- Planer om et lokalsenter på Ranheim har stått på stedet hvil siden 70-tallet. Vi har i alle år etterlyst en sentrumsplan, uten å bli tatt på alvor, sier Tove-Merete Lilledal i beboerforeningen Ranheim inn i fremtiden.

Hun synes det er skremmende at ikke politikerne eller rådmannen i Trondheim kommune er i stand til å få utredet og vedtatt en bydelsplan. Ranheim trenger er klart sentrum, i stedet består Ranheim av ulike grender.

Ranheim trenger ifølge Lilledal felles utendørsarealer der folk kan møtes. Det kan skje i form av en park, et torg eller lignende. Ranheim er blitt kolonisert av boliger, hun mener politikerne må tenke mer helhetlig og langsiktig for bydelen.

Johanne Storler, leder av Leinstrand idrettslag, er en av initiativtakerne til et folkemøte på Klett 27. februar der nettopp utviklingen av Klett skal debatteres. «Skal fremtidens Klett være et veikryss eller levende bygdesentrum?», er tittelen på møtet. Storler sier at beboere på Leinstrand nå krever at Trondheim kommune følger opp egne vedtak og utarbeider en helhetlig kommunedelplan for Klett.

Tilfeldige enkeltvedtak

- Vi mener det er uheldig at den langsiktige utviklingen skal skje på bakgrunn av tilfeldige enkeltvedtak. Vi har etterlyst slike planer gang på gang, men så har kommunen skiftet saksbehandlere og planarbeidet er blitt utsatt og utsatt. Vi er utålmodige. Klett bygges ut stykkevis og delt, uten en helhetlig plan, sier Storler.

Men verken Storler eller Lilledal har grunn til å være optimister etter siste møte i formannskapet. Der kom det frem at rådmannen jobber med 28 av 33 planer, men plan for et lokalsenter på Ranheim og kommunedelplan for Klett står på stedet hvil. Det var kommunalråd Marek Jasinski (Ap) som tok opp saken og ga uttrykk for at han er særlig bekymret for utviklingen av Klett og Ranheim.

Jasinski påpeker at dette er to områder under stor utvikling som det mangler en overordnet plan for. Dette er bestilt flere ganger, men følges ikke opp. Derfor vil politikerne nå legge ekstra press på rådmannen for å få planene på bordet.

Godt egnet tomt

Tove-Merete Lilledal viser til at Bane Nor foreslår å legge dobbeltsporet i langtunnel ved Ranheim papirfabrikk og det skal bygges ny E6. I august neste år kommer metrobussen. Den nye jernbanestasjonen kan bygges nord for papirfabrikken, på det såkalte Kruskajordet. Dette åpner etter Lilledals mening for at bydelssentret kan legges til området Peder Myhres veg og Trægården, hvor også holdeplassen for metrobussen kommer.

- På et folkemøte på Ranheim lovte kommunalråd Geir Waage (Ap) at det skulle utarbeides en bydelsplan. Men den lar vente på seg. Vi har flere ganger purret. I mellomtiden legges nye områder ut for boligbygging. Ulike funksjoner spres ut over, mens det vi trenger er et sentrum på Ranheim hvor folk kan møtes.

Lilledal mener ranheimsfolket lider under politikernes beslutningsvegring.

Johanne Storler sier at det som nå skjer på og omkring Klett ikke er god sentrumsutvikling.

Like ved idrettsbygget

- Hvis Statens vegvesen får gjennomført planene om å flytte kontrollstasjonen fra Sandmoen til «Trekanttomta» på Klett, og entreprenørbedriften Johs. J. Syltern får gjennomslag for sin disposisjonssøknad om å bygge et 12 meter høyt verkstedbygg like ved idrettsanlegget på Klett, mister vi muligheten til å gjennomføre en fornuftig plan for Klett som bygdesentrum, sier Storler.

Hun legger til at den klattvise utbyggingen på Klett ødelegger for folk som bor der. På den nybygde gang- og sykkelveien blir det flere krysningspunkt med de konsekvenser det innebærer.

- Jeg skjønner at Statens vegvesen ønsker å fange opp mest mulig av trafikken fra E6 og E39 gjennom å flytte kontrollstasjonen, men det er ikke ønskelig for naboer å ha en masse trailere stående parkert midt i sentrum, sier Storler.

Veidekke og Coop

Veidekke og Coop Midt-Norge skal bygge bydelssenter med flere ulike butikker og opptil 400 boliger i området ved Peder Myhres veg og Trægården. Regiondirektør Pål Magnus Aglen i Veidekke eiendom sier at de hadde håpet å kunne starte salg av boliger i 2018, men det rekker de neppe.

- Planene er nå finjustert og skal ut på ny høring. Siden prosjektet ble lansert i desember 2016 er det blitt kjent at metrobussen skal stoppe ved innkjøringen til området. Metrobussen og den totale trafikksituasjonen har gjort at vi har måttet bruke lengre tid på planarbeidet. Men vi har funnet gode løsninger og håper bystyret kan vedta byggeprosjektet i løpet av året, sier Aglen.

Bydelssenter: Adm.dir i Coop Midt-Norge, Torbjørn Skei, og regiondirektør i Veidekke eiendom, Pål Magnus Aglen på tomta hvor bydelssenteret skal bygges. Planene er imidlertid blitt forsinket. Foto: Richard Sagen
Utåmodig: Tove-Merete Lilledal i foreningen Ranheim inn i fremtiden etterlyser plan for lokalsenter på Ranheim. Planen lar vente på seg. Her fra et folkemøte på Ranheim. Foto: Leikny Havik Skjærseth
Ranheim senterområde: Slik vil Veidekke eiendom og Coop Midt-Norge bygge det nye bydelssenteret i Peder Myhres vei, like øst for papirfabrikken på Ranheim. Det blir næring i første etasje i senterbygget og boliger oppover i etasjene. Foto: Veidekke Eiendom
Reagerer: Beboere på Klett reagerer på at Statens vegvesen vil behodle trailerparkeringen. Foto: Morten Antonsen
Kontrollstasjon: Her ønsker Statens vegvesen å bygge ny kontrollstasjon på Klett ved å flytte dagens stasjon fra Sandmoen. Foto: Morten Antonsen
Ikke ønsket: Flere som bor på Klett er kritiske til at Statens vegvesen vil legge den nye kontrollstasjonen på Klett. Foto: Arkiplan