762 ganger skrev en skoleansatt et avvik i Trondheim kommunes forbedrings- og avvikssystem i fjor.

Det er en økning på 32 avvik fra året før, men kan ikke leses som det er en økning av reelle tilfeller, fordi det ikke har vært noen sterk praksis i skolen for å melde avvik.

- Avvikssystemet er en liten del av hvordan vi jobber med elevenes læringsmiljø og trivsel for alle i skolen, både elever og ansatte, sier rektor ved Saupstad skole, Inger Sagen Hasselø.

På Saupstad går det 280 elever. Lærere og ledelse er overordnet opptatte av god klasseledelse og tett nærhet til elever og hjem. To ganger i året kartlegges barnas relasjoner til hverandre og de voksnes relasjon til hvert enkelt barn. Skolen er opptatte av tett kontakt og tydelighet overfor foreldre.

LES KOMMENTAR: Tallene som skremmer

Går tidlig inn i situasjonen

- Vi erfarer at det å komme tidlig inn når det oppstår en situasjon eller når vi ser at en elev ikke har det bra, er avgjørende for hvordan vi klarer å løse situasjonen. Vår jobb er å sørge for et godt læringsmiljø, som igjen skal bidra til best mulig læring og en solid plattform for våre elever videre i livet, sier rektor.

I dette arbeidet kan det å melde avvik hjelpe dem å jobbe målrettet. De venter ikke til neste time, men går inn i situasjonen med en gang. Om situasjonen krever det, føres det avvik. Skolen prøver å ta alle henvendelser på alvor og det er lav terskel for å melde fra hvis elever ikke har det bra. Rektor forholder seg til dette så fort som mulig og utarbeider tiltak sammen med lærer, elev og hjemmet.

- Rapportering av avvik er bare én liten delav det store bildet. Vi gjør mange tiltak for å sørge for at elevene har et godt og trygt læringsmiljø på skolen, sier Anne Guldberg Hansen som er avdelingsleder ved Saupstad skole. Her i gangen sammen med Merete Lebesby som er lærer og tillitsvalgt, og rektor Inger Sagen Hasselø.

- Når vi lykkes i å skape tillit og felles forståelse, er sjansen stor for å bidra til å løse utfordringer for eleven, sier hun.

Bruker avvikene til å forebygge

Inger Sagen Hasselø sier at avvikssystemet også bidrar til systematisk oversikt.

- Når ansatte melder avvik og vi ser på dem i sammenheng, kan vi kanskje avdekke om det er noen mønstre. Hvor foregår det ting? Er det på bestemte steder, som i garderoben eller ute? Er det i spesielle situasjoner? Er det gjentakende episoder hos enkeltelever eller ansatte? Skjer det når det er lite folk til stede eller ved fravær av voksne? Har vi flere hendelser på ett trinn, i større grad enn på andre? Kunnskaper om alt dette vil kunne bidra positivt til hvordan vi skal jobbe målrettet for å forebygge at ting skjer, sier Hasselø.

Fortsatt underrapportering

- Det er fortsatt en underrapportering og det er mange skoler som ikke rapporterer i det hele tatt. Det forteller meg at vi må bli flinkere. Derfor jobber vi med forbedringer av systemet og mer bevissthet omkring når man rapporterer og hvordan man bruker talene på hver skole, sier kommunaldirektør for oppvekst og utdanning, Camilla T. Nereid.

Om kommunens egne tall ikke er valide, viser resultater fra Nasjonal overvåkning av arbeidsmiljø (NOA) derimot en klar økning av vold i skolen. Hele 12,4 prosent av lærerne i norske grunnskoler oppgir å ha blitt utsatt for vold og trusler i løpet av et år. Undervisningssektoren kommer på tredjeplass etter helsearbeidere og offentlig administrasjon (som omfatter NAV-ansatte og politi, for eksempel). Sammenligner man med alle arbeidstakere i Norge er tallet 7,5 prosent. Undersøkelser Respons Analyse har gjort for Utdanningsforbundet (se egen faktaboks) viser og en økning i opplevd vold mot lærere.

Situasjonen avgjør hva som meldes

De yrkesgruppene som oppgir høyest grad av vold og trusler på jobb kjennetegnes ved at de samhandler med mennesker. Dermed betinges

også rapporteringen av den ansattes egen involvering i situasjonen og ansvarsdeling.

- At et barn sparker eller slår er ikke nødvendigvis et avvik. Det kan være et barn som sliter og hvor normalsituasjonen er utfordrende. Vi sender avvik når vi som voksne ikke har håndtert situasjonen slik vi ønsker det. Når noe har skjedd som ikke skal skje og det blir en belastning, sier lærer og tillitsvalgt, Merete Lebesby.

Jobber med nye løsninger

- Vi vet jo at dette er en del av skolehverdagen, sier Camilla T. Nereid.

Camilla T. Nereid, kommunaldirektør for skole og oppvekst. Foto: Rune Petter Ness, Adresseavisen

Trondheim kommune har oppfordret skoleansatte til å i større grad melde fra i de tilfellene den ansatte ser at det er hensiktsmessig. Slik vil de som skoleeier også kunne danne seg et riktigere bilde av situasjonen.

- Vi jobber med løsninger. SINTEF har invitert oss til å delta i et forskningsprosjekt hvor vi skal se på hvordan dette håndteres i dag og utvikle verktøy som kan styrke ansattes muligheter for å forebygge og håndtere dette bedre enn i dag.