- En 4,5 meter bred og 300 meter lang asfaltert bilvei mellom sjøen, der folk ligger og soler seg og barn leker, vil redusere friluftsområdet dramatisk, sier kommunalråd Berit Tiller (H).

Hun synes det er oppsiktsvekkende at rådmannen støtter forslaget fra Bane Nor. Detaljregulering av Væresstranda skal behandles av bygningsrådet tirsdag.

I planene ligger flytting av Væresstranda bru for å øke bruspennet. I tillegg skal to planoverganger i området legges ned. Bygningsrådet har tidligere bedt Bane Nor vurdere om planovergangen i øst kan opprettholdes, enten med bru eller kulvert. Politikerne delte Bane Nors vurdering av at planoverganger utgjør en risiko for ulykker.

- Bane Nors forslag til reguleringsplan for ny trønderbane vil ødelegge hele Væresstranda. Det vil rasere en populær badestrand og et verdifullt friluftsområde, sier Tiller.

Miljøet vil tape

Hun understreker at miljøet og innbyggerne i Trondheim vil bli de store taperne hvis denne delen av planen blir realisert. Det må ikke skje, mener hun. Det er heller ikke nødvendig for å sikre regionens fremtidige togtilbud.

- Tvert imot foreligger gode alternativer som gjør det mulig å bygge ut jernbanen uten å ødelegge dette verdifulle friluftsområdet nært Trondheim sentrum – et miljøovergrep som vil skje på bekostning av dagens og fremtidens generasjoner, sier kommunalråden.

Hun legger til at bynære rekreasjons- og friluftsområder er under press. For Høyre er det viktig å si fra om at slike områder som dette må vernes mot inngrep. Man kan sikre stranda og god tilgang til den ved å opprettholde dagens planovergang i øst ved at det bygges bru over jernbanen.

- Vi ber bygningsrådet avvise rådmannens innstilling. Planovergangen i øst skal opprettholdes, og bygningsrådet anbefaler etablering av bru slik at det ikke legges offentlig vei langs stranda. Handikapparkering kan legges ved planovergangen, fremholder Tiller.

Stranda må vernes

I forslaget til bygningsrådet fra Høyre går det også frem at det er viktig at stranda sikres som rekreasjons- og friluftsområde. En vei på den relativt smale strandstripen som er igjen nedenfor jernbanesporet, vil forringe området. Bane Nors ønske vil dessuten vanskeliggjøre tilrettelegging for universelt utformet tilgang til stranda.

I dag går det en gangsti langs Væresstranda, og det foreligger planer om å videreføre Ladestien i området.

De tre husene som blir omfattet av en eventuell bilvei på 300 meters lengde mellom Væresholmen og Smedstranda, bruker i dag planovergangen. Bane Nor mener det blir for dyrt å bygge ei bru til erstatning for planovergangen.

Ifølge Sweco, som plankonsulent for Bane Nor, er Væresstranda bru for lav for fremføring av nødvendige elektroinstallasjoner på strekningen. Derfor må brua flyttes. For å bedre sikkerheten foreslås eksisterende planoverganger i området lagt ned. Eneste kjørevei over jernbanen på strekningen blir den nye brua.

Venter ikke på dobbeltspor

Adkomstveien til Væresstranda går fra fylkesvei 950 (Malvikvegen) med bru over jernbanen. To eiendommer innenfor planområdet har adkomst via dagens bru over jernbanen, og to har adkomst via planovergangen i vest. En gruppe boliger rett øst for planområdet har adkomst via eksisterende planovergang i øst. Den er adskilt fra friluftsområdet med et gjerde.

Rådmannen påpeker at Bane Nor anbefaler å legge dobbeltspor i tunnel fra Ranheim til Hommelvik. Fordi muligheten for at nytt spor ikke vil gå langs Væresstranda som i dag, legges det ikke opp til å bygge ei bru som ivaretar fremtidig løsning med dobbeltspor i denne planen. Bane Nor mener elektrifisering av banen kan skje uavhengig av et fremtidig dobbeltspor, som på store deler av strekningen vil følge en annen trasé.

Den nye Væresstranda bru kommer 50 meter øst for dagens bru. Den nye foreslåtte adkomstveien vil samle all trafikk på nordsiden av jernbanen til den nye brua, også for boligene som i dag har adkomst via planovergangen.

Utsatt for springflo

De tre eiendommen som i dag bruker den østlige planovergangen, vil få adkomst via gangveien på 3,0 meters bred. Den er foreslått utvidet til en bredde på 4,5 meter for å kunne brukes til biltrafikk. Bane Nor og rådmannen innrømmer at de beredskapsmessige forholdene for de tre boligene i øst vil bli noe dårligere. Ved springflo og uvær kan det oppstå problemer med å ta seg frem langs sjøen.

Skulle det ved slike situasjoner bli behov for utrykning til boligene, finnes ifølge rådmannen tre muligheter: Helikopter eller båt gir muligheter for å komme seg til boligene, utrykningskjøretøy kan parkere på sørsiden av jernbanen og komme seg over til boligområdet til fots (ved brann kan lange slanger benyttes), eller større kjøretøy som brannbier, kan man klippe ned gjerdet ved jernbanen og kjøre over jernbaneskinnene frem til boligene.

Rådmannen ber bygningsrådet vedta planene. De sikkerhetsmessige fordelene ved å stenge de usikrede planovergangene er større enn ulempene for grunneierne i området. Planene kan, etter rådmannens vurdering, gjennomføres uten negative konsekvenser for friluftslivet og bruken av Væresstranda. Planen kan realiseres etappevis, men det haster med å få på plass den nye brua.

Skeptisk: Kommunalråd Berit Tiller (H) vender tommelen ned fra forslaget fra Bane Nor og rådmannen i Trondheim som vil bygge en asfaltert vei langs hele Væresstranda i forbindelse med elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen. Foto: Morten Antonsen