Det er full fart i byggingen av nye kaianlegg i Trondheimsfjorden. 1. januar 2019 skal alt være klart til å ta imot de nye hybridferjene som skal trafikkere sambandene Brekstad – Valset og Flakk – Rørvik.

- Vi er per i dag godt i rute på alle anleggene. Fristen kan bli litt kort med tanke på utbyggingen på Brekstad, men der har vi en reserveløsning klar om vi ikke skulle rekke å få alt klart i tide, sier prosjektleder i Statens vegvesen Harald Inge Johnsen.

Slik blir det nye ferjekaianlegget på Rørvik. Foto: STATENS VEGVESEN

Flakk – Rørvik

På Rørvik bygges det et helt nytt anlegg med dobbeltkai. Den gamle kaia skal brukes som liggekai for ekstraferja som brukes i helgene.

- Her bygger vi en ny pir ut i fjorden der ferjene kan velge side etter værforholdene. Om en ferje får tekniske problemer sikres regulariteten ved at ferjen i drift kan bruke den andre kaia, sier Johnsen.

Han oppfordrer alle som parkerer på Rørvik om å vise respekt for skiltingen i tiden fremover.

- Det har vært parkeringsproblemer der lenge, men nå vil vi bli strengere. På grunn av anleggsarbeid med blant annet sprengninger vil vi måtte taue bort biler som står feilparkert. Det vil også bli gitt bøter for å få opp respekten for skiltingen, sier prosjektlederen.

Statens vegvesen varsler at det vil bli hyppige endringer i parkeringstilbudet ved Rørvik i anleggsperioden fremover. Folk oppfordres til å samkjøre og følge skiltingen for parkering. Foto: Lars Erik Sira/Statens vegvesen

Det meste av anlegget på Rørvik vil stå ferdig før sommersesongen og da vil det bli cirka 130 parkeringsplasser tilgjengelig.

På Flakk er det gamle servicebygget og venterommet revet. Det skal erstattes av et nytt teknisk bygg som også skal inneholde toalettfasiliteter. Det blir ikke noe nytt venterom.

I forrige uke var det befaring på alle de fire ferjeeleiene. Fra venstre: prosjektleder Stig Lien (ALTi bygg og anlegg - entreprenør på fergekaiene på Brekstad og Valset), Harald Inge Johnsen (prosjektleder i Statens vegvesen for utbygginga av fergekaiene, Oddgeir Myklebust (prosjektansvarlig Brekstad fergekai i Trøndelag fylkeskommune), Gunnstein Flø Rasmussen (prosjektansvarlig Flakk, Rørvik og Valset fergekaier i Trøndelag fylkeskommune), Lars Fabricius (prosjektansvarlig elektrifisering i Trøndelag fylkeskommune). Foto: Lars Erik Sira/Statens vegvesen

Brekstad – Valset

På Brekstad bygges det også et helt nytt kaianlegg. Her bygges det nytt land ved å fylle opp et område med 100 000 kubikkmeter steinmasser. Det må også mudres for å lage fjorden dyp nok til de nye ferjene. I to perioder i vinter vil ferjesambandet bli helt stengt på grunn av anleggsarbeidet på Valset.

- På Valset skal vi lage et nytt landkarområde og bygge en helt ny ferjekaibru. Det betyr at vi må stenge sambandet i to nidagersperioder. Den første starter 9. mars, forteller Johnsen.

Slik blir det nye ferjekaianlegget på Valset. Foto: Statens vegvesen

Byggekostnadene for de nye kaianleggene er på omlag 170 millioner kroner for de arbeidene vegvesenet håndterer på hver av de to ferjestrekningene.

Bygginga av nytt ferjekaianlegg på Brekstad er i full gang. Foto: Lars Erik Sira/Statens vegvesen

Ladestasjoner og automatisk fortøyning

De fire nye ferjene som skal settes inn i de to sambandene er hybridferjer som i størst mulig grad skal benytte strøm som drivkraft. Derfor bygges det også ladestasjoner på alle fire ferjeanleggene.

- Det er mye teknisk infrastruktur som skal på plass, samt nye bygg som skal huse store batteripakker. Ferjekaiene får også automatisk fortøyning som vil gjøre ladeprosesssen sikrere og mer effektiv, forteller prosjektleder for Trøndelag fylkeskommune Lars Fabricius.

Slike helautomatiske fortøyningsanlegg skal settes opp på alle de fire kaianleggene. De fungerer som store sugekopper som holder ferjene på plass uten bruk av tau og annet utstyr. Foto: Cavotek

Som å fullade en Tesla per minutt

På sambandet Flakk-Rørvik har ferjene en liggetid ved kai på kun fem minutter. Det betyr at de må lades med kraftige ladere og at det må skje raskt.

- Ladestasjonene her har en effekt på 4,5 megawatt. Om man sammenligner det med en Tesla superlader er den på 120 kilowatt. Kraften i ladingen av ferjene vil være som å fullade en Tesla hvert eneste minutt, forklarer Fabricius.

Målet er 100 prosent elektrisk drift

På Brekstad – Valset har ferjene lengre liggetid til kai og kortere overfart. Derfor er dimensjonene på ladestasjonene mindre på dette sambandet.

- Målet er å være helelektrisk på Brekstad – Valset, og så nært opp mot 100 prosent elektrisk som mulig på Flakk – Rørvik, sier fylkeskommunens prosjektleder.

Anleggene på Valset og på Flakk skal stå klare for testkjøring og testlading av de nye ferjene i november. Elektrifiseringskostnadene på de fire ferjekaianleggene er på cirka 135 millioner kroner.

Fire nye ferjer vil bli satt i drift på strekningen Flakk - Rørvik og Brekstad - Valset fra januar 2019. Foto: FosenNamsos sjø

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter.

Bygginga av nytt ferjekaianlegg på Brekstad er i full gang. Foto: Lars Erik Sira/Statens vegvesen, Adresseavisen