I november lovte Nye Veiers trøndelagssjef Johan Arnt Vatnan at mye av den nye motorveien mellom Ranheim og Værnes vil få fartsgrense 110 km/t.

- Vi kommer sannsynligvis til å gå opp i hastighet til 100 km/t på Ranheim. Så blir det 110 km/t fra enten rett før eller rett etter Væretunnelen. Videre blir det 110 km/t til og med Helltunnelen, kanskje med et unntak av et parti i Hommelvik, sa Vatnan til Adresseavisen den gang.

- 110 km/t vil være trafikkfarlig

Det er imidlertid ikke Nye Veier alene som avgjør om ny E6 mellom Ranheim og Værnes får fartsgrense 110 km/t. I praksis er de nemlig avhengig av at Statens vegvesen ved Vegdirektoratet gir sin tilslutning til dette.

Og i et brev til Nye Veier som ble sendt 9. januar karakteriserer Vegdirektoratet en fartsgrense på 110 km/t på den planlagte veien som «trafikkfarlig».

- Vi har vurdert Nye Veier AS sine planer for E6 mellom Ranheim og Værnes, og sett på om veien tåler fartsgrense 110 km/t slik den er planlagt. Vår vurdering er at den ikke gjør det, sier Tor Jakob Smeby som er saksbehandler i Vegdirektoratet.

Direktoratet er kritisk til flere momenter i motorveiplanene til Nye Veier AS. De mener blant annet at enkelte svinger på den planlagte veien blir for krappe og at sikten fremover på enkelte steder blir for kort til å oppfylle kravene til fartsgrense 110 km/t.

- Dere mener at fartsgrense 110 km/t vil være trafikkfarlig. Hvorfor det?

- Det vil være trafikkfarlig fordi kurvaturen og stoppsikten ligger under den trafikksikkerhetsstandarden vi legger oss på i Norge, sier Smeby.

- Hvor konkret ligger hovedproblemet med tanke på fartsgrense 110 km/t?

- De ligger strødd utover på en rekke punkter. Både tunneler, ved bruer og på bakketopper.

- Vil ikke være surpomper

Vegdirektoratet har kommet frem til at en fartsgrense 100 km/t vil være passende for ny E6 Ranheim - Værnes. Det forklarer Smeby slik:

- Statens vegvesen hadde planlagt veien med fartsgrense 90 km/t før Nye Veier overtok. Vi vil ikke være surpomper som tviholder på dette. Dessuten tror vi ikke trafikkantene vil respektere fartsgrense 90 km/t på en så god vei. Samtidig har vi altså kommet til at det som ligger inne i planene har for dårlig standard for å tåle 110 km/t, sier Smeby.

- Må finne løsninger for 110 km/t

19. januar sendte Nye Veier AS sitt svar til Vegdirektoratet. Her ber veiselskapet om et møte med Vegdirektoratet, og skriver:

«Vi må i samarbeid med Vegdirektoratet finne gode løsninger som muliggjør 110 km/t fartsgrense på strekningen Ranheim – Åsen».

Direktør for planprosesser og samfunnskontakt i Nye Veier AS, Finn Aasmund Hobbesland, kommenterer kritikken fra Vegdirektoratet, om at 110-planene er trafikkfarlige, slik:

- Vi ønsker å få til en vei med fartsgrense 110 km/t fordi dette har stor nytte for samfunnet, men vi skal selvfølgelig ikke gjøre dette slik at motorveien blir trafikkfarlig. Vi ønsker nå, i samarbeid med Vegdirektoratet, å finne løsninger som muliggjør fartsgrense 110 km/t, uten at dette blir trafikkfarlig.

Direktør for planprosesser og samfunnskontakt i Nye Veier AS, Finn Aasmund Hobbesland Foto: Martin Andersen

- Dere har allerede gjort en omfattende jobb med hensyn på optimalisering. Hvor mye har dere å gå på når det gjelder å finne nye løsninger?

- Det vil vi nå se nærmere på. Vi ser at det er en stor nyttegevinst med høyere fartsgrenser, og vi vil jobbe hardt for å få dette til, sier Hobbesland.

Han legger til at Nye Veier AS er i gang med å utføre en sikkerhetsvurdering av prosjektet.

Vil ha diskusjon

Tor Jakob Smeby bekrefter at Vegdirekoratet har sagt ja til å møte Nye Veier.

- Selskapet ønsker et møte der vi skal diskutere muligheten for å komme videre opp til fartsgrense 110 km/t på E6 Ranheim - Værnes. Vi har sagt ja til et slikt møte, sier Smeby.

- Du vil altså ikke avvise at 110 likevel kan bli aktuelt?

- Jeg vil verken godta eller avvise det nå. Vi er i en prosess der vi diskuterer dette.

- Når vil dere ta stilling?

- Vi har nå en dialog med Nye Veier AS. Så må vi tenke over saken før vi svarer. Jeg vil ikke forplikte meg til en konkret dato, men dette har høy prioritet i Vegdirektoratet, sier Smeby.

Han legger til:

- Både Statens vegvesen og Nye Veier AS ønsker fullgod trafikksikkerhet. Så har vi en diskusjon om hvordan.

Vil ikke spekulere i konsekvenser

Nye Veier har veiprosjekter også andre steder i landet. Prioriteringsrekkefølgen blant prosjektene bestemmes etter hvor samfunnsøkonomisk lønnsomme de er. E6-prosjektet Ranheim - Åsen er prioritert høyt blant annet fordi veiselskapet har kalkulert med fartsgrense 110 km/t. Strekningen Ranheim - Værnes er en del av dette prosjektet.

«Nye Veier har beregnet at den samfunnsøkonomiske lønnsomheten for prosjektet Ranheim – Åsen blir forbedret med 6,5 mrd. kr ved å øke fartsgrensen fra 90 til 110 km/t», heter det i brevet fra Nye Veier til Vegdirektoratet.

- Hva vil det ha å si for prioriteringa av prosjektet dersom man likevel ikke får til fartsgrense 110 km/t?

- Det er riktig at vi har prioritert E6 Ranheim - Åsen høyt under forutsetning av at vi får til fartsgrense 110 km/t. Jeg vil ikke spekulere i hva det vil bety for prioriteringen dersom vi likevel ikke får dette til. Nå forsøker vi å få til 110, og så får vi komme tilbake til eventuelle konsekvenser dersom vi ikke lykkes med det, sier Finn Aasmund Hobbesland i Nye Veier.

- Veiprosjektet fortsetter

Nye Veier i Trøndelag er i disse dager i full gang med å finne en entreprenør som skal bygge ut motorveien mellom Ranheim og Værnes.

Etter planen skal selskapet inngå avtale med en entreprenør til sommeren. Prosjektdirektør Johan Arnt Vatnan forsikrer om at denne prosessen fortsetter som planlagt også etter at signalene fra Vegdirektoratet kom.

Prosjektdirektør for Nye Veier i Trøndelag, Johan Arnt Vatnan. Foto: Martin Andersen

- I november sa du at deler av veien vil få fartsgrense 110 km/t. Hvorfor la du dette til grunn uten klarsignal fra Vegdirektoratet?

- Vi har en gjennomføringsmodell for samfunnsnytte. Fartsgrense 110 km/t gir klart mest nytte. Så har vi en utfordring med topografien mellom Ranheim og Værnes, blant annet i Hommelvik. Dette la vi heller ikke la skjul på i november, sier Vatnan.

- Er du overrasket over meldingen fra Vegdirektoratet?

- Nei. De er positive til 100 km/t, og det er et bra utgangspunkt. Så får vi se på hva vi i felleskap kan gjøre for å klare fartsgrense 110 km/t.

- Er du fortsatt trygg på at Ranheim-Værnes får fartsgrense 110 km/t?

- Ja, jeg er trygg på at vi skal få til det på hoveddeler av strekninga, sier Vatnan.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter.