Med stødig hånd sørget opplæringsansvarlig Egil Bjørkelund fra Tide for at bussen ble fjernstyrt fra lastedekket på Sea Cargo-båten og ut på kaia ved hjelp av en håndholdt styreenhet.
Etter at bussen fra Skyss var rygget ut, gikk turen direkte til et verksted på Sandmoen hvor de første dagene i Trondheim skal brukes til opplæring av teknisk personale og et bilbergingsselskap.
- Vi prøvde å rygge superbussen, men fikk det ikke til
Her er 11 ting du bør vite om metrobuss
Drift på to akslinger
Den treleddede metrobussen, som har drift på to akslinger, tilsvarende firehjulsdrift for bil, vil de neste tre månedene bli et velkjent syn på veiene i Trondheim.
Testkjøringen begynner i neste uke.
Kjøper metrobusser for 600 millioner kroner
Leddbuss mot superbuss - dette er forskjellene
Første test på vinterføre noe sted
Trondheim kommune og Statens vegvesen ønsker å finne ut hvordan metrobussen oppfører seg på vinterføre, noe som aldri tidligere er blitt testet ut noe sted i verden.
Dropper kollektivfelt for metrobussen i Haakon VIIs gate
Tester vinterstandarden
- Vi ønsker også å teste ut vinterstandarden langs de tre metrobusstraseene for å undersøke om kvaliteten er god nok. Under testkjøringen kommer vi til å prioritere de delene av traseene som ligger langs kommunal vei.
Langs de delene av traseen hvor Statens vegvesen har ansvar for veistandarden, er det allerede den høyeste driftsklassen (driftsklasse A, red, anm.), mens de kommunale veinettet har en mye lavere vinterstandard, forteller prosjektleder Andreas Tessem ved Statens vegvesen drift Trondheim.
Slik blir det nye rutekartet for buss i Trondheim fra 2019
Brøyting hvert 90. minutt
På strekninger med driftsklasse A (DkA) er maksimale tid mellom hver brøyting på dager med snøfall 90 minutter. Kravet ved en «værhendelse», for eksempel et stort snøfall, er bar kjørebane innen to timer på strekninger med over 6000 kjøretøyer i døgnet, og fire timer på strekninger med under 6000 kjøretøy i døgnet.
Vinterstandarden til Trondheim kommune er brøyting hver 5. time ved store snøfall.
Her blir det holdeplasser for metrobussen: Sjekk ruter og holdeplasser i vårt metrobusskart
Ikke tillatelse til ordinær passajertrafikk i testperioden
Metrobussen har ikke tilatelse til ordinær passasjertrafikk under testperioden i Trondheim. Det er bare tillatt å ta med passasjerer som er spesielt invitert til å bli med på testturer.
I løpet av testperioden er det planlagt turer både med og uten passasjerer.
Metrobussen, som skal testes i Trondheim, er produsert av belgisk van Hool, og er i hovedsak er den samme typen som skal trafikkere de tre metrobusslinjene fra august 2019.
Stenger Olav Tryggvasons gate for biltrafikk fra 2018
Nye busser får større motorkraft
Den største forskjellen er at de nye bussene vil ha større motorkraft enn metrobussen som nå er på test i Trondheim.
Totalt blir det kjøpt inn 58 metrobussene. Med en stykkpris på rundt 10 millioner kroner, vil de 24 meter lange bussene koste nærmere 600 millioner kroner i innkjøp.
Bussen har plass til 142 passasjerer fordelt på 51 sitteplasser og 91 ståplasser.