I utgangspunktet skal alle kjøretøy som passerer en bomstasjon betale for seg, men som alltid finnes det ingen regel uten unntak. Og når det gjelder bompasseringer er unntakene ganske mange.

Mopeder og motorsykler slipper som kjent unna, men det er også mange andre kjøretøy som er fritatt. Under ser du en oversikt over fritakspasseringer i Miljøpakken og E6 mellom Trondheim og Stjørdal i 2017:

30 prosent gratispasseringer

Samlet utgjør fritakene 30,8 prosent av alle betalbare passeringer i disse prosjektene. Administrerende direktør i bomveiselskapet Vegamot, Marius Maske, forklarer de ulike kjøretøygruppene i oversikten slik:

- Autoriserte kjøretøy er anleggskjøretøy som er meldt inn fra Statens vegvesen. Dette kan for eksempel være anleggskjøretøy som passerer bomstasjoner i forbindelse med veiutbygging. Utrykningskjøretøy er sivile og uniformerte ambulanser, brannbiler og politibiler. Miljøkjøretøy er elbiler og hydrogenbiler. Busser som har konsesjon og er i rute har også fritak, forteller Maske.

Stor økning i elbilpasseringer

Tallene fra bomvegselskapet viser at antallet elbilpasseringer i Miljøpakken har økt voldsomt de siste årene. Det største endringen skjedde i 2014.

- En viktig årsak til den store veksten i antall gratispasseringer i 2014 var at antallet bomstasjoner i Trondheim økte da Miljøpakken 2 ble innført. I tillegg kom det elbiler på markedet med større komfort og økt kjørelengde. Den teknologiske utviklingen og sterke insentiver for elbilkjøp førte til at stadig flere anskaffet seg elbil og at de som kjøpte den brukte den mer enn tidligere. Denne utviklingen har vi sett også de siste årene, sier Maske.

Timeregelen gir flest gratispasseringer

I to bommer i Trondheim har enkelte husstander fritak for bompasseringer. Dette gjelder Være og Torgård. Disse har fritak fordi de må passere bomstasjonen for å komme seg til nærmeste offentlige servicekontor.

Busser med konsesjon kjører også gratis gjennom bomstasjonene i Trondheim. Foto: Frank Lervik

Timeregelen og månedstaket utgjør også en veldig stor andel av gratispasseringene.

- Alle som passerer et bomsnitt flere ganger i timen betaler kun en gang. Har man over 110 passeringer totalt i Miljøpakken i løpet av en kalendermåned er også disse gratis, forteller Maske.

De som kan forevise parkeringskort for bevegelseshemmede fra kommunen kan også søke om fritak fra bompasseringer. Kortet må ha en varighet på minimum to år.

Gravbilkortesjer velger å betale

Begravelsesbiler med følgekortesje er også fritatt fra bompengebetaling her i landet. For å få fritak må begravelsesbyrået forhåndsmelde tidspunkt, registreringsnummer på alle kjøretøy i kortesjen, brikkenummer og hvilke stasjoner som skal passeres. I Trondheim var det i 2017 ingen som benyttet seg av dette fritaket.

- Vi sluttet med å be om fritak i bomstasjonene etter at Miljøpakken erstattet de gamle og dyrere bomstasjonene i Trondheim. Nå er det så små beløp det dreier seg om at det ikke er verdt jobben med å registrere og melde fra, forteller Lars Svanholm i Svanholm begravelsesbyrå.

Sjefen i Vegamot mener at fritaket for begravelsesfølger er et godt eksempel på at fritaksreglene er modne for en oppdatering.

Bårebil med følgebiler kan få fritak fra å betale bompenger, men i Trondheim var det i 2017 ingen som benyttet seg av dette.

- Det fritaket ble laget for at begravelseskortesjer skulle slippe å stå i kø på den tiden det var manuell betaling. Mange av fritakene er basert på et foreldet regelverk som påfører oss mange ekstra manuelle arbeidsoppgaver. Slike forvaltningsoppgaver er ressurskrevende og fører til at mindre penger går til vei, sier Marius Maske.

Endringer må vedtas politisk

Hos Vegdirektoratet bekrefter de at mange av fritakene ble laget da det var manuelle stasjoner. Man ville unngå at for eksempel utrykningskjøretøy og begravelsesfølger måtte stoppe for å betale. Det foreligger imidlertid ingen konkrete planer per i dag om endringer.

- Eventuelle endringer i fritaksreglene er en politisk beslutning som må behandles i Samferdselsdepartementet, sier avdelingsdirektør Åge Jensen i Vegdirektoratet.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter.