– Jeg var i sjokk og var nesten ikke i stand til å puste. Kroppen ble svakere og svakere, og jeg var i ferd med å besvime, sier kvinnen som ønsker å være anonym til Stavanger Aftenblad.

Hun har i flere år benyttet seg av Nordsjøbadet spa som drives av Sola strandhotell, både sammen med venner og alene. Frem til hendelsen onsdag i forrige uke har hun alltid følt seg trygg i badstuen.

Hun satt der inne i over femten minutter. Da hun skulle ut, oppdaget hun at døren hadde kilt seg fast. I flere minutter kjempet hun for å redde seg ut. Flere ganger trykket hun på alarmknappen inne i badstuen uten noen respons. Kvinnen sier at hun holdt på å besvime og begynte å banke hardt på døren i håp om at noen ville komme til unnsetning. To kvinner i en badstue like ved hørte kvinnens rop om hjelp og kjempet for å åpne døren som var fastlåst.

Lege: - Kan overleve varmen i 20 minutter

Aftenbladet har spurt Arne Gunnar Hasle hos Lommelegen om hvor farlig det er å bli stengt inne i en badstu:

- Det er helt avgjørende hvor fuktig det er i badstuen. Hvis det er helt tørr luft kan man overleve i flere timer. Hvis lufta er fuktig vil jeg tro at man kan overleve varmen i 20 minutter, før man begynner å få problemer, sier Hasle.

Badstuen der kvinnen var innelåst hadde 100 prosent luftfuktighet.

På skiltet står det at badstuen har 100 prosent luftfuktighet. Foto: JONAS HAARR FRIESTAD

Hasle sier det er to ting som skjer med kroppen hvis en blir lengre i badstuen enn 20 minutter:

- Det første er at man blir dehydrert. Har man vært det lenge nok får man heteutmattelse. Og det andre er at den sentrale kroppstemperaturen stiger, og der har vi veldig lite å gå på. Når kroppstemperaturen passerer 44 grader kan man miste bevisstheten, sier Hasle.

– Alle enzymene i kroppen er tilpasset å arbeide innenfor et bestemt temperaturområde i kroppen. De har veldig lite å gå på, det er snakk om 32 grader til 44 grader. Når den sentrale kroppstemperaturen, den inni kroppen, blir over 44 grader er det store muligheter for at personen kan dø i badstuen, sier Hasle.

Ikke kjørt hjem

Kvinnen sier at de ansatte på hotellets spaavdeling ga henne vann og drikke etterpå, men at hun ikke fikk tilbud om å bli kjørt hjem. Hun forteller at hun var rystet etter det som skjedde, og brukte lang tid på å hente seg inn igjen. Da hun kjørte hjem i sin egen bil måtte hun stoppe opp etter fem minutters kjøring.

– Jeg skalv og stoppet bilen i en halvtime før jeg klarte å kjøre videre, sier hun.

Kvinnen sendte samme dag en epost til Sola strand hotell der hun beskrev i detalj hva som hadde skjedd.

– Hun hadde en ubehagelig opplevelse, og det skulle ikke skjedd, og det beklager vi, sier hotelldirektør Cornelius Middelthon.

Han forteller at det var en liten skrue i dørkarmen som kilte seg fast i døren, og var årsak til at kvinnen ble innelåst. Etter hendelsen er badstuen stengt.

På døren til badstuen står det: «Badstuen er midlertidig stengt grunnet vedlikehold». Teksten står også oversatt på engelsk. Foto: JONAS HAARR FRIESTAD

Hotelldirektøren hadde et møte med kvinnen noen dager etter hendelsen hvor han beklaget det kvinnen hadde opplevd i badstuen.

I møtet ga han kvinnen og hennes ektemann en unnskyldning.

– Alle parter var fornøyde med møtet, sier han.

Alarmen fungerte ikke

Resepsjonen på Nordsjøbadet spa er ikke alltid bemannet. Middelthon opplyser at de nå har tatt grep for å sikre alarmsystemene slik at spaopplevelsen skal bli tryggere for kundene.

Hotelldirektør Cornelius Middelthon på Sola strandhotell. Foto: SOLA STRANDHOTELL

– Alarmen i badstuen var så lav at den nesten ikke hørtes. Det tar vi selvkritikk på. Nå er det installert ny alarm i hovedresepsjonen og i spaavdelingen. Varsellampen er også flyttet slik at denne blir ekstra synlig, sier han.

Spaet foretar nå daglige inspeksjoner av dørkarmene og ukentlige sjekker av alarmsystemene. I tillegg har spaet merket hver badstu med skilter.

Kunden vil ha forsikring om endrede rutiner

Kvinnen godtok unnskyldningen, men er ikke fornøyd med måten hun ble fulgt opp av spaavdelingen etter hendelsen.

– De tilbød meg et gavekort, gratis opphold, fireretters middag, og massasje på hotellet, men Middelthon må ha oppfattet meg feil. Jeg var ikke overbevist om at de kunne presentere noen forsikringer på at de ville gjøre forbedringer. Hvorfor kunne de ikke vært mer åpne om dette før nå?

– Jeg føler at hotellet ikke tok min sikkerhet på alvor. Spa-resepsjonen forstod at jeg hadde vært innelåst, men de var ikke i stand til tilby den hjelpen de burde. Jeg ble ikke tilbudt medisinsk hjelp, sier kvinnen og fortsetter.

– Det er greit nok at de forbedret alarmsystemene, men det er uakseptabelt at disse endringene blir gjort først etter at noen er døden nær.

– Hvorfor tilbød ikke hotellet umiddelbar hjelp til kvinnen?

– Vi spurte henne hvordan vi kunne hjelpe henne. En yngre resepsjonist hjalp til og ringte avdelingslederen for spaavdelingen. Vi oppfattet ikke at hun var dårlig, og derfor kjørte vi henne ikke hjem, sier han.

– Vi er overrasket over at kvinnen viste tilfredshet med vår beklagelse, men nå går videre med saken, selv etter at vi har tilbudt kompensasjon og iverksatt tiltak, sier han.