Lørdag fortalte Adresseavisen at Krf-topp i Trondheim, Geirmund Lykke, ønsker å fjerne et kjørefelt i nedre del av Byåsveien for å kunne gi mer plass til syklister.

- Min idé er å omgjøre Byåsveien fra firefelts vei til trefelts vei. Da kan ett av kjørefeltene gjøres om til to sykkelfelt. Da kan vi få kjørefeltene i midten, og et sykkelfelt på hver side, sa Lykke til Adresseavisen lørdag.

Hva mener du? Delta i vår avstemning!

Bør ett kjørefelt i Byåsveien fjernes til fordel for sykkelfelt? Ja Nei Du må velge et alternativ Din stemme blir nå behandlet... Bør ett kjørefelt i Byåsveien fjernes til fordel for sykkelfelt? Ja 50% Nei 50% Du har allerede stemt 4 stemmer

- Åpen for å stenge kjørefelt

Blant politikerne i de andre partiene i bystyret i Trondheim er meningene delte om hvorvidt man bør kutte et kjørefelt i Byåsveien.

Lykkes ide får støtte fra Rødt, Venstre, SV og Miljøpartiet de grønne.

- Jeg er åpen for å stenge et kjørefelt oppover Byåsveien for å få på plass sykkelfelt. Men dette må utredes først og vi har ikke tatt endelig stilling, sier Erling Moe som er kommunalråd for Venstre.

- Vi er i utgangspunktet positive til kutt av kjørefelt i Byåsveien. Slik situasjonen er i dag er det trafikkfarlig for gående og syklister, sier varaordfører Ola Lund Renolen fra Miljøpartiet de grønne.

- Jeg var med og foreslo dette tilbake i 2016, og jeg mener fortsatt dette er en god idé. Det må gjøres ett eller annet med fremkommeligheten og sikkerheten for syklister i nedre del av Byåsveien. I praksis er det ikke plass til syklister der i dag, sier SVs kommunalråd Ottar Michelsen.

- Vi har ikke konkludert i spørsmålet om å fjerne kjørefelt, men jeg tror vi er positive. Det er i tråd med målet om å få flere til å sykle, gå eller reise kollektivt og det vil gi bedre sikkerhet for syklister, sier Roald Arentz som er bystyrerepresentant for Rødt.

STOR GRAFIKK: Her blir det firefelts motorvei i Trøndelag

- Høres ikke smart ut

Høyre, Pensjonistpartiet, Fremskrittspartiet og Senterpartiet uttrykker alle skepsis til kutt av kjørefelt i Byåsveien.

- Det høres umiddelbart ikke noe smart ut. Byåsveien er en vei som trafikkeres av 12 000 kjøretøy i døgnet, og med så mye trafikk er ikke det klokeste man gjør å snevre inn, sier Ingrid Skjøtskift som er kommunalråd og gruppeleder for Høyre.

- Jeg har forståelse for at syklistene har vanskelige forhold i Byåsveien, men man kan ikke fjerne kjørefelt før Byåstunnelen står ferdig. Før dette er det behov for kjørefeltene, sier Marthe Løvik som er kommunalråd og gruppeleder for Senterpartiet.

- Det er en særdeles dårlig idé å fjerne ett kjørefelt i Byåsveien. Alle tiltak som gjør at det blir håpløst å komme frem med bil er dårlige ideer, sier bystyrerepresentant for Fremskrittspartiet, Morten Ellefsen.

- Vi er skeptisk til å snevre inn Byåsveien. Samtidig forstår vi behovet for sykkelvei. Vi har ikke endelig konkludert på hva vi mener, sier Morten Kokaas som er bystyremedlem for Pensjonistpartiet.

Adresseavisen har ikke lyktes med å komme i kontakt med ledelsen i Arbeiderpartiet i Trondheim.

- Ikke ønskelig med innsnevring

Også i 2005 gikk debatten om innsnevring av Byåsveien. Da handlet det om innsnevring på en annen strekning, nemlig mellom Munkvollvegen 76 (dagens rundkjøring med Gjørtlerveien og Stabells veg) og Havstadvegen (rundkjøringen ved Astorbanen). På denne strekningen hadde Byåsveien tidligere fire felt.

I mars 2005 vedtok bystyret innsnevring til to felt på strekningen. Kun Fremskrittspartiets 10 representanter stemte imot.

I bystyrevedtaket ble det imidlertid understreket at man ikke ønsket å innsnevre Byåsveien lengre ned mot sentrum:

«Bystyret understreker at det ikke er ønskelig å innsnevre Byåsveien nord for det foreliggende planområdet, og ber rådmannen medvirke til at det i kommunens regi ikke iverksettes planlegging med dette for øye.»

Representanter for Venstre, Kristelig folkeparti, Miljøpartiet de grønne og SV stemte imot at bystyret skulle ta inn denne presiseringen.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter.