I perioden 1.-29. januar 2017 skrev de ut seks gebyrer for manglende strøing av fortau utenfor privat bolig i Trondheim, og til sammen 88 gebyrer i løpet av året. I 2018 har de allerede skrevet ut 129 gebyrer for samme årsak.

Fått mange tips

Det får han samhold i av trafikkbetjent og fagansvarlig for miljø i Trondheim parkering, Siv Bogfjellmo.

Tirsdag var hun utendørs for å se til et fortau i sentrum de hadde blitt tipset om av Trondheim bydrift.

- Vi har fått mange tips så langt i vinter, forteller hun.

- Hvis det blir mildt nå, blir det flere glatte fortau, sier hun videre.

Tidlig og lang vinter

Akkurat det fortauet det nå var snakk om, var ikke lenger i en slik tilstand at hun så seg nødt til å skrive bot til gårdeier. Men på veien dit, fattet trafikkbetjent Bogfjellmo interesse i et annet fortau hvor gårdeier kan vente seg en bot. Og det var her snakk om et fortau som var en gjenganger hos parkeringsenheten.

Hun forteller at årsaken til at de har skrevet ut såpass mange bøter så langt i år, er fordi det har vært en tidlig og lang vinter.

- Det har vært en god gammeldags vinter, sier Bogfjellmo.

Skal ikke være glatt å gå

En stor del av jobben, spesielt for hennes del, går med til å finne gårdeierne som skal få tilsendt boten, og det kan være tidkrevende.

- Helst sender vi boten til borettslag eller huseierlag, hvis det er mulig, sier hun.

Bogfjellmo forteller at hun bruker å oppfordre gårdeiere hun er i kontakt med til ikke å være grådig med sand og grus når de strør fortauet sitt.

- Det skal ikke være glatt å gå, sier hun.

Kreves dokumentasjon

Bøtesatsene er mellom 1000 og 2000 kroner. I 95 prosent av tilfellene er gebyrene på 1000 kroner, opplyser Myhr.

- Hvis fortauene ikke blir forbedret over lengre tid, øker vi boten til 2000 kroner, sier Myhr.

Skal det gis gebyr, må det dokumenteres at fortauet er glatt. Myhr sier at det tidvis kan være vanskelig å dokumentere med bilder, fordi det kan se ut som at det er strødd, men med mildvær og påfølgende kulde kan sanden ha kommet ned i isen og ikke lenger dekke overflaten. Da må parkeringsvaktene kjenne etter med beina om det er glatt eller ikke – noe Bogfjellmo også gjorde på tirsdag.

- På de glatteste dagene bruker vi en god del tid og ressurser på dette, sier Myhr og legger til at dette er en jobb som må gjøres på siden av parkeringsjobben.

Når parkeringsenheten faktisk sjekker fortau, er de utstyrt med gode vintersko, forteller Bogfjellmo.

- Det er ikke slik at fortauene må være strødd slik at man kan gå med pumps på vinterstid, sier hun.

- Man må sko seg for vinteren, sier hun videre.

Prioriterer fortau

Det er fortauene med mest fotgjengere de prioriterer.

- Vi er opptatt av sikkerheten til de myke trafikantene, sier Myhr.

Det er i hovedsak i sentrum Trondheim parkering jobber, ettersom Trondheim bydrift dekker det meste av områdene utenfor sentrumskjernen.

- Vi har et godt samarbeid med bydrift, og det er de som har flest fortau å ivareta, sier han.

Det blir ikke ført noe register over hvilke fortau som ofte er glatte. Myhr opplyser at folk må strø når det er glatt, og hvor ofte det kreves strøing avgjøres av vær og bruk av fortauene.

Bruker ikke kart

Trafikkbetjentene bruker ikke kart for å vite hvilke fortau de har ansvar for, opplyser Myhr.

- De er bare interessert i å vurdere fortauene de kommer over, om de er glatte eller ikke, sier han.

Grunnen til at Trondheim parkering gjør denne jobben, er fordi de ønsker seg en hyggelig by, forteller Bogfjellmo.

- Og det tror jeg de fleste ønsker, sier hun.