Trønderbanen: Arnfinn Brechan er soleklar på at elektrifisering må komme først. Det er det sentrale.

- Elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen må skje uavhengig av dobbeltspor mellom Trondheim og Stjørdal. Er vi ikke tydelige på hva vi ønsker kan pengene havne på Østlandet, sier han.

Ønsker diskusjon om rekkefølgen

Det er KrF-representant Karin Bjørkhaugs utspill om at man må diskutere rekkefølgen på delprosjektene i opprustning av Trønderbanen, som får Brechan til å reagere.

Bjørkhaug tar til orde for at dobbeltspor Trondheim-Stjørdal bør prioriteres for å øke togfrekvensen og trafikken på den sentrale strekningen. Samtidig er hun klar på at hele banen på elektrifiseres.

Hun viser til at forutsetningene har endret seg nå som Trønderbanen-utbyggingen er satt på vent av regjeringen. Imens pågår forberedelsene til å bygge ut en firefelts motorvei på hele strekningen mellom Trondheim og Stjørdal. Veien kan være med på å gjøre jernbanen mindre relevant.

- Kan øke frekvensen

Dobbeltspor Trondheim-Stjørdal ligger ikke inne i Nasjonal Transportplan (NTP) for de neste 12 årene. Brechan viser til at dobbeltspor ikke er nødvendig for å øke frekvensen og togtrafikken.

Klar tale. - Det må ikke fremstå som om vi ikke er enige om elektrifisering. Da kan pengene havne andre steder, sier fylkestingsrepresentang og leder for Jernbaneforum Trøndelag, Arnfinn Brechan. Foto: Trøndelag fylkeskommune

- Det vi trenger er å få på plass elektrifisering og krysningsspor. Da kan vi øke trafikken til halvtimesfrekvens, sier han.

Brechan viser til at dobbeltspor ikke ligger inne i NTP. Verken på strekningen fra Trondheim til Stjørdal, eller Trondheim til Steinkjer.

- Regjeringen sa stopp til Trønderbanen-prosjektet som koster ca. tre milliarder kroner. Dobbeltspor fra Trondheim til Steinkjer vil koste ti milliarder kroner, så det ser jeg som urealistisk med dagens regjering, sier han.

Viktigst å få opp kapasiteten

Fylkesdirektør for samferdsel i Trøndelag fylke, Erlend Solem, er mest opptatt av å sikre at Trøndelag får midlene som er avsatt i NTP til å ruste opp Trønderbanen.

- Kampen nå står om å få midler til Trøndelag. Et viktig poeng er at det faktisk er fulle tog på strekningen i dag. Det hjelper ikke å sette opp matebusser eller lignende så lenge det ikke finnes kapasitet. Vi må ha nye togsett og flere avganger, sier han.

Solem viser til at det i NTP er lagt opp til ca. fire milliarder kroner til opprustning av Trønderbanen. Av dette er tre milliarder til elektrifisering. 650 millioner kroner til tiltak på stasjonene og 350 millioner til kryssingsspor nord for Stjørdal. Parallelt med det forbereder Nye Veier AS bygging av ny motorvei mellom Trondheim og Steinkjer.

- Dersom vi ikke får tilstrekkelig kapasitet på jernbanen, vil det bli et kraftig press om å sette opp flere bussruter, siden det legges opp til høye bompengekostnader. Bussen kan i realiteten konkurrere ut banen, om ikke den er klar, sier han.