- Sett deg her, sier Frode Olsen og peker på stolen som står midt foran lydanlegget

Foran meg troner to store høyttalere, to store glasskasser og et musikkanlegg bestående av mange komponenter. Prisen: Til sammen 2,2 millioner kroner.

Du leste riktig. 2,2 millioner kroner.

Og lyden? Den er fantastisk. Omtrent som om Anette Askvik og de andre musikerne kommer gjennom høyttalerne og står foran oss og fremfører «Liberty» bare for oss.

Sammenligner med luksusbiler

- Du kan si at det vi selger er for et litt begrenset publikum, sier innehaver av Acoustic Tuning AS, Roar Myhr.

Langs veggene rundt oss i det sparsomt møblerte showrommet står eksklusive høyttalere og ulike komponenter til musikkanlegg. De fleste fra produsenter mange av oss aldri har hørt om; Kharma, Magico, Plinius, Ypsilon Hanss Accoustic og Devialet, bare for å nevne noen. Men for feinschmeckerne, de virkelig audiofile, er dette omtrent som Rolls-Royce, Ferrari, Bugatti eller Koenigsegg er for bilkjennerne. Bilsammenligningen er også noe innehaver Myhr, bruker når han skal fortelle om komponentene fra Engström, som er del av anlegget som musikken spilles på. Han beskriver ganske nøkternt merkene som «i luksussegmentet».

- Jeg pleier å si at det vi selger er fra Rolls-Royce, men Engström er Bugatti Veyron sier han.

Lydopplevelse. Gjestene i showrommet lytter til et lydanlegg som koster ca. 2,2 millioner kroner. Foto: Håvard Jensen Haugseth

Lyd for 12 millioner

På utsiden av det litt slitne grå og beige industribygget i Fossegrenda er det lite som minner om luksusen som finnes en trapp opp. Der anslår innehaver Roar Myhr etter litt kjapp hoderegning at utsalgsprisen på varene i det nye 140 kvadratmeter showrommet er på ca. 12 millioner kroner.

Firmaet både importerer og forhandler flere av de eksklusive produsentene. Med det nye showrommet åpent regner de også med at flere kunder finner veien til dem, gjerne sendt dit av forhandlere de samarbeider med, for å se og oppleve hva de kjøper.

- De fleste kundene våre vil ha et eget spesielt event når de handler. De vil se og høre før de kjøper. De vil ha en demonstrasjon siden det er kostbare ting, siden det sier Myhr.

Bygger anlegg for millioner

Trondheimsfirmaets kunder kommer fra hele landet.

- 80 prosent av kundene våre kommer fra Oslo og Vestlandet, sier Olsen, og viser til at de har få konkurrenter her i landet på sitt område.

De fleste kundene er menn i alderen 50–70 år. Gjerne bank- og finansfolk, eller bedriftsledere. Men hvem vil ikke de to si noe nærmere om, ut over at mange av dem har bygd seg opp millionanlegg.

- Når vi holder neste event regner vi med at det flyr inn kunder fra andre steder i landet, sier Myhr.

Krevende kunder

Egentlig var planen å åpne showrommet litt før jul. Da Myhr skadet skulderen i en ulykke på isen og ble langtidssykmeldt valgte de å vente og bruke litt lengre tid. Men 4. februar sto alt klart til åpning. Adresseavisen besøkte firmaet da de lanserte showrommet første helg i februar. Interessen var upåklagelig. Bare en halvtime etter at de låste opp døra var lokalet smekkfullt av interesserte. I alt 60 personer var innom for å se og lytte. Mange av dem tilreisende fra andre steder i Trøndelag.

- Det er slett ingen tilfeldighet at kundene kjøper disse tingene. Det er brukskunst. Vi ser mange eksempler på at audiofile begynner i det små og trader seg opp. Flere velger å spare i flere år for å kjøpe det beste, sier Olsen.

Han har jobbet fulltid med dette siden 2007. Og siden 2016 som firmaets eneste ansatt. Det har vært mye jobb og mye reising. Nå håper han å tilbringe litt mer tid i Trondheim takket være det nye showrommet. De to siste årene er det blitt 270 reisedøgn med kundebesøk og messer.

I endring - Før var dyre lydanlegg fars eiendom. Nå står de gjerne i stua og brukes av hele familien. Nylig installerte vi høytalere til 800 000 hos en familie. Fem minutter etterpå satt datteren på 8-9 år med ipaden og styrte det, sier innehaver av trondheimsfirmaet Acoustic Tuning AS, Roar Myhr (til v.). Her sammen med Frode Olsen, som er firmaets ekspert. Foto: Håvard Jensen Haugseth

Solgte Porsche for å kjøpe forsterker

Planen er at han sammen med Myhr skal inn på eiersiden, og at begge skal jobbe med «high end audio», som det så fint heter. For begge to startet det hele med ganske enkle forhold.

- Det startet med at jeg likte musikk, og med et enkelt Philips-anlegg på gutterommet. Som for alle andre handlet det om opplevelsene jeg fikk fra musikken, sier Roar Myhr

- Jeg fikk interessen som 13-14-åring. Jeg spilte piano og var opptatt av lyd og musikk, sier Olsen, som ifølge eier Myhr er den virkelige eksperten av de to.

Begge snakker om at erfaringene og ekspertisen de tilbyr har gitt dem stor tillit hos viktige kunder. Det handler om å selge løsninger som fungerer sammen og er i balanse i rommet.

- Vi selger opplevelser, sier Olsen.

Myhr følger forteller om en kunde som nylig solgte Porsche-en sin for å kjøpe en forsterker til 600 000 kroner hos dem isteden.

- Han følte at han hadde mer utbytte av stereoanlegget sitt, sier han.