Sommeren 2017 kjøpte Espen Andreas Rødsjø og samboeren Ida Finseth fra Ørland en ny Volkswagen Touran. De fikk utdelt registreringsnummer ZZ 25101 fra forhandleren. Det ble tatt opp et lån, men det ble tilbakebetalt.

- En kollega av meg skulle selge en bil, og han sjekket derfor heftelsen ved kjøretøyet sitt i Brønnøysundregistrene. Jeg tenkte at jeg skulle gjøre det samme på min egen bil, forteller Rødsjø.

Dette lille tallet kunne fått store konsekvenser for samboerparet i Ørland.

LES MER: Finn én feil i denne innholdsfortegnelsen

- Ble rådvill

Overraskelsen var derfor stor da han fikk vite at det var opprettet pant i bilen på 556 495 kroner. Da han trykket videre på heftelsen kom navnet på en vilt fremmed opp.

- Dette stemte jo ikke. Jeg ble litt rådvill og litt paff, forteller Rødsjø.

- Det første som slo meg var: «Har jeg noe uoppgjort?». Jeg skjønte ingenting, forteller Rødsjø.

Etter hvert tok han kontakt med mannen som sto oppført som eier av bilen til Rødsjø. Det viste seg at panten var opprettet av Gjensidige bank til en annen som hadde kjøpt bil i november i 2017. Registreringsnummeret på denne bilen var ZZ 25161. Altså bare ett tall unna registreringsnummeret til familien i Ørland.

- Her har Gjensidige gjort en ekstremt stor feil. Det kunne fått voldsomme konsekvenser for oss dersom den andre parten ikke hadde overholdt lånet sitt. Da hadde bilen vår kunne blitt inndratt på feil grunnlag, mener Rødsjø.

- Lov å gjøre feil

Han ville heller ikke fått noen beskjed siden eventuelle purringer ville gått til den andre bileieren med det faktiske lånet.

- Samboeren bruker bilen for å kjøre datteren til barnehage. Enn om den hadde blitt tvangsinnkrevd på et upassende tidspunkt sier han.

Rødsjø understreker at han ikke ønsker å henge ut noen, men stiller spørsmål ved kontrollrutinene.

- Det er lov å gjøre feil, men sånne feil burde nesten ikke vært mulig å gjøre. Jeg ønsker å sette lys på hvor lite som skal til for at det kan få store konsekvenser, sier han.

Han mener bileiere bør sjekke at heftelser ved kjøretøyet stemmer overens med det som står i Brønnøysundregistrene.

- Det var utrolig tilfeldig at jeg sjekket det, sier han.

0-tall ble til 6-tall

Mannen som eier bilen med det lignende registreringsnummeret, mener feilen er i skjemaet som er blitt sendt inn til tinglysing.

- Jeg jobber selv med datasystemer hver eneste dag, og det er menneskelig å gjøre en feil. Jeg har tiltro til at Gjensidige rydder opp i dette. Jeg har fått mine fakturaer, og dermed er det ikke noe feil i systemene til Gjensidige, men det som er innrapportert til Brønnøysundregistrene, sier han.

Pressekontakt Pål Rune Eklo i Gjensidige forteller at de har funnet en forklaring på misforståelsen.

- Det viser seg å være en menneskelig feil. Registreringsnummer blir sjekket ved utbetaling av lån og påføres i salgspantet for tinglysning. Ett 0-tall har blitt feiltolket som et 6-tall, forklarer han.

0-tallet har blitt lest som et 6-tall, og dermed ble det sendt inn feil opplysninger til Brønnøysundregistrene.

Dette er den delen av salgspantet som er sendt til tinglysning.

- Det skal selvfølgelig ikke skje og vi følger det opp. Vi retter opp i saken med en gang og kontakter kunden, lover Eklo.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.