Saken skal behandles i bystyret torsdag.

Den forretningsmessige virksomheten i Trondheim Parkering KF skilles ut i et eget AS, hundre prosent eid av kommunen, foreslår rådmannen. Aksjeselskapet får mellom 15 og 20 ansatte og ca. 80 millioner kroner i årlig omsetning.

- Rådmannen gjør dette for å sikre at vi ikke driver forretningsvirksomhet med ulovlig offentlig støtte, forklarer eierskapssjef Siri Amundsen Rasmussen i Trondheim kommune.

Siri Amundsen Rasmussen Foto: Trondheim kommune

Når kommunen tilbyr parkering og parkeringstjenester utenfor offentlig vei, er de utenfor kommunens lovpålagte virksomhet.

- Da må vi være forsiktige slik at det vi tilbyr, ikke får fordeler sammenlignet med private aktører, sier Rasmussen.

Kommunale foretak har fordeler i form av at de ikke blir beskattet og i form av beskyttelse mot konkurs. En del av bakgrunnen for rådmannens forslag, er å sørge for at organiseringen ikke er i strid med EØS-reglene. Men det er også andre lover som virker inn, som anskaffelsesloven og konkurranseloven.

Les også: Direktøren i Trondheim Parkering gikk av etter varsler

Les også: Ledelsen i Trondheim kommune innrømmer lovbrudd

- Unødvendig

Klassekampen har nylig omtalt at fagbevegelsen protesterer mot rådmannens forslag. Svein Olav Aarlott, forhandlingsleder for Fagforbundet i Trondheim parkering, mener man unødvendig underkaster seg overstyring fra Brussel.

- Dette er å forskuttere problemer med Esa (overvåkingsorganet til EØS, journ.anm.). Det foreligger ingen klage for brudd på EØS-avtalen, og Esa har ingen instruksjonsrett ovenfor kommuner, har Aarlott nylig sagt til Klassekampen.

Han mener at å skille ut kommersiell drift, setter press på lønns- og arbeidsvilkår og pensjonsordninger.

- Det vet vi av erfaring. Et AS vil også være mye lettere for høyresida å privatisere hvis de skulle få makten i byen, sier Aarlott til Klassekampen.

Han er overrasket over at Arbeiderpartiet støtter rådmannens forslag.

Les også: - Nemt og perfekt

- Interne diskusjoner

Bystyrerepresentant Roar Aas (Ap) er selv fagforeningsmann, han jobber for LO på Ørlandet. Han har forståelse for fagbevegelsens argumenter, men Arbeiderpartiet stemte altså for rådmannens forslag da det var til behandling i finanskomiteen.

- Vi har noen diskusjoner internt nå, det er først på mandag vi samler bystyregruppa, sier Aas.

- Så det er noen gode argumenter for å beholde dagens situasjon?

- Ja, man opprettholder lønns- og pensjonsvilkårene for de ansatte, og det er viktig. Så er det altså en diskusjon om man kan beholde dagens ordning uten å bryte EØS-reglene. Her er juristene uenige om hvor handlingsrommet er. Vi vil gjerne utfordre det handlingsrommet, sier Aas.

Roar Aas (Ap) Foto: Ole Martin Wold

- Men det gjør dere jo ikke hvis dere går for rådmannens innstilling?

- Vi må organisere oss fornuftig og ha en organisasjon som tåler dagens lys overfor alle aktører. Esa er en av dem. Vi må få en organisasjon som ivaretar arbeidstakernes lønns- og arbeidsvilkår, sier han.

Les også: - Det står bestandig biler her, så jeg tenkte ikke på det

Forslaget skal endres

- Så det er ikke gitt at dere går for rådmannens forslag?

- Det blir ikke akkurat som rådmannen skriver. Spørsmålet er tredelt: Enten fortsetter vi som kommunalt foretak, eller så skiller man ut en liten del av det, eller så går man for et større AS, slik rådmannen vil, sier Aas.

Han sier Ap og samarbeidspartiene vil konkludere i saken mandag. Bystyret behandler saken torsdag.

Rødt stemte imot rådmannsforslaget da saken var i finanskomiteen. SV har signalisert at de også er imot:

- Vi driver og undersøker handlingsrommet. Det er mulig at det må innføres tydeligere skiller mellom aktivitetene enn i dag, men å skille ut store deler i et AS er ikke aktuelt for vår del. For oss er det viktig å både beholde styringen med parkeringspolitikken og sikre de ansattes rettigheter, skriver Ottar Michelsen (SV) i en sms.

Les også: Feil at folk på søndagstur må betale for dårlig organisering av trafikken

Les også: Etablerer 90 nye ladepunkter for elbiler