- Vi har nå lagt bak oss to år med fargerike jorder til inntekt for en god sak. Vi opplever at norske bønder har trykket sakene til sitt bryst, og virkelig ønsker å være med og vise sin støtte. Etter en nøye vurdering, har vi i år landet på at vi ønsker å gi vårt bidrag til en liten og sårbar gruppe. I år vil vi derfor tilby gul plast, til inntekt for barnekreft, sier Jan Håvard Kingsrød, rundballegeneral i Felleskjøpet Agri i en pressemelding.

Skulle vært gull

Det internasjonale symbolet for barnekreft er en gullsløyfe, men det har ifølge Felleskjøpet Agri vært vanskelig å produsere gullfarge til rundballene. Derfor blir plasten gul, skriver Stavanger Aftenblad.

I 2016 ble det produsert rosa rundballer til inntekt for brystkreftforskning. I 2017 fikk de rosa rundballene selskap av blå til inntekt for prostatakreftforskning.

Felleskjøpet har i disse dager startet salget av totalt 10 000 ruller med gul plast. Det vil resultere i om lag 200 000 gule rundballer på norske jorder utover våren og sommeren. Dette vil gi 300 000 kroner til barnekreftforeningen.

Mange overlever

180 norske barn får kreft hvert år. Takket være god medisinsk behandling overlever så mange som 75 til 80 prosent av barna sykdommen. Mange blir helt friske igjen, men noen får varige skader som følge av behandlingen.

- Vi ønsker å rette en stor takk til norske bønder, Felleskjøpet Agri og Trioplast for at de ønsker å støtte Barnekreftforeningen. Vi er en liten forening, og støtten betyr veldig mye for oss. Det at gule rundballer vil ligge synlig over hele landet, vil bidra til økt oppmerksomhet rundt barnekreft, og hjelpe oss i vårt viktige arbeid med å bekjempe barnekreft og gi rammede familier den støtten de trenger, sier Trine Nicolaysen, daglig leder i Barnekreftforeningen i pressemeldingen.