Ungdommene ved Kristen videregående Trøndelag har utviklet en helt ny type plastikk-klosser som skal festes på sauens halsbånd.
Positive tilbakemeldinger
I disse klossene skal det være beholdere med en type væske som skal virke avskrekkende på rovdyr.
- Sau blir som oftest drept ved at rovdyrene tar strupetak på dem. Disse klossene på halsbåndet vil fungere slik at når ulven eller jerven biter gjennom materialet kommer den i kontakt med en væske som gjør at dyret føler ubehag. Den vil deretter trekke seg unna saueflokken. Den vil også assosiere sau med noe ubehagelig. Vi har fått positive tilbakemeldinger både fra sauebønder og Felleskjøpet, sier markedsansvarlig Tobias Vedal i ungdomsbedriften Sheepo'hoi.
Trondheims-elever tok gull i NM for ungdomsbedrifter
Kontaktet ulveparken i Namsskogan
Foreløpig har de fått laget en prototyp av klossen. En bitter, men ufarlig væske, skal etter planen selges sammen med brikken. Denne er foreløpig kun testet ut på hunder.
- Vi har ikke dokumentert at den funker enda, men vi ser at den fungerer på hund. Vi har også vært i kontakt med rovdyrsenteret i Namsskogan, der de har både ulv og jerv som vi kan teste produktet vårt på, sier Vedal.
Ungdomsbedrift har laget et godt skjult miljøtiltak
- Et interessant produkt
Felleskjøpet bekrefter at de synes produktet er interessant.
- Vi vurderer hele tiden nye produkter som er gode og relevante for våre kunder. Et slikt halsbånd som det her er snakk om kan være et interessant produkt om det bidrar til beskyttelse av dyrene på en god måte, samtidig som dyrevelferden for både husdyr og rovdyr er ivaretatt. Så spiller selvfølgelig pris og kvalitet en viktig rolle her som for alle produkter som skal lykkes i markedet, sier kommunikasjonssjef Thomas Skjennald i Felleskjøpet.
Tror på suksess
Sheepo'hoi skal delta på fylkesmessa for ungdomsbedrifter som Ungt Entreprenørskap Trøndelag arrangerer i Levanger 7. mars.
- Der tror jeg vi kan vinne og hvis vi gjør det kommer vi til NM. Vi har stor tro på at produktet vårt vil havne i butikkene etter hvert, sier markedssjef Vedal.