Initiativet støttes av Byantikvaren.

Når bygningsrådet, forhåpentligvis i løpet av våren, skal behandle kommunedelplan for dobbeltspor, foreslår kommunalråd og gruppeleder for SV, Ottar Michelsen, at bygningsrådet går inn for flytting av husene til den andre siden av Strandveien, dersom de må vike plassen for dobbeltspor.

Byantikvar Mette Bye presiserer at de ennå ikke har fått lagt frem planer av tiltakshaver Bane Nor, som viser hvor mange hus det dreier seg om. Men de har spilt inn at hus som må fjernes, må flyttes innenfor nærområdet.

- Men vi har ikke tatt stilling til hvor de skal stå. Husene har stor antikvarisk verdi og utgjør en viktig del av Svartlamon.

- Hvem skal ta kostnadene ved en flytting?

- Det må utbygger Bane Nor. Det er et anerkjent prinsipp i miljøvernet at «forurenser betaler». Bygningsvernet er som kjent en del av miljøvernet.

Viktig trondheimshistorie

Mette Bye viser til at de aktuelle husene refereres til som Møllenbergtype, som har flere hustyper: Rosenborghus på to eller tre etasjer med fasadebånd med rik dekor og Kirkslettenhus, som er en litt eldre, enklere og lavere type.

SE DENNE: Slik blir dobbeltsporet

Foreløpige planer fra Bane Nor viser at tre hus i Strandveien og to hus i Gregus gate må fjernes for å gi plass til dobbeltspor. Fire av husene tilhører Svartlamon Boligstiftelse, mens ett er privateid.

Det er ennå uvisst når arbeidene med å bygge enda et spor langs dagens jernbanetrasé kan komme i gang, det 10–15 år.

- Husene kan i mellomtiden ikke stå og forfalle. Derfor starter vi rehabilitering av fasadene i Strandveien 19 og 21 i år. Men hva skal vi gjøre med grunnmuren hvis husene likevel skal flyttes, sier Kathrine Standal, daglig leder i Svartlamon boligstiftelse.

Positiv til dobbeltspor

I likhet med Ottar Michelsen understreker hun at hun er positiv til dobbeltsporet jernbane mellom Trondheim og Stjørdal. Det er helt nødvendig for å øke frekvensen og få flere til å reise kollektivt.

Michelsen tror jernbanen kan inngå i en fremtidig bybane i Trondheim, men det forutsetter to spor.

Kommunalråden minner om at da Svartlamon ble etablert som byøkologisk forsøksprosjekt, var en del av reguleringsplanen å gjøre Strandveien til en urban bygate. SV går inn for at dersom de fem husene må vike, skal de flyttes til nordvestsiden av Strandveien. Før krigen lå det hus på begge sider av Strandveien. Deler av dette området eies i dag av Bane Nor og er regulert til grøntareal. Det kan i den forbindelse være aktuelt med et makeskifte.

Michelsen viser til at teknikken med å flytte hus er godt utprøvd fra Møllenberg, da hele hus ble midlertidig flyttet og satt tilbake under byggingen av Strindheimtunnelen.

Huser 51 beboere

I de fire husene til Svartlamon boligstiftelse bor det 29 voksne og 22 barn. Til sammen disponerer boligstiftelsen 35 hus.

Selv om byggearbeidene med dobbeltspor ligger noen år frem i tid, mener Michelsen og Standal at man snarest mulig bør starte planleggingen av flytting av husene, ikke minst med tanke på forestående vedlikeholdsarbeider på husene.

- Å plassere husene på den andre siden av Strandveien vil redusere grøntområdet, som er tegnet inn langs Strandveien på kommunedelplanen for Nyhavna. Dette må kompenseres andre steder i området. Vi tror imidlertid at ansvaret for å vedlikeholde dette grøntområdet bør overføres boligstiftelsen. Da vil dette raskt kunne bli et grøntområde med urban dyrking–til glede for folk som bor der, og sannsynligvis til lavere driftskostnader for kommunen, sier Michelsen.

Vil kunne svekke miljøet

Kathrine Standal understreker at hvis de fem husene bare blir revet og ikke flyttet, vil det føre til en betydelig svekkelse av det spesielle miljøet på Svartlamon. Husene rommer seks ulike næringslokaler som Ivar Matlaus, Samvirkelaget, bokkafé og atelier.

- I utgangspunktet hadde vi helst sett at husene fikk stå. Bane Nor har så langt lagt frem grove planer, men åpnet for at enkelte steder kan sikkerhetssonen på 30 meter fravikes, sier Standal.

Hun tror ikke det skal by på spesielt store tekniske utfordringer å flytte husene noen meter, i og med at de har tømmerkasse.

Dobbeltspor: Selv om en utvidelse av jernbanetraseen gjennom Østbyen ligger noen år frem i tid, bør man allerede nå begynne planleggingen av å flytte hus bort fra sporet, mener f.v: styremedlem i Trondheim SV, Olav Sjelmo, styreleder i Trondheim SV, Silje Salomonsen, kommunalråd for SV, Ottar Michelsen og daglig leder i Svartlamon boligstiftelse, Kathrine Standal. Foto: Morten Antonsen
Teknisk mulig: Kommunalråd Ottar Michelsen (SV) tror ikke det skal by på større tekniske problemer å flytte fem hus til nordveststiden av Strandveien. Foto: Morten Antonsen
Må rehabilitere: Daglig leder i Svartlamon boligstiftelse, Kathrine Standal, sier boligstiftelsen nå vil starte rehabilitering av fasaden i Strandveien 19 og 21, uavhengig av om husene må flyttes eller i verste fall rives. Foto: Morten Antonsen
Antikvarisk verdi: Byantikvar Mette Bye sier det er Bane Nor som må bekoste en eventuell flytting av husene på Svartlamon, som står for nært jernbanetraseen når den skal utvides til to spor. Foto: jens petter søraa