, sier Jasinski, noe som ble problematisert fra flere under bystyremøtet torsdag kveld.

Utenfor bykjernen

Bare et fåtall av plassene blir i Midtbyen. Det er snakk om parkeringsplasser utenfor bykjernen, der folk bor.

–Det viktige er at bilene finnes der folk bor, i Sjetnmarka og andre steder, slik at folk slipper å reise for å hente ut en bildelingsbil, sier Jasinski.

Han understreker at det ikke er ønskelig å utkonkurrere bussen eller andre kollektivtilbud inn til Midtbyen.

–Men folk har behov for bil i perioder, eller til enkelte turer, for eksempel når de skal til Ikea, på storhandel eller på en jobbtur.

Ap's Marek Jasinski, her på bystyrets talerstol, er glad for å ha fått på plass vedtaket om å reservere plasser for biler tilhørende bildelings-ordning. Foto: Terje Svaan

- Starter her

Mens flere var skeptiske til å reservere så mange som 300 plasser til bildelingsordninger, er Jasinski klar på at tallet kunne vært høyere.

–I Oslo er det reservert 600 plasser. Trondheim er en mindre by, men dette er en start, så kan vi heller justere det opp senere. Det er viktig at vi går foran med dette, sier han.

Frp skeptiske

Mens et stort flertall i bystyret stemte for forslaget, stemte blant annet Fremskrittspartiets representanter mot. Elin Marie Andreassen (Frp) var svært skeptisk til reguleringsforslaget.

–Frp mener hensynet til næringslivet ikke ivaretas. Det er kommet flere henvendelser fra næringslivet uten at de blir tatt hensyn til. Det er et for tynt grunnlag til at bystyret kan vedta dette. Det er snakk om regulering, ikke avgift, men vi kommer fort over på en situasjon der servicebedrifter tvinges over på avgift, sier hun.

Høyre støttet imidlertid store deler av forslaget

–Parkeringseregulering er viktig for utviklingen av byen vår. Vi er nødt til å begrense innfarten og ta hensyn til bussene som kommer, men det er bedre med gulrot enn med pisk, så det må legges til rette for gratis parkering eller parkeringsavgift som inkluderer bussbilletten, sa Høyres Niklaus Haugrønning fra talerstolen.

Det blir nå opp til politikerne hvordan ulike områder parkeringsreguleres.

Avgift ved Spektrum

I vedtaket ligger også som utgangspunkt at det ikke skal innføres parkeringsavgift på idrettsanlegg. Unntaket er Trondheim Spektrum, der det nå er vedtatt parkeringsavgift.

Det ligger også et vedtak om å få på plass en plan for handikapparkeringsplasser i hele kommunen og mulighet for flere plasser tilknyttet idrettsanlegg og kulturinstitusjoner.

En annen del av vedtaket fastslår at rådmannen må utarbeide en plan for sykkelparkering i Trondheim.