Kryssinga av Åstfjorden i Snillfjord er det største delprosjektet i utbygginga av fylkesvei 714.

- Vi har begynt med fundamentering av brua, og det er godt å være i gang. Det har vært en lang prosess med mye forberedelser, sier byggeleder Jostein Karlsen i Statens vegvesen til Adresseavisen.

LES MER: På åtte år har sju personer mistet livet på fylkesvei 714

Seks km kortere

Statens vegvesen bygger ut fylkesvei 714, også kalt «Laksevegen», på vegne av vegeier Trøndelag fylkeskommune. I oktober i fjor inngikk Statens vegvesen to kontrakter; en med Metrostav NUF/Bertelsen & Garpestad om bygging av Åstfjordkryssinga og en med Bertelsen & Garpestad AS om bygging av ny vei forbi Krokstadøra.

Målet er å forbedre trafikksikkerheten og fremkommeligheten. Kryssinga av Åstfjorden vil gjøre strekningen seks kilometer kortere, og følgelig gi en stor reduksjon i reisetid.

Kryssinga av Åstfjorden er det største delprosjektet i utbygginga av fylkesvei 714.

Åstfjordbrua blir om lag 735 meter lang. Det høyeste punktet på brua blir 40 meter over vannflata. Seilingshøyden blir 25 meter. Brua skal ligge på sju søyler med oval form. De vil bli 1,6x6 meter tjukke.

- Senere skal vi montere en stålkasse over hele fjorden som det skal støpes dekke over. Da må vi bruke en lekter som det kun finnes to av i Norge, forklarer Karlsen.

Denne lekteren bør ikke bli liggende unødvendig lenge ifølge Karlsen. Det kan bli en kostbar affære siden den er såpass unik.

På Mjønes er klargjøringa for brufundamenter kommet godt i gang.

LES OGSÅ: Store forskjeller på vedlikehold av broer i Trøndelag

56 pæler i bakken

Nylig ankom to mindre lektere til anleggsområdet. Lekterne er blitt brukt til å grave på sjøbunnen for å gjøre klart til brufundamentene.

- Vi skal presse 56 pæler ned i bakken, og dette er en av de største utfordringene. Vi håper vi ikke møter for mange fjellblokker på veien. Vi anslår at vi må om lag 25 meter ned i bakken, sier Karlsen.

Mudringa i Åstfjorden foregår fra lektere.

I verste fall må man sprenge vekk fjellblokkene eller sette ned nye pæler ved siden av fjellblokkene. Deretter skal man bygge fundamenter oppå pælene. Disse pælene er med på å bidra til at brua står støtt og at den tåler påkjenningene fra vær, vind og vann.

- Dette regner vi med å begynne med i mars, sier Karlsen.

LES OGSÅ: Politiet slet med å holde seg på beina på såpeglatt fylkesvei 714

Må stenge veien

Arbeidet med brua vil innebære at fylkesvei 714 må stenges i tre helger, men dette blir ikke før i 2019.

Åstfjordkryssinga består også av to tunneler; Slørdalstunnelen (ca. 2650 meter) og Mjønestunnelen (ca. 770 meter). Arbeidet med Mjønestunnelen begynner om to uker, ifølge Karlsen.

Dette kartet viser navnet på bruer og tunneler som er en del av prosjektet.

Prosjektet omfatter bygging av 3,7 kilometer ny fylkesvei og tilhørende lokalveier mellom Snilldalsli og Berg. På strekningen skal det bygges en tunnel, Ålitunnelen (ca. 120 meter), og bru over Bergselva (ca. 148 meter). Her ligger man litt foran opprinnelig framdriftsplan.

Ved Melvatnet, på toppen av Ulvstubakken, skal det sprenges ut stein til bruk i den nye veitraseen forbi Krokstadøra.

- Vi starter å sprenge om en måneds tid. Da har vi behov for å stenge veien i korte perioder, sier Karlsen.

Arbeidet med ny vei forbi Krokstadøra består i stor grad av sprengning og masseflytting.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter