Med det nye bysykkelanlegget kan man låse syklene utenfor stativene, på virtuelt definerte områder. Det forteller daglig leder i selskapet Urban Infrastructure Partner (UPI), Axel Bentsen. Selskapet utvikler og bygger det nye bysykkelanlegget som skal komme til Trondheim.

- Stasjonene kan man finne i den nye appen. Vi har mulighet til å dynamisk øke kapasiteten til forskjellige tider på døgnet, som for eksempel i rushtrafikken, sier Bentsen.

- Systemet er laget slik at man kan låse sykkelen hvor som helst, men man er ansvarlig for sykkelen helt til den er låst ved en godkjent stasjon. Slik forhindrer man at folk bare kaster fra seg syklene der hvor de ønsker. Områdene vil også ha begrenset med antall sykler som kan låses der, forteller han.

En av de nye bysyklene plassert i det nye stativet. Stativet er ikke lengre et langt gjerde, men flere små stativ som kan plasseres ved siden av hverandre.

Utstyrt med GPS

Den nye appen skal gjøre bysyklene mer brukervennlig. Her kan man registrere seg som ny bruker, eller leie sykkel. Liisa Andersson, operasjonelt ansvarlig i UPI, forteller at man i appen også kan se hvor mange sykler som kan plasseres ved hver stasjon.

- Vi ønsker å bygge ut et system som flyter mest hensiktsmessig for alle som bruker det. Der hvor man har stasjonærbaserte anlegg blir det ofte raskt helt fulle eller helt tomme stativer i rushtiden, dette ønsker vi å endre, sier Andersson.

- Det kommer til å koste 299 for sesongabonnement, og da kan man sykle så mange turer man vil i løpet av 45 minutter. Så vil det koste fem kroner i kvarteret om man sykler lengre enn dette, sier Andersson.

For at syklene ikke skal kunne stjeles er de utstyrt med en GPS og en alarm som vil gå av om noen prøver å flytte en sykkel som er låst uten at den er bestilt.

- Da vil vi som har oppsyn med syklene få beskjed om at den beveger seg og hvor den reiser, sier Bentsen.

De nye bysyklene vil få navn, slik at det skal være lettere for brukeren å huske hvilken sykkel de har syklet på om de må rapportere en feil.

Et større område

Åse Karen Søreng i Trondheim kommune er prosjektleder for reklamefinansierte bymøbler. Bysyklene er en del av en avtale mellom Trondheim kommune, Trøndelag fylkeskommune, Statens vegvesen Region Midt og Clear Channel Norway AS.

- Vi gleder oss veldig til å presentere det nye systemet til innbyggerne. Det er mye ny teknologi, som kommer til å gjøre det enklere for brukeren, sier Søreng.

Først skal det komme en utbygging i Midtbyen og sentrale områder, og deretter dekkes Lade og områdene mot Valentinlyst, Moholt og Sorgenfri/Sluppen, forteller hun.

- Det vil bli inntil 40 bysykkelstasjoner ved oppstart og minimum 400 bysykler i omløp. Systemet bygges deretter ut løpende utover sesongen og i løpet av neste år vil alle (inntil 70) stasjonene være på plass og det vil være 750 bysykler i omløp, sier Søreng.

Syklene får navn

Tidligere hadde syklene til selskapet ID-nummer. Nummeret måtte man huske når man skulle rapportere feil, men ikke alle husket dette. Blant annet derfor har de nå begynt å gi syklene navn.

- Det er litt for å engasjere brukerne også. Disse syklene er noe man deler med veldig mange andre i en by, så når man personifiserer syklene gjør det at folk tar litt mer vare på dem, sier Andersson.

De kommer til å velge navn ut fra hvilke personer som bor i Trondheim akkurat nå.

- Slik vil folk kunne finne «sin» sykkel. Det kommer til å være like mange jente- og guttenavn. Derfor vil de mest populære navnene nå bli brukt, forteller Berntsen.

Mobilt verksted

- Vi trenger et lokale i Trondheim hvor vi kan ha verkstedet til vedlikehold av syklene. Det er ikke slik at syklene blir ødelagt i den forstand, men vi ønsker oss faktisk mye vedlikehold. Det betyr jo at syklene blir mye brukt, sier Bentsen.

I Oslo har selskapet også et mobilt verksted som er bemannet av mennesker som er med i Røde Kors-prosjektet Nettverk etter soning. Disse reiser rundt til stativene og gjør små reparasjoner på syklene. Dette ønsker de å videreføre til Trondheim.

- Dette er til veldig stor hjelp. De sørger for at syklene er tilgjengelig for dem som skal bruke syklene og at syklene ikke må hentes inn til verkstedet når det bare er en liten reparasjon som trengs, forteller Liisa Andersson.

- Det er veldig fint, for da får de som er med i programmet både arbeidstrening og sosialtrening, sier Bentsen.