Krf-topp i Trondheim, Geirmund Lykke, vil kutte i veikapasiteten for busser og biler i Byåsveien for å kunne gi mer plass til syklister.

- Min idé er å omgjøre Byåsveien fra firefelts vei til trefelts vei. Da kan ett av kjørefeltene gjøres om til to sykkelfelt. Da kan vi få kjørefeltene i midten, og et sykkelfelt på hver side, sier Lykke.

Det er på streknigen mellom Ila og Fridtjof Nansens veg at Lykke ønsker å fjerne ett av kjørefeltene.

- Byåsveien er smal og terrenget krevende på denne strekninga, og skal man få til sykkelfelt så må man ta et kjørefelt, sier han.

Det er ett av kjørefeltene som i dag går oppover Byåsveien som ryker, hvis han får det som han vil.

BILDER FRA ARKIVET: Byåsveien fra to til fire felt

- Vil ikke skape problemer

Han lanserte ideen allerede i 2016. Da gikk han ut i Adresseavisen sammen med Jon Gunnes (V) og Ottar Michelsen (SV) med en skisse til hvordan Byåsveien kan tilrettelegges bedre for syklister. Lykke mener det er helt uproblematisk å kutte ut et kjørefelt for biler og busser på strekningen.

- Det vil ikke skape problemer å fjerne et kjørefelt. Ut av rundkjøringa i Ila kommer bilene én og én, og det kommer ikke betydelig flere biler fra sideveiene på vei oppover mot Byåsen. Når man starter med én og én bil, er det lite behov for mer kapasitet underveis, fremholder han.

- Hvordan vet du at dette blir uproblematisk? Har du noen trafikktall eller analyser som du viser til?

- Jeg har ikke gått inn i noen trafikktall, det må ekspertene svare på. Jeg har enkel personlig erfaring, og det er dokumentasjon nok for meg, sier Lykke.

Vil kutte kjørefelt: Gruppeleder for Kristelig folkeparti i Trondheim, Geirmund Lykke Foto: Glen Musk

Ikke bekymret for kø

- Det er ingen krav til at syklister bruker sykkelfelt. Er du ikke bekymret for at det kan oppstå lange køer der fulle busser og biler blir liggende bak en syklist som foretrekker å kjøre i veibanen fremfor i sykkelfeltet?

- Hvis man får sykkelfelt vil jo ikke syklistene sykle i bilenes kjørefelt. Dessuten er det få syklister i veibanen i Byåsveien i dag, siden de fleste sykler på fortauet.

- Har du inntrykk av at syklistene bruker de sykkelfeltene vi allerede har når det er vinter?

- Det varierer nok, og det er avhengig av hvor godt vedlikeholdt sykkelveien er. Når man får godt vedlikehold og snøfri standard ser vi at syklister bruker sykkelfeltene, sier Lykke.

Utålmodig

Lykke har tatt opp spørsmål om trafikksikkerhet og løsninger for syklister i Byåsveien i formannskapet flere ganger de siste årene, og nå er han utålmodig.

- Kontaktutvalget i Miljøpakken har satt denne saken på vent fordi de vil se an en rapport om trafikkforholdene på Byåsen i forbindelse med den planlagte Byåstunnellen. Det er ingen grunn til å se an denne rapporten, sier han.

Torsdag fikk han et stort flertall i bystyret med seg på et vedtak der man blant annet understreker betydningen av rask utbedring av sykkelforholdene med egne sykkelfelt langs nedre del av Byåsveien.

- Nå forventer jeg at kontaktutvalget i Miljøpakken raskt lager en plan for hvordan sykkelfelt i Byåsveien kan komme på plass, sier han.

- Mange tapte timer med kø

Fremskrittspartiets Sivert Bjørnstad er svært kritisk til å kutte et kjørefelt i Byåsveien.

- Det å fjerne et felt i Byåsveien er ikke bra for verken bilister eller for kollektivtrafikken. Det vil føre til mange tapte timer med køkjøring og et stort effektivitetstap, sier Bjørnstad.

Han mener det ikke er noe problem i trafikkavviklingen i Byåsveien per i dag, og understreker at det også finnes andre veier det er mulig å ta.

- Man må gjerne ha en visjon om at det ikke skal være trafikk i Byåsveien fremtiden, men det kommer det til å være uansett hva Krf ønsker seg. Ikke alle kan eller vil sykle, særlig ikke nå som det er vinter, sier Bjørnstad.

FRYKTER KØ: Sivert Bjørnstad, bystyrerepresentant og stortingsrepresentant for Fremskrittspartiet. Foto: Terje Visne

Skal lage rapport

Statens vegvesen oppgir at de er i gang med en utredning i forbindelse med Byåstunnelen som skal være ferdig til sommeren. Det skal også lages en egen rapport om Byåsveien, som skal være klar til påske.

Tall fra Statens vegvesen viser at Byåsveien daglig trafikkeres av 12 300 kjøretøy. Grensen for behov for fire kjørefelt går ved 12 000 biler i døgnet, dersom veien skulle ha vært bygget i dag.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter.